Samma aggregat till flera hagar?

Kicki081

Trådstartare
Jag har i nuläget en mindre hage. Ska göra en till som ligger ca 80 m från den befintliga. Som jag förstått så skulle jag kunna koppla in den nya hagen till samma aggregat genom att dra en lång matarledning från aggregatet till det nya stängslet. Och genom en slags "omkopplare" kan jag välja vilken hage jag ska använda.
Alternativ två är att göra ett helt nytt system vid den nya hagen. Kommer troligtvis att ha tillgång till eluttag hyfsat nära hagen. Får ju dock då köpa ytterligare ett elaggregat och göra ny jordning.
Hur gör ni när ni har flera hagar?
 
Jag har haft ett aggregat som drivs på batteri på min "andrahage" under sommaren. Har varit så smidigt, så jag har fortsatt med det. Men ditt alternativ låter inte heller dumt 😊
 
Jag har haft ett aggregat som drivs på batteri på min "andrahage" under sommaren. Har varit så smidigt, så jag har fortsatt med det. Men ditt alternativ låter inte heller dumt 😊
Har tänkt på det som alternativ också 🙂 Behövs det laddas ofta? Vad har du för aggregat och vad för batteri?
 
Jag flyttar mitt aggregat, men hade jag inte haft möjlighet till det hade jag troligtvis dragit en strömtråd med hjälp av aluminiumtråd.
 
Jag har i nuläget en mindre hage. Ska göra en till som ligger ca 80 m från den befintliga. Som jag förstått så skulle jag kunna koppla in den nya hagen till samma aggregat genom att dra en lång matarledning från aggregatet till det nya stängslet. Och genom en slags "omkopplare" kan jag välja vilken hage jag ska använda.
Alternativ två är att göra ett helt nytt system vid den nya hagen. Kommer troligtvis att ha tillgång till eluttag hyfsat nära hagen. Får ju dock då köpa ytterligare ett elaggregat och göra ny jordning.
Hur gör ni när ni har flera hagar?
Det beror på hur starkt aggregat du har men 80 meter är ingenting så jag hade absolut kört med samma elaggregat till båda hagarna.
 
Har tänkt på det som alternativ också 🙂 Behövs det laddas ofta? Vad har du för aggregat och vad för batteri?
Vanligt bilbatteri. Jag vet inte exakt vilket aggregat jag har, jag köpte det för några tusen då det skulle klara en sommarhage på 9ha. Behöver inte ladda ofta, jag använde det i typ två månader i somras, dagtid, behövde inte ladda en enda gång. :)
 
Jag som har ca 70 ha bete indelat i 10 olika hagar, har ett och samma elaggregatar.
Det har större betydelse hur kraftigt aggregatet är och hur bra jord än hur många hagar.
Vilket aggregat har du och hur många jordspett har du till den? Är det en väldigt jordrik jord du har? Inte så sandig?
 
Har samma till många, många meter tråd.
Tre stora hagar. Inte en hektar i varje, men också delningar mellan vilket ger en del extra meter tråd..

Det är ett kraftfullt aggregat och jag har nästintill bara alumuniumtråd vilket har väldigt bra ledningsförmåga. Aggregatet ha
Hhar två lägen och står på den lägre.. Och ger fullt utslag på stängseltestaren...
Trots att jag är dålig på att rensa så inte gräset växer upp regelbundet.

Jag har inte ens omkopplare mellan hagarna :angel:..
 
Vilket aggregat har du och hur många jordspett har du till den? Är det en väldigt jordrik jord du har? Inte så sandig?
Aggregatet kommer jag inte ihåg riktigt men tror att det är ett Challenger, men jag kan titta efter nästa gång jag är ute.
Jorden har vi löst genom att lägga armeringsmattor under infiltrationsbädden till vårt avlopp. Det gör att det alltid är fuktigt runt den. Vi har mycket sand och sten så innan vi gjorde så var det problem med jorden.
 
Tack för alla svar!
Bör man satsa på en rejäl matarkabel? Finns ju olika varianter.
Hur placerar man omkopplare? Är det som en strömbrytare och man har en på varje hage? Gärna bild på hur det ser ut 🙂.
 
Tack för alla svar!
Bör man satsa på en rejäl matarkabel? Finns ju olika varianter.
Hur placerar man omkopplare? Är det som en strömbrytare och man har en på varje hage? Gärna bild på hur det ser ut 🙂.
Har du möjlighet tycker jag att en vanlig stängseltråd på stolpar är bäst som matarkabel, som omkopplare används grindhantag.
 
Förstår nog inte riktigt. En tråd utan isolering?
Har 1 hage som ska kunna delas i 2, men den andra ligger ca 80 m bort, och måste passera en grusväg.
 
Förstår nog inte riktigt. En tråd utan isolering?
Har 1 hage som ska kunna delas i 2, men den andra ligger ca 80 m bort, och måste passera en grusväg.
Det är väldigt hög spänning i ett elstängsel, nästan 10 000 V, så en nedgrävd matarledning kräver bra isolation av tråden. Annars använder man vanlig ståltråd, eller aluminiumtråd, med stolpar och isolatorer. Fördelen med att gräva ned är förstås att tråden är ur vägen men det är en hel del arbete plus att den är svår att laga om den skulle skadas. En möjlighet är kanske att bara gräva ned den biten som passerar vägen?
 
I det läget skulle jag absolut lösa det med ett batteridrivet aggregat!
Håller med, om det är nödvändigt att korsa vägen. Hur sjutton kunde jag missa det innan. Går väl teoretiskt att dra matarkabel i luften. Men lär krävas bra högt om tex lastbilar ska kunna fungera. Alt sån överkörbar kabelkanal, men det beror ju på typen av trafik och om det är okej att dra sånt över vägen med vägägaren.
Blir bu ett fartgupp minst sagt.
 
Har aldrig varit med om att man dragit kabeln i luften. Låter minst sagt väldigt bökigt.

Har 4 aggregat uppdelat till flera hagar och kopplar givetvis bort till de hagar som inte används. Att dra över en ”hårt” eller där fler passerar trafikerad väg är bökigt att gräva ut om man inte har maskiner tillhands. Att göra det med handkraft är iprincip omöjligt.
En privat mindre grusväg kan gå. Mitt tips är att ha kabeln i en PEM slang vilket dels underlättar om man behöver göra om och dels skyddar det tråden mer.

Hur har du tänkt ang blixtskydd om du ska ha det? Tänker alltså att du redan innan vet hur mycket utrymme du behöver och vart det blir smidigast och bäst att spetta.
 
Tack för alla svar!
Bör man satsa på en rejäl matarkabel? Finns ju olika varianter.
Hur placerar man omkopplare? Är det som en strömbrytare och man har en på varje hage? Gärna bild på hur det ser ut 🙂.
Blanktråd borde fungera utmärkt som matarkabel. FFördelöen är lågt motstånd. Dra med vanliga stängselstolpar och ha ett grindhandtag som du kopplar på med.

Finns det inga vägtrummor längs vägen som du kan tråden genom? Man kan använda jordad skarvsladd (för den är tålig) där den ska gå under/över väg. Gärna i polyetenrör som @karamelldrottningen skrev.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 974
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 517
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp