Bukefalos 28 år!

H

hallon

Jag rider inte barock, så jag vet inte så mycket om just det tankesättet, men jag blir nyfiken måste jag erkänna.
Jag har bara en fråga ( som iof. inte bara rör barock):
Hästen bär naturligt 60% av sin vikt på frambenen. När en ryttare sätter sig på rubbas balansen och hästen måste föra över mer vikt bak,det görs mha samling.

Så långt är jag med, men varför sätter man ALL vikt bak (tex pesad)?? Blir inte bakbenen överbelastade då?
 
Sv: Samling

Det skall till mycket träning innan hästen är så stark att den kan bära upp all vikt på sina bakben. Från början användes sådana rörelser när man använde hästar i strid.
 
Sv: Samling

Skolorna ovan marken är uppvisningsrörelser. Under barockepoken var hästbalett en viktig del av kungahovens festligheter. Den häst som hade talang och anlag för de svåraste sprången blev showens stjärna.
Några av dagens ryttare upplever styrkan och talangen hos sina hästar, men tränar knappast levad och skolsprång i den dagliga ridningen. Hästen är ju defakto inte skapt för att gå på två ben.

Däremot kan förmågan att på ett korrekt sätt utföra rörelser i skolorna ovan marken vara ett kvitto på att ryttaren har lyckats bygga upp sin hästs styrka och samling.
 
Sv: Samling

Bakbenen är mer lämpade att bära upp vikt än framdelen. Hästens framben är raka och kan inte fånga upp hästens vikt under rörelse utan att det blir förslitningsskador i leder och senor. På bakdelen med sin större muskelmassa kan hästen fånga upp och bära vikt genom att vinkla sig i ex. höften och hasen.

En framtung häst får ofta problem med frambenen, kotledsinflamationer och liknande. Min teori är att vi ser det motsatta hos de islandshästar som samlas i tölten och lägger över för mycket vikt bakåt innan deras kroppar är starka nog till det, dessa får spatt, alltså förslitninsskador i bakbenens leder.

Det vi vill uppnå med dressyren är en häst i balans, som är stark nog att lägga över mer vikt bakåt vid speciella röresler.

Frida
 
Sv: Samling

Lånar knapp - Glöm inte att hoppehästen trycker av med sina bakben och landar med sina framben. Det är en rätt normal prestation för en häst.
Det gäller bara att hästen är tränad för att tåla träningen. Utan en sund grund kan man inte bygga vidare./T_B
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 676
Senast: Icfafn
·
Ridning Den studsade ju upponer även vid ridning. Tänker att ägaren nog inte hade kunskap då hen även red hästen mycket på böjt spår under...
2
Svar
33
· Visningar
2 311
Senast: Miedo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 589
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp