Samhällsdebatt, migrationer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att kultur generellt förs vidare antingen pga att det är något som behövts vid tillfället (alltså inte att kulturen behövts utan den specifika grejen som nu räknas in i kultur) eller pga intresse hos individer. Jag kan inte komma på något område där tvång har funkat för att bevara kultur. Man kan för all del försöka öka intresset för lokal kultur men jag tror att du har ungefär samma chans att få någon som flyttat till Sverige att fatta intresse i kulturen som du har att få Kalle Svensson att göra det.

Jag hade en diskussion med en tjej som tyckte det va bedrövligt att den "Svenska julen" inte bevarades ordentligt, med det menade hon att det var dåligt att invandrare inte firade jul "korrekt" och det förstörde julen på nåt sätt. Jag frågade lite mer om vad en korrekt svensk jul innebar och insåg rätt snart att hon inte firade alls så som hon tyckte va rätt, men det var såklart inte hennes fel att julen gick åt pipsvängen. Nu tycker inte jag personligen att Svensk Jul™ behöver bevaras alls men om man nu anser det så borde nog det största ansvaret ligga hos en själv i första hand
 
På vilket sätt anser du att rasismen och ojämlikheten ökar genom att mer bemedlade delar med sig av sina resurser?

Rent praktiskt så minskar handlingen att skänka pengar ojämlikheten i samhället och skapar en viss kontaktyta mellan folk. N

Genom att du skapar en sysselsättning som befinner sig under samhällets botten. En sysselsättning som dessutom är högst synlig och ojämt fördelad mellan olika folkgrupper.

Bästa sättet att motverka rasism är att sätta invandrargrupper i arbete. Då får dessa grupper högre status i samhället.

Om du istället ger dem en sysselsättning som har lägsta tänkbara status, som tiggeri så sänks istället denna grupps status i samhället ytterligare.

Hur tror du själv att grupper som tigger påverkas av att folk går förbi och ser vad de sysselsätter sig med?

Vad tror du det skulle få för konsekvenser för dessa gruppers status om människor istället sett dem som arbetande skattebetalare till samhället?

Det tragiska är att redan väldigt många gör det men de syns inte särskilt mycket, till skillnad från tiggaren vid butiksentrén.
 
Senast ändrad:
Tiggare har funnits långt innan romer, faktum är att de har funnits så länge människan först började med ett skrivet språk och antagligen tidigare än så. De tiggare jag såg mest när jag var i Stockholm - antagligen för att de gick runt i tunnelbanan och tiggde pengar högt, var etniska svenskar. De flesta religioner, inklusive Judeo-Kristna har alla stränga förhållningsregler till tiggare, eg att man ska ge, vare sig det är ett tioende eller varje fredag. Vilket visar hur djupt rotat tiggeri är i princip samtliga kulturer och länder i världen.

Vad gäller entropi, svensk kultur etc. Here we go again. Vad är svensk kultur? Julbord, midsommar, surströmming, spettekaka, hambo, nyckelharpa osv? Det mesta av vad som idag anses som svensk kultur härstammar från 1800-talet och hade influenser från olika länder redan då. Hur långt tillbaka i Sveriges historia måste vi gå innan det blir 'rent' svenskt? Vet inte hur TS känner det, men jag vill gärna ha en toalett, och internet och bilar och nålar och kokkärl. Bomullslakan är trevligt, liksom gafflar. Jag tror knappast att Sveriges 'kultur' försvinner av taco fredagar eller en pizza.

Det som det vurmas för är den svenska bondekulturen. Det verkar inte vara många som tycker att de trånga, smutsiga, hem som arbetare bodde i, eller statare som slet ont som fasiken, eller ett samhälle där AG kunde avskeda de arbetare som slet på fabrikerna i horribla förhållande för skamlöner från en dag till en annan utan anledning är så kulturellt svenskt att det måste bevaras.

Personligen vill jag inte ha 'svensk' dansbandsmusik eller schlager.

Kulturer/länder som isoleras eller väljer att isolera sig själva stagnerar. Ett bra exempel är Japan som under flera århundraden avvisade allt utländskt inflytande och där ingenting nytt hände, inga nya uppfinningar, ett statiskt samhälle. Tekniska framsteg möjliggörs av internationellt samarbete. Det var inte svenskar som uppfann tåg, däremot dynamit, hmm, ja allt är inte till godo kanske. Kvinnors rösträtt och jämlikhetskamp var inte svensk kultur, men jag är evigt tacksam de kvinnor i länder som England, som gick i bräschen och därmed förändrade svensk kultur.
 
Du startar tråden med ett flummigt inlägg om termodynamik, entropi och kultur, som andas starkt motstånd mot heterogenitet och mångfald. Samtidigt som du lägger in en negativ utbredd fördom om en annan etnisk grupp än din egen som varit utsatt för systematisk rasism, förtryck och berövade många av sina mänskliga rättigheter i århundraden som om detta var ett resultat av deras kultur.

Det kunde varit taget från vilken rasistisk trollfabrik som helst.

Sedan tvår du dina händer genom att skriva att du spånar.
Lägg av! Jag tvår inte mina händer! Det är er tolkning! 🤬
 
Jag menar såhär: Jag kan inte starta en tråd på Buke och säga att jag inte är så insatt men jag är nyfiken på om svarta verkligen har rytmen i blodet? Det borde ju stämma, för de dansar ju och trummar så fint. Och sen när folk reagerar så upprepar jag bara "nej men jag spånar bara, jag är inte så insatt". Det finns liksom, tycker jag, så mycket information att tillgå att man borde veta att det man sitter och skriver reproducerar rasistiska stereotyper och fördomar.

Du tvår dina händer från det faktum att du sprider och reproducerar rasistiska fördomar genom att starta den här tråden. Tycker jag.

Du tolkar fel...
 
Varför drar du den slutsatsen och varför anser du att migration i så fall skulle vara ensam faktor till att kulturella traditioner försvinner? Vad har du som stödjer den tesen?

Att samhällen, oavsett art, förändras iom migration. Och då spann jag vidare... Så inget att just kulturella traditioner försvinner ,nej. Bara en snurr i tankarna.
 
Genom att du skapar en sysselsättning som befinner sig under samhällets botten. En sysselsättning som dessutom är högst synlig och ojämt fördelad mellan olika folkgrupper.

Bästa sättet att motverka rasism är att sätta invandrargrupper i arbete. Då får dessa grupper högre status i samhället.

Om du istället ger dem en sysselsättning som har lägsta tänkbara status, som tiggeri så sänks istället denna grupps status i samhället ytterligare.

Hur tror du själv att grupper som tigger påverkas av att folk går förbi och ser vad de sysselsätter sig med?

Vad tror du det skulle få för konsekvenser för dessa gruppers status om människor istället sett dem som arbetande skattebetalare till samhället?

Det tragiska är att redan väldigt många gör det men de syns inte särskilt mycket, till skillnad från tiggaren vid butiksentrén.
Vilka tiggare får får jobb av att man inte ger dem pengar?
 
Förlåt! Jag kan inte låta bli att mata trollet! :o

Kommer inte att lösa det problemet genom att du skänker pengar. Dessutom skapar du ett problem med människor som tigger.
Nä, jag löser inga världsproblem med att skänka pengar, men jag bidrar till att en människa kan gå och lägga sig mätt den dagen.

Du kan välja att strypa budbäraren eller så kan man faktiskt göra något åt problemet.

Grogrunden för rasism är att man låter människor tigga på gatorna och att man än värre ger dem pengar. Människor har ögon att se med och drar givna slutsatser.

Vare sig man vill det eller inte så kommer en grupp som är kraftigt överrepresenterade i en grupp som har så låg social status som tiggarna att drabbas av rasistiska fördomar.

Lösningen är att se till så att utländska tiggare inte uppmanas att komma hit. Dessutom se till så att svenska medborgare som tigger istället får vettig sysselsättning.

Den som skänker är en bidragande faktor till ett rasistiskt och ojämlikt samhälle.

Så du tror att invandrare som jobbar och bidrar till samhället genom att betala skatt inte är utsatta för rasism? Då har jag en överraskning till dig - det är de! Jag vågar påstå att alla invandrare med ett icke svenskt utseende blivit utsatta för rasism. Jag tänker också sticka ut hakan och erkänna att jag - säkert regelbundet - utför rasistiska handlingar utan att för den sakens skull vara rasist, tvärtom. Detta för att rasism är strukturellt och de flesta av oss gör rasism utan att ens vara medvetna om det.

Genom att du skapar en sysselsättning som befinner sig under samhällets botten. En sysselsättning som dessutom är högst synlig och ojämt fördelad mellan olika folkgrupper.

Bästa sättet att motverka rasism är att sätta invandrargrupper i arbete. Då får dessa grupper högre status i samhället.

Om du istället ger dem en sysselsättning som har lägsta tänkbara status, som tiggeri så sänks istället denna grupps status i samhället ytterligare.

Hur tror du själv att grupper som tigger påverkas av att folk går förbi och ser vad de sysselsätter sig med?

Vad tror du det skulle få för konsekvenser för dessa gruppers status om människor istället sett dem som arbetande skattebetalare till samhället?

Det tragiska är att redan väldigt många gör det men de syns inte särskilt mycket, till skillnad från tiggaren vid butiksentrén.

Vilka grupper är det tiggeri påverkas av? Många som tigger är förövrigt inte svenska medborgare och förhindrade att ta ett arbete i Sverige.
 
Jag tillhör de som anser att trådstarten är obehaglig om än inte menad så. Att använda naturvetartermer för att beskriva mänskligt beteende är i bästa fall vanskligt, i sämsta rasistiskt.

Att tro/vara orolig för att kulturella särarter ska försvinna med migration tror jag inte ett dyft på. Har vi inte kunnat nå världsfred tror jag inte vi kommer att nå konsensus gällande kultur och traditioner...

Edit: Även om jag på ett personligt plan gärna skulle se FN lägga en resolution mot dansbandsmusik... :D
 
Att samhällen, oavsett art, förändras iom migration. Och då spann jag vidare... Så inget att just kulturella traditioner försvinner ,nej. Bara en snurr i tankarna.

Okej. Då får du nog utveckla dina tankar. Fortfarande, vad har du för stöd i påståendet om att migration som ensam faktur skulle göra så att kulturella traditioner försvinner?

PS Att kalla dig själv för "blatte" innebär inte att du per automatik blir fri från att också bära upp rasistiska strukturer/fördomar.
 
Okej. Då får du nog utveckla dina tankar. Fortfarande, vad har du för stöd i påståendet om att migration som ensam faktur skulle göra så att kulturella traditioner försvinner?

PS Att kalla dig själv för "blatte" innebär inte att du per automatik blir fri från att också bära upp rasistiska strukturer/fördomar.
Som jag skrev så har jag inga belägg, jag hakar på @Lobelia s teorier, de är mer verklighetsförakrade, inte som mina hjärnvirvlar.
 
Som jag skrev så har jag inga belägg, jag hakar på @Lobelia s teorier, de är mer verklighetsförakrade, inte som mina hjärnvirvlar.

Men vad är det för tankar som resulterar i ett sådant påstående? Att samhällen förändras vet vi, men varför skulle just migration som sådan vara avgörande för traditioners död?

Du torde ju vara medveten om att man bör ha belägg för det man påstår. I synnerhet när man uttalar det så väldigt tvärsäkert.
 
Så du tror att invandrare som jobbar och bidrar till samhället genom att betala skatt inte är utsatta för rasism? Då har jag en överraskning till dig - det är de! Jag vågar påstå att alla invandrare med ett icke svenskt utseende blivit utsatta för rasism. Jag tänker också sticka ut hakan och erkänna att jag - säkert regelbundet - utför rasistiska handlingar utan att för den sakens skull vara rasist, tvärtom. Detta för att rasism är strukturellt och de flesta av oss gör rasism utan att ens vara medvetna om det.

Det är det jag försöker förklara för dig. Att invandrare utsätts för rasism pga av andra i deras grupp som missköter sig. Och när du gör dem synliga genom att skänka till tiggare som därmed blir en del av stadsbilden bidrar du till att öka rasismen.

Det är ingen slump att de som är mest förbannade på invandrare som missköter sig är invandrare som sköter sig. Just för att de förstår att de får ta smällen för vad dessa gör.

Du svarade dessutom inte på mina frågor. Har du inga bra svar?

Postar frågorna igen.

Hur tror du själv att grupper som tigger påverkas av att folk går förbi och ser vad de sysselsätter sig med?

Vad tror du det skulle få för konsekvenser för dessa gruppers status om människor istället sett dem som arbetande skattebetalare till samhället?
 
Hur tror du själv att grupper som tigger påverkas av att folk går förbi och ser vad de sysselsätter sig med?

Vad tror du det skulle få för konsekvenser för dessa gruppers status om människor istället sett dem som arbetande skattebetalare till samhället?

Jag tror att de som tigger för utstå mycket oförskämdheter och elakheter - vilket är förjävligt och säkerligen påverkar det psykiska måendet negativt. Jag tror dock att inte tigga - och inte få pengar till mat och överlevnad - hade påverkat mycket sämre. Grupper, det får stå för dig. Jag definierar inte människor som grupper utan som individer.

Jag tror att de här individernas status skulle vara mycket bättre om de hade möjlighet till förvärvsarbete eftersom de hade haft möjlighet till ett bättre levande och en annan trygghet. Men tvätt hade de fortfarande varit utsatta för rasism.
 
Det är det jag försöker förklara för dig. Att invandrare utsätts för rasism pga av andra i deras grupp som missköter sig. Och när du gör dem synliga genom att skänka till tiggare som därmed blir en del av stadsbilden bidrar du till att öka rasismen.

Det är ingen slump att de som är mest förbannade på invandrare som missköter sig är invandrare som sköter sig. Just för att de förstår att de får ta smällen för vad dessa gör.

Du svarade dessutom inte på mina frågor. Har du inga bra svar?

Postar frågorna igen.

Hur tror du själv att grupper som tigger påverkas av att folk går förbi och ser vad de sysselsätter sig med?

Vad tror du det skulle få för konsekvenser för dessa gruppers status om människor istället sett dem som arbetande skattebetalare till samhället?
Du försöker förklara saker som du inte har belägg för, det är därför folk inte köper dina förklararingar. Det fanns rasism långt innan tiggarna kom in i bilden och även om vi får bort allt tiggeri så kommer den att kvarstå. När du försöker föklara att rasism beror på tiggarna så framstår du mest bara som okunnig och rasistisk..
 
Det är det jag försöker förklara för dig. Att invandrare utsätts för rasism pga av andra i deras grupp som missköter sig. Och när du gör dem synliga genom att skänka till tiggare som därmed blir en del av stadsbilden bidrar du till att öka rasismen.

Det är ingen slump att de som är mest förbannade på invandrare som missköter sig är invandrare som sköter sig. Just för att de förstår att de får ta smällen för vad dessa gör.

Min erfarenhet är att det du skriver här är en myt, skapad av rasister för att försköna sin egen rasism och försvara den med att invandrare själv minsann är värre rasister. Men det spelar ingen roll hur mycket man glittrar en bajskorv, det är fortfarande en bajskorv. Och en rasist är fortfarande en rasist. Invandrare utsätts inte av rasism pga vad andra invandrare gör, invandrare utsätts av rasism pga att rasister är bajskorvar. Jg bidrar inte till rasism genom att hjälpa utsatta människor. Däremot utför även jag (omedvetna) rasisitiska handlingar.
 
Du försöker förklara saker som du inte har belägg för, det är därför folk inte köper dina förklararingar. Det fanns rasism långt innan tiggarna kom in i bilden och du försöker föklara att rasism beror på tiggarna.

Gör jag inte alls. Jag säger att rasismen ökar pga tiggarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp