Sambons ex förstör mellan oss

S

skype

Jag är tillsammans med en man sedan ca ett år tillbaka och han har 2 barn (2 och 3 år iår) tillsammans med en annan kvinna.
Deras historia började då dom var KK:s och hon blev gravid och ville behålla barnet och min man gav sig då in i det för 100% och dom blev tillsammans, ingen kärlek inblandad från början alltså. Dom var väl tillsammans under ca 2 år och lyckades avla fram två barn.
Exet vänstrade med min sambos bäste vän vilket han bittert upptäckte en morgon då han helt enkelt kollade igenom hennes mobiltelefon.
Exet och bästa kompisen lever ihop nu och hon har ensam vårdnad om barnen då min sambo gjorde bort sig och gav bort den då han tydligen hade förväxlat det med växelvis boende. Min sambos liv rasat helt då han inte fick se sina barn mer (hon tillät ej) och han söp till ordentligt under ett års tid (mer detaljerat om deras historia och min sambos val och reaktioner och exets tänker jag inte spekulera i då jag inte har med det att göra - jag fanns inte i bilden)

Jag träffade min sambo 1,5 år efter the break up och han var då på sluttampen i sin period och fick träffa barnen ca 3 dagar i veckan under en timme för mer tillät inte exet och det var den lyckligaste tiden i både barnens och sambons liv - dom älskar verkligen varandra och vill leva med sin far/barn. (vad som bör tilläggas är att han inte på NÅGOT VIS har varit påverkad under sådana möten, så vad han gjort under sin privattid har ingenting med dom att göra)
Vi flyttade ihop efter några månader och hans liv är återigen "normalt" eller vad man ska kalla det. Han dricker precis som mig och resten av befolkningen någon gång på helgerna och därimellan jobbas det. Men efter det att Exet fått nys om att han träffat en ny kvinna har hon satt sig HELT på tvären.
Vi bor i ett fint och välordnat hem och jag välkommnar barnen med öppna armar och min sambo umgås med barnen så ofta han får men han får aldrig se dom utanför exets hem.
Jag har träffat exet hemma hos en vän och jag hälsade då glatt men hon tittade inte ens på mig.
Hon har över telefon flertalet gånger kallat mig för "jävla fitta" och "du kan be din jävla flickvän att hålla käften"

Varje gång sambon ber om att få träffa dom hittar hon på olika sjukdommar som barnen har så han inte ska kunna komma dit. Och hon har flertalet gånger sagt att dom har glömt honom och att han inte få ta dom hem till oss för dom är rädda för mig. När min sambo åkt dit endå så har barnen inte ens haft snor i näsorna och det första dom gör är att slänga sig i famnen på sin far och sen finns det inget annat i deras värld.

Dagen innan julafton hade vi planerat att ha hit barnen så dom fick se sin fars hem och träffa mig i min hemmiljö och få paket och äta mat, vilket exet hade tillåtit.
När min sambo ringer henne samma dag och frågar om han kan komma upp och hämta barnen säger hon att "nej dom vill inte komma till dig så du får ta med paketen hit". Min sambo sa aldrig i livet och åkte upp endå och barnen nästan SLÄNGER sig i ytterkläderna och är helt med på att åka till oss.
Med dom skickar exet sin bror som ska vara med som "trygghet" för barnen. Dom känner inte honom bättre än oss.
Jag tog tio djupa andetag inför det och välkomnade brodern också - han har ju inte gjort mig något.
Barnen var inte det minsta rädda för mig och yngsta klättrade runt i mitt knä och hade inget emot mig och tyckte vårat hem var spännande och utforskade allt.

Efter det trodde både jag och min sambo att det skulle vara lugnt att barnen träffade oss hemma hos OSS eftersom dom sett allt och inte var rädda för ett skit. Men det fick vi äta upp.
Exet fortsätter hitta på sjukdommar och mitt i allt förlorar hon det barn hon bar i magen någon vecka innan BF. Mycket tragiskt verkligen! Och efter det har hon själv sagt till min sambo att hon inte orkar gå utanför dörren, inte jobbar, inte skjutsar barnen till dagis, inte går ut och leker med dom - ingenting.
Min sambo har då sagt att han har gärna sina barn så dom får leka och träffa sin pappa, vilket vore ett guldtillfälle då hon går regelbundet hos psykolog och behöver barnvakt ibland.
Men nej, då hette det att det är jobbigare UTAN barnen även om hon säger att hon inte orkar med någonting. Så hellre att barnen ska få träffa sin far så skjutsar hon dom 4 mil bort till sina föräldrar när hon behöver avlastning.Istället för 700meter som det är till oss.

Efter hennes förlust har hennes beteende försämrat otroligt.
Hon gjorde tillomed något så sjukt att hon ringde till sin egen bror från skyddat nummer och presenterat sig som mig och sa saker som jag inte har en aning om och att jag hatar barnen och att vi inte ville ha dom.
Hennes påverkade bror var påväg att slå ihjäl mig (nu menar jag allvar, han är inte att leka med) men somtur var så satt jag hemma tillsammans med min sambo som styrde upp allt.
HUR vi vet att det är hon orkar jag inte dra nu, det är en lång historia med detektivarbete.. :mad:
Min sambo blev så arg så han skakade och bad dom komma hit och så skulle jag få snacka med henne.
Jag hälsade på henne men hon tittade inte på mig och då bubblade det över i mig och jag SKREK hej och då var hon ju tvungen att svara.
Sen snackade hon ingenting med mig, utan jag fick prata med hennes berusade bror som stod 10cm ifrån mitt ansikte och skrek och när jag tittade på henne där hon satt i bilen så hånlog hon och NJÖT av situationen.

Efter det får sambon inte träffa barnen, hon hör inte av sig som bestämt och han får inte tag på henne och NÄR han får det är dom sjuka. Han har fortsatt att åka dit endå och som förväntat - inte en snorkråka.
Han bönar och ber henne om att få träffa dom hemma men hon hittar på den ena och andra ursäkten, och ofta säger hon att dom inte vet vem han är.

Min sambo äts upp av det här och jag också då jag känner mig som femte hjulet mellan min sambo och hans barn då exet uppenbarligen gör det här för att sära på oss två - för hon vill inte se honom med mig.
Hon har tillomed sagt att JAG ska sitta hos henne 1 timme tre gången i veckan för någon slags mönstring. Vilket jag sparkat bakut till då jag inte har någon skyldighet till henne och vill HON lära känna mig så är hon välkommen hit. Jag anser att tycker min sambo att jag är god nog för hans barn så är jag det, det ska inte hon avgöra för vi kräver inte samma sak för hennes nya karl.

Jag har inget med exet att göra och har aldrig haft tidigare heller. Hon har bott i en annan stad och jag har inte vetat att hon funnits och samma från hennes håll.
Dock har jag koll på hela hennes familj efter vissa omständigheter och hon har ju att brås på, beblanda sig med dom är att be om problem.
´

Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart då hon tär på oss två eftersom hon har ett sådant enormt hat gentemot mig som ingen av dom inblandade (släkt, vänner, vi) kan förstå varför.

Jag är rädd att detta ska få vårat förhållande att braka tillslut, och då får hon ju som hon vill.

Vad ska jag göra? :cry: :cry:
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Går det inte att ta hjälp av familjerätten??

Jag vet inte riktigt vad jag kan säga mer, men ni har min fullaste sympati :(
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Jag vet inte bara HUR vi ska börja!! :cry:
Vi har precis köpt en ny lägenhet i anslutning till badplats, grönområde, dagis, lekpark ja allt... Vi försöker bädda så bra som möjligt men hon vill oss bara ont
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Vilken röra..
men hur kan den yngste vara 2 år i år om ni träffades för 1 år sen och det då hade gått 1,5 år sen separationen?
Då är det ju ca 2,5 års sen de separerade och barnen är 2 och 3 ?
Då var ju den äldsta 5 månader när de separerade och den andre i magen eller vad??
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Vilken röra..
men hur kan den yngste vara 2 år i år om ni träffades för 1 år sen och det då hade gått 1,5 år sen separationen?
Då är det ju ca 2,5 års sen de separerade och barnen är 2 och 3 ?
Då var ju den äldsta 5 månader när de separerade och den andre i magen eller vad??


Jag kan blandat ihop tiderna för dom verkar inte ha koll själva ibland och jag vet inte men du har absolut rätt, ca 2,5 år!
Jag vet att yngsta var bara ngn månad gammal eller liknande..
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Jag vet inte bara HUR vi ska börja!! :cry:
Vi har precis köpt en ny lägenhet i anslutning till badplats, grönområde, dagis, lekpark ja allt... Vi försöker bädda så bra som möjligt men hon vill oss bara ont

Ta kontakt med familjerätten, de vet väl hur ni kan göra?
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Jag har sagt till min sambo att ta kontakt med familjerätten och skicka in om att han begär tillbaka delad vårdnad. Jag VET att hon skulle förlora i om hon satte sig på tvären och tog det till domstol.
Men tyvärr kan ju inte JAG fixa detta utan det måste ju vara min sambo och han tar sig aldrig tid. Jag vet inte varför om han är rädd att det ska bli värre även om både jag och min far backar upp honom i att hon inte kan ta den rätten ifrån onom.


Usch nu blir det bara virrigt och luddigt förlåt men allt bara släppte när jag tog mig några glas vin och pratar om det..
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Har själv suttit i samma sits fast inte med så små barn.
Fast de hade delad vårdnad, hur man kan skriva bort vårdnaden av misstag vet jag inte, men varför går ni inte till familjerätten och får gemensam vårdnad och kanske kan ha dem varannan vecka?
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Jag har sagt till min sambo att ta kontakt med familjerätten och skicka in om att han begär tillbaka delad vårdnad. Jag VET att hon skulle förlora i om hon satte sig på tvären och tog det till domstol.
Men tyvärr kan ju inte JAG fixa detta utan det måste ju vara min sambo och han tar sig aldrig tid. Jag vet inte varför om han är rädd att det ska bli värre även om både jag och min far backar upp honom i att hon inte kan ta den rätten ifrån onom.


Usch nu blir det bara virrigt och luddigt förlåt men allt bara släppte när jag tog mig några glas vin och pratar om det..

Förstår att det är jättejobbigt, du får försöka stötta din sambo så gott det går :)
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Vad JAG har förstått det som så trodde min sambo han skrev på om att han inte ville ha växelvis boende när det i själva verket var delad vårdnad.
Vad jag fattat de som så har hon kommit och bråkat med ett papper som skulle skrivas på och han (idiotiskt jag vet!!! jag kan varken säga bu eller bä om hans handlande där) skriver under utan att fatta vad det egentligen står för att bli av med henne.
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Men delad vårdnad betyder att han har rätt ha dem minst varannan helg.
Det är inget mamman kan ta ifrån honom.

Gå till familjerätten, det är sånt här de är till för.
Och att din sambo inte tar sig tid verkar ju skumt om han vill träffa sina barn.
Min sambo har fått sitta hos sociala på en massa samtal under hösten och har fått ta ledigt mm, men det är väl sånt man gärna gör i det läget..
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Umgängesrätten har faktiskt inte alls med vårdnaden att göra, han har rätt att träffa barnen lika mycket oavsett vem som har vårdnaden.

Till TS
Hade det varit min sambo så hade jag sagt till honom att ansöka om enskild vårdnad om barnen. Det barnens mamma håller på med är umgängessabotage och det kommer garanterat ligga henne i fatet i ett sådant fall. Hon FÅR INTE hålla på sådär helt enkelt!
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Okej, jag trodde att enskild vårdnad betyder att föräldern bestämmer helt över barnet..
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Enskild vårdnad betyder att vårdnadshavaren själv kan fatta beslut i frågor rörande barnet. Men det inskränker inte på den andra förälderns umgängesrätt på något sätt. Man kan ha varannan veckas-boende även om ena föräldern har enskild vårdnad, även om det förmodligen inte är så vanligt - enskild vårdnad beror nog oftast på oenighet mellan föräldrarna.
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Säg år din sambo att stämma sitt ex på umgänget. Vårdnadsformen har ingenting med umgänge att göra utan lagen säger att boendeföräldern ska underlätta umgänget med den andra föräldern om ett umgänge inte är direkt olämpligt ur barnens perspektiv. För att ha gemensam vårdnad måste man kunna samarbeta och chansen för att din sambo skulle få gemensam eller ensam vårdnad av en domstol är minimal.

Umgänget är en annan sak. Får han det reglerat av domstol kan han begära verlställighet om hon inte lämnar ut barnen för umgänge.

Jobbar som familjerättssocionom.
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Det finns föräldrar som har gemensam vårdnad om ett barn som de inte träffat på flera år.
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Men tyvärr kan ju inte JAG fixa detta utan det måste ju vara min sambo och han tar sig aldrig tid.

Jag får intrycket att du ser konstruktivt på problemet och har vettiga strategier för att lösa det, medan din sambo är ett offer som mår dåligt och lider utan att ha kraften/självtilliten att börja handla.

Det kostar väldigt mycket energi att befinna sig i din situation! Att se möjligheter, men bara vänta på någon som liksom inte tänker framåt. Att se hur den personen bryts ner, men inte få möjlighet att hjälpa.

Jag tycker att du ska fråga din sambo om han är beredd att ta myndigheter till hjälp, och erbjuda din hjälp med allt det praktiska förutom det som han enligt lag måste sköta själv (som att skriva under och sånt).

Om du får undanglidande svar (som "jag vet inte" eller "inte just nu") tycker jag du ska informera din sambo om vad du tror kommer att hända mellan er. Klok som du är ser du ju att detta riskerar att urholka er kärlek. Förmodligen ser inte din sambo detta, för han är ju ockuperad av oron kring barnen. Ge honom chansen att se att detta påverkar även den relation han är i nu (med dig) innan det är för sent.
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Jag får en känsla av att din sambo är väldigt rädd, rädd för att inte få träffa sina barn och rädd för vad som händer om han går till rätten och kräver enskild vårdnad.
Jag tror att han är rädd för att han inte ska vara en tillräckligt bra pappa, vilket inte alls är konstigt eftersom barnens mamma hela tiden har sagt till honom att han inte betyder något för barnen.
Jag känner såväl igen det, om folk visste hur många rädda pappor det finns pga mammors elakheter:(

Jag tror att du och din sambo måste komma fram till hur ni vill leva, och vad han faktiskt vill. Vill han ha sina barn på heltid? träffa några gånger i veckan? varannan helg? eller när och hur?

Det är lätt att man som "utomstående" tycker att det ska vara si och så men det är inte alls säkert att den det berör verkligen vill ha det så.

Han kanske känner att han inte skulle orka vara pappa varje dag? eller så vill han vara pappa varje dag men vågar inte säga det eftersom han är rädd för att han då aldrig får träffa sina barn mer.

Det är ju så att barnen har rätt till båda sina föräldrar, barnens rättigheter är det som är viktigast och de vuxnas känslor och vilja får komma i andra hand.

Jag tycker att ni efter att ni har kommit fram till vad han vill och hur mycket umgänge han vill ha, går till familjerätten och ber om hjälp.
Om det finns en dom så blir det betydligt svårare för mamman att säga nej till umgänge eftersom han då har lagen på sin sida.
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Men tyvärr kan ju inte JAG fixa detta utan det måste ju vara min sambo och han tar sig aldrig tid.

Tar sig aldrig tid?????:eek:

Vill han ändra sin situation får han nog ta sig den tiden.

Gör som Görel skriver, stäm henne på umgänget. Strunta i vårdnaden.
 
Sv: Sambons ex förstör mellan oss

Tack för många kloka svar!
MYCKET av det ni svarat har även jag berättat för min sambo men det känns oerhört skönt att läsa det och se att fler tkr som jag.

snuffsan
Att han aldrig tar sig tid och orken kan jag varesig försvara eller förbanna. Han gör som han gör tror jag mycket (som en annan även skrev) att han känner sig som ett offer som är både kraft och handlingslös och därför blir inget gjort.
Jag vet hur det känns att vara så uppgiven så allt glider ur händerna även om det är något man MÅSTE göra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 759
Senast: Manji
·
Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 945
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 807
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
4 923
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp