Samma kallhyra oavsett?

kolblakkur

Trådstartare
Är nyfiken på hur ni resonerar: tycker ni att en box på 14 kvm ska ha samma kallhyra som en på 6 kvm? Varför/varför inte? :)
 
Är nyfiken på hur ni resonerar: tycker ni att en box på 14 kvm ska ha samma kallhyra som en på 6 kvm? Varför/varför inte? :)

Vill du ha olika prissättning efter hur stor hage hästen går i, hur mycket staketet kostar att sätta upp ocu underhålla, hur mycket vatten hästen dricker mm mm

Det är så mycket mer än boxen som ingår i kallhyra så jag hade nog haft samma kallhyra för alla boxar. Om det inte är så att den på 14 kvadrat är en sammanslagning av två mindre, då hade ju hyran fått vara dubbel, en för varje ursprunglig box.
 
Ska man behöva betala dyrare för sin stallplats enbart pga att man har en stor häst (behöver större box) istf en liten ponny?
 
Detta gäller ju bara om det är dubbel storlek, d v s att det faktiskt går att göra dubbel inkomst på ytan. Att hyra en något större box tycker jag inte ska vara någon prisskillnad, eftersom man sällan hyr en specifik plats, utan bara plats i EN box, vilket som helst.

Fölbox hade jag däremot debiterat mer då jag upplever att de slits mer om de används för sto+föl.
 
Är nyfiken på hur ni resonerar: tycker ni att en box på 14 kvm ska ha samma kallhyra som en på 6 kvm? Varför/varför inte? :)

I kallhyra - nej
Däremot förstår jag stallägare som delar upp hyror i ponny / storhäst då de oftast äter olika... Men i kallhyra nej som sagt.
Exempel stallhyra storhäst kostar 5000 kr inkl foder och strö, ponny 4500kr inkl foder och strö, men i kallhyra vid bortavistelse betalar bägge 2000kr i kallhyra för respektive plats ...
 
Tja tycker inte det är konstigare än att som att betala för "ekonomiplats" eller 1:a klass på tåg osv, du betalar lite mer för lite mer utrymme, lite mer lyx ;) Har man boxar som inte skilljer så mycket så förstår jag att det är en struntsumma och försumbart. men när vi pratar om boxar som skiljer mer än 33% i yta, dvs skillnaden mellan en 9kvm eller en 12kvm box så tycker jag inte det är några konstigheter ifall man får betala mer för den större boxen. i min lösdrift har jag bara inkl allt, men små ponnier betalar mindre än de stora. har jag bara små ponnier kan jag "klämma in fler" på samma yta som och kan ha färre stora hästar - oavsett vad de äter.
 
Boxarna lär ju finnas långt innan de hyrs ut. Vem nybygger boxar i efterhand, i takt med att hyresgäster hör av sig och sen ändrar om boxytorna mellan varje ny hyresgäst?
Men om du tar 1000kr per box och du har 3 storhästboxar. Halvera dom ner till ponnysize och få 6000kr istället för 3.
Det var som sagt bara ett exempel till varför jag inte tycker det är konstigt att storhästboxar kostar mer. Yta är dyrt.

Vissa klädmärken tar mer betalt ju större storlekar det är, det går ju åt mer tyg.
 
Jag har aldrig varit med om att kallhyra är olika beroende på storlek på Box.
Ser heller ingen motivering till varför den skulle skilja sig, såvida man då som inhyrd typ skulle vilja att stallägaren slår ut en mellanvägg på existerande boxar för att min häst "behöver" större.
 
Jag upplever att större hästar ofta sliter mer på inredning och mark. Därav kan jag tänka mig olika kallhyror beroende på storlek på häst. Kanske även beroende på boxstorlek.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 048
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Vi ska ev hyra ut ett mindre hus på gården. Vad behöver man tänka på? Kallhyra. 3 mån uppsägningstid. Sen då?
2
Svar
35
· Visningar
2 025
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Vattenskada. Jag ska få nytt golv av försäkringsbolaget. Nu ligger laminat, så den prisnivån ersätter de (ca 290 kr/kvm). Jag funderar...
2
Svar
21
· Visningar
1 228
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp