Sambons pappa gör mig galen!

Anledningen till att jag vet det är ju för att personer i närheten "skvallrar". Inte samma person varje gång utan alla har råkar nämna det i förbifarten. Igår var en i släkten hem till oss och sa något i stil med att "jag är så leds på att lyssna hur han gnäller om era hundar". Efter lite lirkande så kom ju hela historien fram om hur han massor av gånger beklagat sig över vår hundhållning. Jag har ingen anledning till att misstro den personen.

Nu tror jag att vi behöver lite paus ifrån varandra och frågan är ju hur jag ska ställa mig till planerandet av hans firande nästa helg. Känner inte alls för att anstränga mig för att han ska ha kul.
 
Anledningen till att jag vet det är ju för att personer i närheten "skvallrar". Inte samma person varje gång utan alla har råkar nämna det i förbifarten. Igår var en i släkten hem till oss och sa något i stil med att "jag är så leds på att lyssna hur han gnäller om era hundar". Efter lite lirkande så kom ju hela historien fram om hur han massor av gånger beklagat sig över vår hundhållning. Jag har ingen anledning till att misstro den personen.

Nu tror jag att vi behöver lite paus ifrån varandra och frågan är ju hur jag ska ställa mig till planerandet av hans firande nästa helg. Känner inte alls för att anstränga mig för att han ska ha kul.

Gå inte dit. Man måste inte umgås med sina svärföräldrar.
 
Åk då bort på nånting som är nödvändigt nästa helg, som hundarna kan följa med på.

Världen är full av små vita lögner, så en liten till gör ingen skillnad i det stora hela.

"En kompis har hamnat i livskris, och jag behöver vara där över helgen."
Jag är inte helt säker på att det är det smartaste. Men jag hade antagligen gjort precis så.

Jag var innerligt avskydd av min tidigare svärmor. Jag åkte inte dit om jag inte var absolut tvungen och det hände att jag inte satt med vid bordet när de fikade.
 
Så länge sambon inte är med på tåget tror jag inte att mycket kommer att förändras, tyvärr. T ex låter det inte jättesmart att ta hjälp med köket av någon vars ständiga synpunkter man är svintrött på. Men tycker sambon att det är bra med hans hjälp och i övrigt struntar i hans tjat så blir det nog svårt.
 
Jag är inte helt säker på att det är det smartaste. Men jag hade antagligen gjort precis så.
Det är säkert inte det smartaste. Eller ärligaste. Eller hållbaraste lösning.

Men i så fall är det det här statementet som måste omarbetas på något vis:
Nu tror jag att vi behöver lite paus ifrån varandra och frågan är ju hur jag ska ställa mig till planerandet av hans firande nästa helg. Känner inte alls för att anstränga mig för att han ska ha kul.
 
Till och börja med tycker jag du ska ta dig ur festplaneringen eftersom det är något du verkligen inte vill göra. Finns ju inga krav att man ska ställa upp för svärföräldrar på det sättet. Om jag vore du skulle jag bryta med svärfar. Din sambo behöver ju inte bryta och deras relation bör inte påverkas av ditt val. Och gör den det så är det deras problem att lösa och verkligen inte ditt. Och sen behövs det nog ett rejält snack med din sambo, jag hade inte klarat att vara tillsammans med någon som inte backar mig.
 
Nej att ta sig ur situationer med vita lögner är inget som jag känner någon större sympati för. Oavsett om världen är full av sådana. Inte heller när problemet verkar vara så pass permanent som här. Man får lov att välja bort personer ur sitt liv när de inte tillför något, förvisso svårare med släkt/svärföräldrar när sambon är mitt emellan. Men det går det också. Och kan du lägga kontakten med svärfar på en miniminivå, så ingår det inte i en sådan att behöva vara med och planera en fest eller delta på festen om du inte vill det själv.

Jag är själv (för) bra på att göra våld på hur jag själv känner, för att tillmötesgå andra och försöka uppfylla deras önskemål framför mina egna. Men har återigen påmint mig själv om att lägga av med det en gång för alla för det funkar inte i längden. Jag tycker att du ska göra det också. Säg till sambon att du inte vill vara med på festen eller planeringen och stick ut och gör något med hundarna utan att ljuga ihop en annan anledning, det är rakast gentemot mot alla inklusive dig själv. Stå på dig, annars gör någon annan det.
 
Senast ändrad:
Tack för tips och råd allihopa. Sambon har pratat med sin pappa idag när jag arbetade och pappan kom med massor av ursäkter och bortförklaringar om att han inte alls menade så. Men nu vet han om att jag tog väldigt illa vid mig och kanske förstår varför jag drar mig undan festligheterna nästa helg.

Att han kritiserar min städning är irriterande och jag blir arg men det ligger ändå en sanning i att jag är grymt dålig på att städa medan hundarna bara är taget ur luften och därför blev jag så arg. Förhoppningsvis trillade någonting ner nu..
 
Om du inte får betalt för att städa åt honom, så ser jag inte något skäl alls för honom att kritisera din städning, oavsett om du objektivt sett är urusel eller världsmästare på att städa. Som sagt, stå på dig och ha ert hem som du och din sambo vill!

Men bra att budskapet förmedlats och hoppas att du får en bra helg utan någon tvångsfestlighet, och att markeringen gör något gott framöver. :)
 
Att han kritiserar min städning är irriterande och jag blir arg men det ligger ändå en sanning i att jag är grymt dålig på att städa medan hundarna bara är taget ur luften och därför blev jag så arg. Förhoppningsvis trillade någonting ner nu..
Fast - oavsett om din städning är pedantisk eller som min - :angel: - så är poängen att det har han inte det minsta med att göra!!!!!

Varken städning eller hur ni sköter hundarna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Pinus
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 678
Senast: lundsbo
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 564
Senast: Kraxa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 421
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp