Samma hage, olika behov

Fiorano

Trådstartare
Hade behövt lite hjälp med att kanske hitta nåt bra sätt att mina hästar kan gå tillsammans under vintern. Den ena är en 11-årig connemara på 141 cm som haft fång och den andra är ett 8-årigt halvblod på 177 cm som intet är lättfödd. Nu går de i olika hagar så halvblodet kan gå på gräs. Naturligtvis kan jag hålla dom separerade även i fortsättningen men tycker att det är litet tråkigt hästliv.

Nu får halvblodet ca 8 kg hö på morgonen som han pillar i sig under dagen samt lusern i hink ute till frukosten. Maran får 2+2 kg och lunchen med lunchgrind. Under vintern kommer de in vid 18-19 och får då mat igen och sen kvällas dom vid 22-23. Maran får ytterligare 2+2kg hö och stora 2+5 kg samt lusern på kvällen också.

Hur hade ni lagt upp det?
 
En spontan tanke (från en som har shetlandsponnyer på fri tillgång...)
Skulle det vara möjligt att ha någon form av omvänd lunchgrind? Så att de tillbringar första delen av dagen i varsin hage med stor mängd mat och sen släpps ut i en gemensam hage där de kan dela på en mindre mängd mat?

Sen har jag, efter många år med shetlandsponnyer, också lärt mig att stora munnar hinner äta mer mat på samma tid jämfört med mindre munnar. Så, min gissning är att om du lägger ut 5 kg hö till dem gemensamt hinner stora hästen äta 3 medan ponnyn äter 2 - ungefär, om de är ungefär lika matglada...
 
Jag tycker det är lättare att ha en liten med mindre behov ihop med en stor med större behov, än flera jämnstora med olika behov. För precis som @ameo säger, de små hinner oftast inte äta lika fort som de stora.

När jag hade fyra jämnstora ponnyer fick de lättfödda gå i egen "hage i hagen" till frukost (och ibland även lunch) och då hade de svårfödda så mycket att det i princip räckte fram tills lunch när de andra blev utsläppta i samma hage. Så de lättfödda fick lite frukost (och ev. lunch), sen fick de alla dela på normalportion lunch och middag, och inne till natten fick de svårfödda mer mat igen.
 
Jag har tyvärr det problemet, att jag har exakt lika stora hästar men med olika behov. Den ena går på 8,5 kg och den andra på 6 kg.
Just nu går de i hagarna bredvid varandra men jag hoppas i framtiden att de kan gå med omvända tidsgrindar.

Den tanken hade faktiskt inte ens slagit mig förrän jag läste det på Buke. Ibland är man bra trögtänkt......:o

För mina kommer det då bli fyra gånger per dag som jag fodrar med omvänd grind.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: CFrisk
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp