Samlade rapporter från er med ofräscha hästar?

Alexandra_W

Trådstartare
Är ju en hel dle här som haft problem med sina hästar och ideliga besök. En del har jag koll på (Majja22 och Corax t ex), andra har jag nada koll på. Så en liten samlad rapporttråd kanske?

För de intresserade var valacken på återbesök idag. Och osm jag redan visst - bättre men inte bra. Sprutad med tuppkam och kortison igen. Skritt och känna på lite trav och återbesök om 3 veckor. Är han inte bra då..ja då vete fan..då får vi diskutera om man ska prova spruta igen, scinta, göra en artoskopi eller hur man ska gå vidare. Är han bra så är det bara att rida på tills han bli dålig igen...
 
jaaa,min historia känner du ju till :).Fick sluta ge henne quadrisolen idag(smärtstillande),hann ge 2 dagar,hon skulle haft i 7.Lös i magen.Bara att avbryta diekt,annars finns risk att magen pajjar ihop..Hoppas hon inte får ha alltför ont nu bara!

Vad trist att det inte gick helt bra idag! Jag som hoppats hela dagen här!Varför blir det scint eller artoskopi? De har väl redan konstaterat röntgenförändringen, eller misstänker de nåt annat?
Hoppas hoppas hoppas ni slipper, att blir bättre på dessa tre veckor! Håller tummarna lika mycket som du gjort för oss!
 
Jag har en häst som jag skrev om hennes lite märkliga rörelsemönster. I veckan var kiropraktorn och konstaterade att höger höft var helt låst på hästen. Hästen har inte haft en chans att jobba utan att det gjort ont :cry:... Men hon knäckte och knakade i min pålle och nu röär hon ser helt utan störning :)! Helt fantatiskt att se hur hon arbetade! Ska börja rida imorgon!
 
Ja, scinten förstår jag inte alls. Men det var körigt värre på MK idag så stackars veterinären var stressad upp över öronen. Inte så det gick ut över kvaliten etc, men jag tyckte jag kunde ta de funderingarna sen om det blir aktuellt. (Det var ngn travhäst där som de trixat med hela förmiddagen och inte lyckades släcka hältan när så hela benet var bedövat. veterinärstackaren var smått desperat. När vi kom skickade de in den på röntgen med order om att röntga HELA benen från alla vinklar ;) Var tydligen både röntgad och opererat för ngt innan så de tyckte inte det skulle vara något sånt).

Men som jag ser det så är man ju inte hjälpt av en scint. De misstänker inget annat än röntgenförändringen. Man vet ju inte om den spelar roll eller ej, men blir man inte av med hasledsinflammationen så är det ju ngt som ligger och stör.. Röntgenförändringen..

Och om man scintar. Endera lyser han inte, då är vi tillbaka på ruta ett. Eller så lyser han, och jaha, vad vet vi mer då? Då känns det som att det bara är att ge upp..

En artoskopi däremot känns vettigare. Då kan man ju gå in och studera närmare. Dels hur det ser ut vid själva förändringen, är det slätt eller taggigt t ex. Och är det taggigt kan man ju prova skrapa rent. Och så kan man kolla hur brosk, ligament och liknande ser ut. Så även om man inte kan bota något med artoskopin så kan man ju få mer svar, och är det ojämnt så kan man prova skrapa.

Men scinten får jag inte alls in i sammanhanget hur den skulle hjälpa, men tyckte den stackars veterinären kunde få slippa svara på en massa frågor idag. De har ju ingen betydelse och jag behöver ju inga svar förrän ev nästa gång ivf.

Bara hålla tummarna att han är bra vid återbesöket. Han var ju ohalt initialt både den här gången och förra, men när jag travat upp sa vet "jaha, det där vänster bak. Vi ska böja honom bak". Och han reagerade ju bara med ½ grad idag, så det var ju en förbättring. Sen på volten så syns det fortfarande att han inte tar med sig vb, och tappar det nu och då. Men även det var bättre (kunde tom jag se) än förra gången. Så kanske gör ännu en liten "ledcoctail" susen...

Så man kan se vad han håller för... Känns ju tyvärr fortfarande som man står och stampar..jag vill ju VEEEEEEEETA ju... Jag ser det som otroligt att den här ledinflammationen är pga en vrickning eller liknande helt fristående från rtgförändringen, spec som det kom när det kom... Men, it ain´t over until the fat lady sings ;)
 
Min nuvarande hästs mamma, som jag ägde en gång...slutade plötsligt fatta höger galopp...efter mycket om och men for vi på kliniki. Hon hade knäledsinflammation och kotledsinflammation på båda fram. Våran i-gångsättning var: SKRITTA 6 veckor, sedan lite inslag av trav...si sådär ett par 100 m....det dröjde nog över 6-8 mån innan jag körde hästen på böjt spår. Jag TROR folk har allt för brottomt när dom sätter igång...Låt det ta 6 mån, 1 år...vad spelar det för roll ?
 
Jag hoppas järnet att dessa tre veckor är det han behöver!
Det där med scint verkar lite si sådär, min vet.(du vet vem)var ju osäker på om hon tyckte det var nån idé på min häst.Hon berättade ett par historier dessutom där scinten "sett" HELT fel!Men onödigt långt lidande för hästarna.Vanliga veterinärer ställde sedan rätt diagnos....
Så jag är lika tveksam som du.Även om det lyser så kan man ibland inte säkerhetsställa exakt VAD som är felet.Och har hästen inte lyssnat på behandling tidigare,så lär den ju knappast göra det bara för att den är scintad....
Scint är nog bra i visa fall,men jag är nog 50/50 till det i dagsläget.
Håller med om att en artoskopi kan vara bättre i ert fall.Där ser de ju "delarna" direkt med kamera. Fast inte på min totta då föstås,hon ska då vara märkvärdig :).
Och jag vet PRECIS hur du känner,man vill VETA. VAD är fel? Är det behandlingsbart? Kommer hästen bli ridbar? Ovissheten är PYTON!
Men positivt ailla fall att han var bättre denna gång! Om tre veckor kanske han ÄR helt ok.
Jag hoppas det. Fortsätter hålla tummar och tår!
 
Han har en stor, ful röntgenförändring i hasen, så problemet sitter nog inte i för snabb igångsättning om vi inte blir av med det, utan i röntgenförändringen.

Som grädde på moset - det skulle vara rena döden för hans rygg att vila 6-12 månader =/
 
Ja det där är ju också moment 22. Har ju samma dilemma med min häst. För att hennes rygg ska vara smärtfri ska hon arbetas. Man kan inte arbeta en halt häst.....
 
Patsy har fått lymfangit två gånger på tre veckor, en spruta kortison och två kurer hippotrim. Olika sår på samma ben.

Idag lämnade jag henne i hagen med ett sår på bringan/bogen, runt och ner till muskulaturen. Samt ett svullet vänster bakben som jag är lite orolig för.

Hennes ischias har vi inte behandlat sedan vi flyttade, veterinären kommer på torsdag för det.
 
Den där travhästen från idag,var det möjligen en fux?Men superlång man? *nyfiken i en strut*
 
Ok,det stod nämligen en SUPERSNYGG (Enl. min totta)stilig fux,och HINGST dessutom :) mittemot min i stallet under alla dagar hon stod där.Han var rakad på ett helt ben.Å min gumma var såååååååååå kääääääär :love: :love:
 
Vision blev kär i en gråskimel idag han. Suck..hans smak..ja vad säger man. På Ultuna blev han tokkär i en vanvårdad krake :o
 
Mjo, fast även om han är fräsch om tre veckor så är han ju inte "frisk" Det som känns så jävligt... Man vet ju inte vad han håller för ändå..är DET jag vill veta ju =/

Men men, bara att vänta och se.. Det bökiga är att han bara går rakt fram i skogen vintertid, så jag får ju inte svar förrän typ i maj nästa år *stöööön*
 
Och för er som inte har hängt med ialla mina desperata trådar så här min häst sedan oktober förra året:
Blivit behandlad för kotledsinflammation i alla fyra benen, haft ont i varenda muskel från nacke till svansrot,blivit bra några veckor, blivit dålig igen,halt igen,bra från hälta,ont i hela ryggen igen,bra en kort period,dålig igen,fått konstaterat kissing spine, lätt igångsättning igen,halt ..... blablabla....Nu senast då sedan den 30/7 halt vb.Behandlas,hästen bättre,hästen halt igen.. veterinärer som kliar sig i huvudet(5st)förstår ingenting..Nyligen inlagd för erlichiosbehandling(titer 1.160), bra i muskler igen.Dock ej i vb (knät).Artoskopi i måndags då det ej hittades nåt på röntgen och hon endast haltar periodvis.Ingentig hittas mha artoskopin... Veterinärerna fattar fortfarande inte vad som är fel....

fortsättnig följer... *suck*
 
Du Majja, om vi slår oss ihop kanske vi kan komma över några bättre begagnade vänster bakben till bra pris? Så får vi helt enkelt byta ut dem :idea:

:angel:

:D
 
Ja!Den tanken har faktiskt slagit mig! Och tänk om man skulle ta och amputera vb och ersätta med en protes?? :cool:
 
Jaha, förlåt mig men det är skönt att se att man inte är ensam...
Jag skulle kunna tänka mig byta Armadas båda framben från knäna och ner...
Hovbroskförbening och kotledsinflam. det var visst ingenting jämfört med hovbenssänkning och rotation...på alla fyra...
På jobbet börjar koden "vård av häst" bli ett begrepp. Känner ni igen det?
Hovslagaren har gjort ett underbart jobb på framhovarna och nu kan jag inte tag i honom :mad: för att sko bakhovarna. Men men, kan inte känna pulsen på hf :D 1 av 4 !!!
Går på Butta + magnecyl och skuttar runt i sjukhage som om ingenting hade hänt. Jag fasar för den dagen jag måste sluta med butta, tänk om han har ont igen?

Varför väljer man att utsättas för det här?
Ja just det, en varm och blöt mule i nacken slår alla hole-in-one i världen :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 933
Senast: mackan
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 099
Senast: lett
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
3 973
Senast: Speedway
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 203
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp