Samla regnvatten och bevattning

zesel

Trådstartare
Vad har ni för lösningar för att ta tillvara regnvatten? Har ni automatiska bevattningssystem till rabatter, växthus och grönsaksland?

Jag har hittills bara en regntunna som står under ett öppet stuprör. Det behövs fler lösningar för att spara på brunnsvattnet här.
Vad som också behövs är en bra lösning på bevattningssystem i växthuset från en tunna.

Hur gör ni?
 
Regnsamlare på två stuprör. Vatten från dem och lvriga andra kärl töms i tunnor som används i bevattning med irrigatas solcellsdrivna system.
Resterande vattenkärl vattnas ur med dränkbar pump och slang. Till och med poolvatten återbrukas så 👍
 
Regnsamlare på två stuprör. Vatten från dem och lvriga andra kärl töms i tunnor som används i bevattning med irrigatas solcellsdrivna system.
Resterande vattenkärl vattnas ur med dränkbar pump och slang. Till och med poolvatten återbrukas så 👍

👍

Låter pumparna mycket? Jag tvekar på irrigata då jag läst om högt ljud och vi kommer att ha uteplats på andra sidan växthuset om vi installerar en sådan.
 
👍

Låter pumparna mycket? Jag tvekar på irrigata då jag läst om högt ljud och vi kommer att ha uteplats på andra sidan växthuset om vi installerar en sådan.
Visst hörs de, men de överröstar ju inte allt annat. Man vänjer sig fort tycker jag, och då har jag ändå adhd och svårt att sortera intryck/ljud.
 
Jag lyfter min gamla tråd, det kan passa då det tydligen finns risk för en varm och torr sommar igen.
En Irrigata är inköpt och ska installeras i växthuset så snart det är frostfritt.

Har ni bra vattentunnor? Min Greenline höll i två år, nu läcker den halvvägs upp på sidorna.
Biltemas höll en säsong men gick sen sönder nästan direkt. Båda har förvarats utan vatten i inne i växthuset på vintern, jag har ingen möjlighet att förvara dem i plusgrader och tycker väl inte det borde behövas.

Ge mig Bukes bästa bevattningstips :bump:!
 
Samlar regnvatten i ibc-tankar på tusen liter. Stoppar i en pump och vattnar med slang. Har gjort hål ovanpå så att det även går att enkelt ösa upp med kanna.

Det är en lösning som lockar, de borde ju hålla bra i alla fall. Hur har du fått tag i dina tankar? Nya eller begagnade?
 
Vi samlar också regnvatten i IBC-tankar som vi sen vattnar ut med slang. Vi har precis utökat från två till fyra IBC-tankar, alla är köpta begagnat. Tror vi hittade de första på blocket och nu senast på Facebook.

Just nu samlar vi bara regnvatten från ladugårdstaket, men jag är sugen på några lite snyggare tunnor att använda för att samla upp från hustaket också. Men där har jag inte kommit till skott än.
 
Vad har ni för lösningar för att ta tillvara regnvatten? Har ni automatiska bevattningssystem till rabatter, växthus och grönsaksland?

Jag har hittills bara en regntunna som står under ett öppet stuprör. Det behövs fler lösningar för att spara på brunnsvattnet här.
Vad som också behövs är en bra lösning på bevattningssystem i växthuset från en tunna.

Hur gör ni?
Har 3 stycken svarta vattenbaljor modell större under stuprören. Tar ifrån dem med vattenkanna.
 
Vattentunnor under stuprör till uthus och lada. Ladutaket är stort så de dubbla tunnorna under fylls på nolltid, jag skulle gärna vilja ha en sån stor kubiktank kopplad till, helst högt upp så det gick att vattna med fall till växthuset, som är placerat ~ 30 meter därifrån, det skulle vara smidigare än att gå med kannor som vi gör idag.

Under den gamla gödselplattan finns också ett utrymme som vattenfylls, det tömmer vi med pump och vattnar med också.
 
Vad har ni för lösningar för att ta tillvara regnvatten? Har ni automatiska bevattningssystem till rabatter, växthus och grönsaksland?

Jag har hittills bara en regntunna som står under ett öppet stuprör. Det behövs fler lösningar för att spara på brunnsvattnet här.
Vad som också behövs är en bra lösning på bevattningssystem i växthuset från en tunna.

Hur gör ni?
Samlar i två IBC tankar, via takavrinningen. Har droppslang kopplat till båda vilket har fungerat ganska bra, så länge det är lite fallhöjd. Men det tar slut ganska snabbt så ska samla i en till i år. Borde tänkt på det lite tidigare dock, för nu är det snustorrt i Skåne och inte en droppe regn i sikte.
 
Samlar i två IBC tankar, via takavrinningen. Har droppslang kopplat till båda vilket har fungerat ganska bra, så länge det är lite fallhöjd. Men det tar slut ganska snabbt så ska samla i en till i år. Borde tänkt på det lite tidigare dock, för nu är det snustorrt i Skåne och inte en droppe regn i sikte.
Någon sådan lösning med droppslang låter toppen, så man har självbevattning utan trycksatt system eller pump.
 
60 liter kanske. Vi tömmer bara ut dem om de blir fulla och vi inte behöver vattnet.
Jag förstår. I mitt fall behöver överskottsvattnet ledas längre bort från huset om det inte kan gå ner i stupröret. En extra murarbalja bredvid tunnan som det rinner till när den blir full har jag redan, den rymmer kanske 50-60 liter men det räcker inte långt hos mig.
 
Vattentunnor under stuprör till uthus och lada. Ladutaket är stort så de dubbla tunnorna under fylls på nolltid, jag skulle gärna vilja ha en sån stor kubiktank kopplad till, helst högt upp så det gick att vattna med fall till växthuset, som är placerat ~ 30 meter därifrån, det skulle vara smidigare än att gå med kannor som vi gör idag.

Under den gamla gödselplattan finns också ett utrymme som vattenfylls, det tömmer vi med pump och vattnar med också.

Om du får till en bra lösning på upphöjd tank och slang till växthuset tar jag gärna del av den. Något sådant vill jag helst ha.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 705
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 893
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 949
Senast: Yeah but
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 638
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp