Samla regnvatten (utbruten ur Trädgård)

Sissa

Trådstartare
Vi har problem med vattenförsörjningen i vår samfällighet och jag behöver samla ännu mer regnvatten än jag gör. Jag har två regnvattentunnor vid varsitt stuprör men tänkte skaffa några till och seriekoppla till de befintliga. Hur gör man det lättast? Kan nån förklara som vore jag ett barn? Är extremt oteknisk.
 
Vi har problem med vattenförsörjningen i vår samfällighet och jag behöver samla ännu mer regnvatten än jag gör. Jag har två regnvattentunnor vid varsitt stuprör men tänkte skaffa några till och seriekoppla till de befintliga. Hur gör man det lättast? Kan nån förklara som vore jag ett barn? Är extremt oteknisk.
Ha tunna två typ tre cm lägre än tunna ett och luta tunna ett något. Så har jag.
 
Det låter ju fiffigt! Jag tänker mig ha tre tunnor per stuprör och slangar emellan, men jag vet inte hur jag ska få till det.
Vi har en slänt bakom huset, så vi har tunnorna i slänten och dragit vattnet från stuprören dit. Enkelt!

Korta av stuprören och ta en tunna under? Dom andra i anslutning? Något mindre än tunna ett?
 
Vi har en slänt bakom huset, så vi har tunnorna i slänten och dragit vattnet från stuprören dit. Enkelt!

Korta av stuprören och ta en tunna under? Dom andra i anslutning? Något mindre än tunna ett?

Jag har en tunna under stupröret redan, men jag undrar hur jag lättast kopplar en slang emellan tunnorna? Det kanske är självklart och bara jag som inte fattar hur? :p
 
Slang är överkurs om du har lätt lutning på tunna ett och en liten nivåskillnad. :)

Jag vill ha tre tunnor ihop, då måste både tunna ett och två luta och en tredje stå lite lägre. Känns krångligt och svårt att palla upp dem stadigt.
 
Det låter ju fiffigt! Jag tänker mig ha tre tunnor per stuprör och slangar emellan, men jag vet inte hur jag ska få till det.
Jag köpte typ en sån här: https://www.google.com/imgres?imgur...oKHTUbCJg4yAEQMyhJMEl6BAgBEEs&iact=mrc&uact=8

Sedan köpte jag till ett par packningar och borrade hål i tunnan där jag skruvade fast hela härligheten.

Jag kommer att behöva finjustera systemet och så behöver jag skala upp det. Jag har två 600-literstunnor och en tusenliterstunna som ska seriekopplas.
 


Nu börjar jag närma mig att fatta, något sånt där var det jag tänkte mig! Tusen tack! Men det är inte alls lika självklart för mig som det låter för dig, ett par packningar och sen skruva ihop hela härligheten. Var ska ens packningarna sitta? Men det kanske löser sig när jag har prylarna framför mig.

Var har du fått tag på så stora tunnor? Var de dyra? Jag har sett ut 200-liters på Classe för 279kr på rea som jag tänkte snappa upp, men 600-liters vore ju drömmen!
 
Nu börjar jag närma mig att fatta, något sånt där var det jag tänkte mig! Tusen tack! Men det är inte alls lika självklart för mig som det låter för dig, ett par packningar och sen skruva ihop hela härligheten. Var ska ens packningarna sitta? Men det kanske löser sig när jag har prylarna framför mig.

Var har du fått tag på så stora tunnor? Var de dyra? Jag har sett ut 200-liters på Classe för 279kr på rea som jag tänkte snappa upp, men 600-liters vore ju drömmen!
Packningarna ska sitta mot tunnan, på vardera sidan. Det är där det behöver sluta tätt.

Jag vet inte än om jag kan montera en vanlig krankoppling på mina stora vattentankar, då gängorna eventuellt inte räcker till. På min lilla blå tunna räckte det nätt och jämt.

De stora "tunnorna" jag har är IBC-tankar. Vanligen är de på tusen liter. En av dem följde med huset, de två på 600 liter har jag hittat via annons på Facebook. Man kan hitta dem via blocket också.
 
Packningarna ska sitta mot tunnan, på vardera sidan. Det är där det behöver sluta tätt.

Jag vet inte än om jag kan montera en vanlig krankoppling på mina stora vattentankar, då gängorna eventuellt inte räcker till. På min lilla blå tunna räckte det nätt och jämt.

De stora "tunnorna" jag har är IBC-tankar. Vanligen är de på tusen liter. En av dem följde med huset, de två på 600 liter har jag hittat via annons på Facebook. Man kan hitta dem via blocket också.

Tack för handfasta råd!
 
Jag skulle göra som @Magiana gjort.
Om du vill ha tag i IBCer så finns det drivor på markanden och med lite letande så kommer du hitta folk som mer eller mindre slänger dem efter dig. Vissa åkerier köper in AdBlue på sådana. Det är urea och helt ofarligt med lite rester om du ska vattna med det.
OBS! Ta inte hem en IBC om den saknar korg (alltså en ren plastblåsa). Det är korgen som ger stabiliteten.
 
Vilken obeskrivlig lycka det var förra veckan när det kom ett rejält regn och fyllde tunnorna! Man känner sig rik med 600 liter regnvatten! Tack för tips! Jag körde på ditt förslag @Magiana . Jag skäms lite (men bara lite) för att jag tog hjälp med borrandet och packningar och allt det där, men jag lyckade inhandla rätt produkter själv i alla fall. Kommer nog skaffa ett par tunnor till så jag har två set med tre seriekopplade tunnor. Närmaste tiodygnsprognosen visar dessvärre inget regn, men jag hoppas det ändrar sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 565
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 491
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 648
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp