Samma hö?

G

Gargamella

Innan vi fick höt av nya leverantören, så faxade h*n över analysen, vilken visade på: Smältbart Protein = 40 g/kg foder & Energi = 7,2 MJ/kg foder.

För att även få mineralerna (samt kolla övriga värden en gång extra) skickade vi in egen analys. Denna visade på: Smältbart Protein = 24 g/kg foder & Energi 6.9 MJ/kg foder,

Kan det överhuvudtaget vara samma hö???
Har skickat in för analys flera ggr förut, bla en annan gång när vi ville kolla leverantörens uppgifter... Och då stämde det på siffran!

Kommentarer från er med erfarenhet av detta önskas snaaaaaarast. :bow:

Tack pfh!!!
 
Sv: Samma hö?

Att svaret skiljer kan bero på hur provet är taget.
Kanske höbonden fick med någon växt som höjde värdena lite, typ lite extra klöver eller så?
 
Sv: Samma hö?

Har pratat med ett lab och hon tyckte diffen var för stor. Visst, det kan skilja om man får med blad el inte osv, men hon tyckte att skillnaden var lite väl... Hon ställde frågan om det verkligen var samma hö... (Innan jag nämn det)
Om nåt litet blad skulle göra så stor diff, så verkar det ju meningslöst att analysera.... Då har man ju ingen aning...!!!??? :confused: :cry: :mad:

pinky skrev:
Att svaret skiljer kan bero på hur provet är taget.
Kanske höbonden fick med någon växt som höjde värdena lite, typ lite extra klöver eller så?
 
Sv: Samma hö?

man ska ju skicka in analys från flera balar och då borde de ju inte höja om där finns en växt i!
 
Sv: Samma hö?

Precis - och därför skulle det vara intressant att veta om någon av inblandade parter (bonden eller hästägarna) slarvat med provtagningen och ryckt en näve ur en bal, bara!?
 
Sv: Samma hö?

något sådant förmodligen! Alltid bättre att göra sin egen analys lättare att lita på den iallafall
 
Sv: Samma hö?

Tiggertjejen skrev:
något sådant förmodligen! Alltid bättre att göra sin egen analys lättare att lita på den iallafall


Åhhh, jag blir så less på det här med höt nu... :mad:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp