Samlad trav och tölt?

Sryoqwe

Trådstartare
Går det att få till? Om ja, hurdå?

Islänningen kommer inte få lära sig samlad trav, han ska trava normalt och om långsamt så tölt. Men storhästen kan också tölta och är töltsatt, men hur lär man in samlad trav? Det går att få samlad trav kanske hälften av gångerna, jag hade viljat ha olika kommandon.

Hon går även i flygande pass ibland, men det kan jag styra hyfsat.

Jag tror att en tränare kan vara bra, men vad för tränare då? Känns som att en islandstränare bara siktar på tölten, och en dressyrtränare bara på traven?

Jag är tacksam för svar, vill gärna behålla tölten om möjligt. Ibland kan jag inte rida i andra gångarter än skritt, tölt och galopp, men samlad trav är ett krav.
 
Samlad trav är ingen egen rörelse, det är ju bara vanlig trav men i högre samling. Det är inget man kan lära in som ett trick på kommando utan något du över tid arbetar med genom utbildningsstegen.

Jag kan väldigt lite om islandshästar/tölt så jag förstår nog inte riktigt varför man inte både kan rida samlat i trav och ändå behålla en bra tölt? Motsätter de sig varandra på något sätt?

Det är nog ovanligt att dressyrtränare kan så mycket om tölt, men det går kanske att hitta någon som är van vid både islandshästar och vanlig dressyr?
 
Samlad trav är ingen egen rörelse, det är ju bara vanlig trav men i högre samling. Det är inget man kan lära in som ett trick på kommando utan något du över tid arbetar med genom utbildningsstegen.

Jag kan väldigt lite om islandshästar/tölt så jag förstår nog inte riktigt varför man inte både kan rida samlat i trav och ändå behålla en bra tölt? Motsätter de sig varandra på något sätt?
Bägge kräver samling, är snabbare än skritt och långsammare än galopp. Så iaf jag och min häst kan inte riktigt skillnaden, en bättre ryttare kan säkert få det att fungera.

Om du rider i samlad trav, är det samma hjälper som om du rider "vanlig" trav?
 
Bägge kräver samling, är snabbare än skritt och långsammare än galopp. Så iaf jag och min häst kan inte riktigt skillnaden, en bättre ryttare kan säkert få det att fungera.

Om du rider i samlad trav, är det samma hjälper som om du rider "vanlig" trav?
Ja alltså man ber hästen om ökad samling men man ber den ju inte byta gångart. Det är fortfarande trav.

Låter som att du behöver hitta en bra tränare som kan hjälpa dig både att förstå utbildningsskalan och hur man över tid tränar hästen att orka bära sig mer samlat.
 
Börja med skritt, öka länga med lång överlinje. Halvhalter och korta och länga skritten med bibehållen lång bärande överlinje och aktiva bakben. Innan det sitter så är det ingen ide att försöka i trav. Mjukt med mycket känsla. Hästen måste fatta vad du menar och få rätt hjälp av ryttaren för att kunna gå vidare med utbildningen.
 
När jag taggade dig fick jag för mig att du haft en islandshäst, men sen blev jag osäker. Kanske rör ihop det 😆

Jag hade en 4-gångare och har jobbat en hel del med islänningar. Men jag har arbetat dem som 3-gångare i stort sett oftast iom att jag rider och jobbar med dressyr(och rehab för ett par av dem).

Iom att jag är så samlingsintresserad(piaff/piruetter/levad/terre a terre etc) så har jag valt bort övriga gångarter iom att jag inte ser det som gynnar den typ av samling jag vill ha. Rent biomekaniskt så är tölt och pass inte gångarter som bjuder in till samling direkt baserat på hur ryggen måste låsas ngt etc.
I dressyrsamling ska ju ryggen svinga. Och man vill ha en form där ryggen kommer upp och underhalsen välvs upp och inte skjuts ut och fram etc.
 
På sätt och vis så är det ju så enkelt som att hålla rätt takt i din egen rumpa/sittben/höfter (fast det är ju inte alltid det enklaste förstås), samlar du och håller fyrtakt så kommer hästen tölta, samlar du och håller tvåtakt så kommer hästen trava. En instruktör i Centrerad ridning kan vara till bra hjälp, särskilt om det är en som är van islandshästar.

Ett sätt att kanske göra det lättare för hästen kan ju vara att alltid ta tölten ifrån skritt (både skritt och tölt är ju fyrtaktiga) och alltid ta samlad trav ifrån "vanlig" trav, aldrig från skritt. På så sätt kan hästen lära sig att den aldrig ska gå över i tölt från trav, utan samlar man i trav så ska den fortsätta trava.
 
I trav är ju det mest samlade piaff. Man rider gångarten trav och bestämmer sen på en skolad häst hur samlad man vill ha traven genom att vinkla bäckenet. Så man kan ju trava långsammare än en normal skitt.
En del rider inte gångarten riktigt utan rider tempo. Skritt är långsamt och man ökar tempo i trav och ökar ytterligare för galopp. Då blir det svårt att reglera samling. Galopp behöver liksom inte vara snabbare än skritt på en skolad häst.
Jag satte upp en elev som rider på ca msv c nivå på min häst. Jag ville att hon skulle testa lite saker. När jag sa åt henne att kolla på mig när jag skulle visa och berätta ngt så bromsade hon traven så han nästan stod still. Det trodde hon skulle göra så att han bröt av till skritt. Men hon hade ju inte sagt skritt. Så han travade nästan på stället. Hon hade inte sagt "samla dig" med sitsen. Så det var mer jogg på stället än piaff. Men hon blev så förvånad över att han fortsatte trava trots att det knappt rörde sig.
Hon tänkte ju att med broms kommer skritt. Det gör det inte på en skolad häst.
Man måste rida takten också.
På islandshästar eller andra taktkänsliga hästar får man rida takten med sitsen. Jag red under många år, pga skada, bara islandshäst, arab, PRE och Lusse. När jag blev frisk nog igen att rida halvblod tyckte jag det var så galet lätt att inte behöva sätta takten i trav tex.
Så på en islänning måste man lära sig separera gångarterna genom sin sits bland annat. Det går fint att rida både samlad trav och vad islandsvärlden kallar samlad tölt. Personligen tycker jag att det är väldigt lätt att få dem ur tölt genom att bara lösgöra helt och lägga dem i korrekt form för trav.

Så för att jobba med samlingen öht i en häst måste man hitta lösgjordhet och balans. Du måste ha en häst som är korrekt formgiven för att den ska kunna börja skyffla över vikten bakåt. Så det börjar man med. Sen kan man arbeta med skolorna, som är samlande. Dvs inte samlaDE utan samlaNDE/skolande.

Min luddgubbe var ju inte så skojigt byggd för dressyr. Han var överbyggd och hade en rejält lågt ansatt, kort hals. Han var född i framvikt. Han var också en knäppgök och jag kunde inte så mkt när jag fick honom. När jag får ekipage där ryttare och häst inte är så skolade brukar jag göra liknande vad vi fick göra då om hästen är för framtung, man ryggar hästen längre sträckor med långa kliv på tygeln.
Då får hästen lära sig att det går att komma in med bakdelen mer under sig, att bakbenen kan ha ett annat rörelsemönster, det ger styrka etc. När man ryggar så upprepade gånger innan tex galopp eller trav så kan man ofta bibehålla den ökade sattheten ett tag. När den går ur ryggar man igen.
Den övningen är nog bästa råd man kan ge över nätet.

För att nå samling krävs ju att man följer en utbildningstrappa. Det är mycket som ska klaffa innan samling. Men under tiden man arbetar med lösgjordhet, balans, takt etc så kan man "fuska" fram lite mer vikt baktill genom att använda ryggningen så. :)
 
Går det att få till? Om ja, hurdå?

Islänningen kommer inte få lära sig samlad trav, han ska trava normalt och om långsamt så tölt. Men storhästen kan också tölta och är töltsatt, men hur lär man in samlad trav? Det går att få samlad trav kanske hälften av gångerna, jag hade viljat ha olika kommandon.

Hon går även i flygande pass ibland, men det kan jag styra hyfsat.

Jag tror att en tränare kan vara bra, men vad för tränare då? Känns som att en islandstränare bara siktar på tölten, och en dressyrtränare bara på traven?

Jag är tacksam för svar, vill gärna behålla tölten om möjligt. Ibland kan jag inte rida i andra gångarter än skritt, tölt och galopp, men samlad trav är ett krav.

Vad är samlad trav för dig?

Att fundera kring det och hur du når dit kan hjälpa. Vet man inte vad man letar efter så att säga blir det ju svårare/omöjligt.
 
Om storheten nyligen är töltsatt så kan det vara naturligt att traven blir lite sämre en period helt enkelt den "glömmer bort" traven lite. Jag rider en häst på ridskolan som hade tre starka gångarter i skritt, trav och galopp och sen töltsattes. Då blev traven lite sämre en period. Tölten har ju annat rörelsemönster och kräver ju också delvis andra muskler. Om du vill att stor hästen ska behålla tölten får du satsa på att stärka den en period och sen gå tillbaka till att träna och stärka traven igen. Hade hästen en stark och befäst trav innan den töltsattes @Aliisa
 
Om storheten nyligen är töltsatt så kan det vara naturligt att traven blir lite sämre en period helt enkelt den "glömmer bort" traven lite. Jag rider en häst på ridskolan som hade tre starka gångarter i skritt, trav och galopp och sen töltsattes. Då blev traven lite sämre en period. Tölten har ju annat rörelsemönster och kräver ju också delvis andra muskler. Om du vill att stor hästen ska behålla tölten får du satsa på att stärka den en period och sen gå tillbaka till att träna och stärka traven igen. Hade hästen en stark och befäst trav innan den töltsattes @Aliisa
Jag prioriterar traven, tölten är visserligen trevlig då och då men jag har ingen egentlig användning för den. Men som du säger är det ju delvis andra muskler, och jag tror att det är bra att vara tränad för det mesta. Samma anledning som jag kör henne, jag tror på varierad träning.

Hon hade tydlig trav, men inte skolad och kunde inte trava långsamt eller i form. Hon är ju travare så trava kunde hon ju, men inte ordentligt.
 
Jag prioriterar traven, tölten är visserligen trevlig då och då men jag har ingen egentlig användning för den. Men som du säger är det ju delvis andra muskler, och jag tror att det är bra att vara tränad för det mesta. Samma anledning som jag kör henne, jag tror på varierad träning.

Hon hade tydlig trav, men inte skolad och kunde inte trava långsamt eller i form. Hon är ju travare så trava kunde hon ju, men inte ordentligt.

Om du ändå skulle vilja utveckla tölten så tror jag att du har nytta av en islandahästtränare. Sen är det så att om du inte rider och tränar tölten så kommer hästen att tappa denna gångart och du kan få börja om lite med tölten och också få den att använda rätt muskler och hitta rätt rörelsemönster igen. Det kan gå ganska fort att de tappar tölten.
 
Jag rider ju inte islandshäst normalt men kan definitivt säga att det går att både ha samlad trav och tölt.
Jag red en superfin islänning en av dagarna när jag var på island och red. Den gick definitivt att samla trav på till närapå piaff och sedan släppa fram i en klockren tölt :love: Helt magisk. Men det tog ett tag innan jag hittade balansen däremellan osv.

"Kommandot" där var ju hårfin, det handlade jättemycket om att man satt exakt i en viss balans/sits för samlade traven och sedan skiftade balansen/sitsen yttepyttelite och släppte fram nosen bara en aning för att tölten skulle komma fram.
Tror ändå att en islandshästtränare skulle kunna hjälpa dig? Om du hittar någon som lyssnar och kan förstå hur du vill ha din häst och hur du vill kunna rida den?
 
Jag tror absolut att en bra islandshästtränare som du kan kommunicera med är en bra väg att gå. Som andra har sagt så utesluter inte det ena det andra på gångartshästar men både du och hästen ska veta vad som gäller när.

Jag rider helt olika när jag ska rida tölt och trav, det är inte bara att släppa allt i tölten och hoppas att hästen trillar över i trav :D (ja, jag har sett många ryttare, framförallt på ridskola, som gör så). En utbildad häst förstår ryttarens signaler för när det ska vara trav och när det ska vara tölt och sen är det 'bara' att arbeta med styrkan och bärigheten så att det går att samla hästen och kontrollera gångarterna helt och hållet. Ett livslångt projekt ser jag det som.
 
Tror det viktigaste är att bestämma om det ska vara en gångartshäst (behålla tölten) eller en hopphäst. För det är väl samma som du vill tävla 130cm med?
En travare är inte avlad för nått av dom så jag skulle personligen välja vad som är viktigast. Och stärka hästen i det som jag vill kunna rida mest.
 
Tror det viktigaste är att bestämma om det ska vara en gångartshäst (behålla tölten) eller en hopphäst. För det är väl samma som du vill tävla 130cm med?
En travare är inte avlad för nått av dom så jag skulle personligen välja vad som är viktigast. Och stärka hästen i det som jag vill kunna rida mest.
Min fråga var främst om det gick att ha både tölt och samling i traven, verkar gå bra men kräva en del träning (nog mest jag som behöver lära mig dock, hästen är väldigt lättlärd och känslig på ett positivt sätt).

Hon kommer aldrig bli en gångartshäst, men hon har genetiskt fem gångarter och så kommer det alltid vara. Jag hade tyckt att det var trevligt att behålla dem även i ridningen.
Tror du att hopptekniken och övriga tre gångarter försämras av att hon har tölt och pass också, om de är väl separerade? Jag kan inte få de väl separerade själv, men nu tror jag att jag hittat en bra tränare. Kan dock inte använda denne förren om ca tre veckor.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 911
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 101
Ridning Jag har sett att det finns trådar om detta, men de är så gamla så jag tar upp ämnet igen. Jag har en kallblodstravare som både töltar...
Svar
10
· Visningar
2 772
Senast: Knallaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp