J

josse

Ni som är bra på detta med samling och form ;)
Har hittils ridit min häst i formen framåt nedåt, och för att få henne(och mej själv)att slappna av har jag använt ganska långa tyglar och inte gjort så mkt halvhalter (har tidigare använt för mkt tygel så hon blivit spänd). I dagsläget är hon ganska lång i kroppen, nu har jag börjat att föröska få till mer bakbensaktivitet. Jag rider i skolor och på volt och försöker med ökad drivning och många små halvhalter, och det funkar hyfsat och jag känner hur hon blir kortare i kroppen men ändå följsam i munnen. Jag får dock hlea tiden halvhalta för att hon inte ska öka tempot och falla ned på framdelen, är detta rätt eller fel. Ska man sätta sig lite bakom lodrät sists och höja händerna en aning, eller leder detta bara till att hästen knäpper av i nacken. Jag vet att samling ska komma genom drivning och energi bakifrån, men om jag håller låga händer på manekn så är det svårt att få till korrekt sits. Jag vet att detta förmodligen är amatör frågor, men jag tar risken att verka dum :o :angel:
 
Varför måste du sitta med händerna på manken? Jag är också en glad amatör :angel:, men undrar genast om man verkligen blir så pass begränsad i sitsen bara för att man rider hästen framåt nedåt? Jag upplever inte detta. Hästen går ju fortfarande kvar "där nere" om du höjer händerna utan att dra den i munnen (länger ut tygeln lite)... Jag kanske är ute och cyklar nu :angel: :p
 
Jag tycker mig få samling genom att få hästen att träda in med bakbenet under sig i öppna och/eller sluta. Använder inte direkt halvhalter längre alls vad jag kan komma på.
 
Det är rätt att du ska kunna rida med händerna var du vill, tygellängden ska avgöra nosens placering, inte händernas höjd. SÅ länge hästen söker bettet framåt -neråt korrekt så kan du rida med handen i "normal position" (framför dig).

Fortsätt att göra dina halvhalter så fort hästen börjar kännas tung eller oaktiverad. Se bara till att du gör dom utan att få hästen tung i handen eller mot bettet. Räta upp dig, sitt tillbaka något och en lätt signal med handen. Genom att jobba med skolorna och variera hästens form och steglängd så får du efterhand in mer samling.

Kom ihåg att det inte är drivningen i sig som ger samlingen bara, skilj på skjutkraft och bärkraft.

Lycka till
 
Jo, fast för att få till energi så att hon träder in med bakdelen, måste jag göra halhlater för att hon inte bara ska använda skjutkraften och springa i väg framåt. Kanske är dina hlavhlater så små och omedvetnna att du inte tänker på dem? Förmodlieg beror det också på mej som ryttare, jag tappar sitsen och faller fram, när jag gör halvhalter rätar jag upp mej på ett annat sätt, om jag satt helt korrekt hela tiden skulle det kanske funka utan halvhalter :d
 
Det är nog mina begränsningar som ryttare, är rädd att handen blir ostadig och hård och börjar åka omkring däruppe :crazy:.
 
Jo skjutkraft är hon bra på (islandshäst :smirk:)det är den där andra kraften som vi måste träna. Men det kommer att gå... :)
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 637
Senast: Efwa
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 800
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp