Bukefalos 28 år!

Samma mailadresser i 2 datorer???

Mysaan

Trådstartare
Är det möjligt? Vi ska installera en dator till nu och ska med hjälp av en router koppla upp båda till internet. Kan jag då lägga in samma mailkonton på andra datorn så jag kan kolla mina mail oberoende av vilken dator jag sitter vid? Och i så fall om ena datron brakar ligger väl mailen kvar i den andra eller?
 
Sv: Samma mailadresser i 2 datorer???

Visst kan du det. Dock är det så att den dator du tar emot mailet i, där hamnar de också. Du kan alltså inte spara dem i båda.

Jag har mina konton både här och där, och det är faktiskt lite störande när man hämtat hem mail på jobbet t ex och borde haft dem hemma... Numera använder jag webmail-funktionen som de flesta leverantörer har, då kan du läsa mailen på webben utan att tanka hem dem. Så tar du hem dem när du sitter "där du ska" :).
 
Sv: Samma mailadresser i 2 datorer???

Det finns i alla fall i outlook express en inställning där man väljer om mailen ska tas bort från servern eller inte när man hämtat hem dem.
jag har inte tittat närmare på den, men det kanske går att ha 'ta inte bort på servern' på den ena datorn och 'ta bort från servern' på den andra, vill man då ha mailen i båda datorerna så gäller det att tanka hem på rätt dator först så att de ligger kvar på servern till den andra.
Det är nog mindre lämpligt att inte ta bort dem på servern alls, för då blir det fullt och du kan inte ta emot mer mail.
 
Sv: Samma mailadresser i 2 datorer???

Det är bara att ställa in att mailen ligger kvar på servern t.ex. en vecka eller ett par dagar. Man bör nog göra detta på bägge datorerna annars riskerar man att man öppnar fel mail först :idea:

I outlook express gör man detta genom att välja verktyg/konton/fliken e-post, markera kontot/egenskaper/fiken avancerat/Leverans, klicka i »Lämna en kopia av meddelandet på servern«, klicka i »Ta bort från servern efter« välj antal dagar.
 
Sv: Samma mailadresser i 2 datorer???

kan bli lite rörigt om man sitter mycket vid ena datorn och sedan sätter sig vid den andra och får hem massa olästa...

en annan metod är ju att koppla upp sig med imap, då ser du vilka mail du skall ta hem på ett annat sätt.
men att ha en webmailfunktion är klart att föredra, även om outlook är trevligt att jobba med.

vad har du för mailkonto (bara grovt, telia, swipnet?)
 
Sv: Samma mailadresser i 2 datorer???

*kl*

Tack för alla svar. TRor inte jag vart så klok iofs men men.
Rockriddaren: Jag ahr Telia
 
Sv: Samma mailadresser i 2 datorer???

Mysaan skrev:
*kl*

Tack för alla svar. TRor inte jag vart så klok iofs men men.
Rockriddaren: Jag ahr Telia

måste du verkligen använda dig av mail i två datorer.?
i och för sig kan man kan ju använda den ena som huvuddator (dator1) och lägga in att den vidarebefodrar en kopia till en annan mailadress (dator2)
fast då kommer ALLA mail till den andra också. eller som det sagts ovan.

alternativt att bygga en egen mailserver :P

är väl enklare att köra med en dator och/eller webmail då.

http://webmail.telia.com
 
Sv: Samma mailadresser i 2 datorer???

Hmmm! Nä det behöver jag iofs inte. Det var bara en tanke och fundering jag hade. Bara för att man inte skulle bli låst till vilken dator man behöver sitta vid för att kolla mailen.
 
Sv: Samma mailadresser i 2 datorer???

Tja ska man vara riktigt bökig så kan man synkronisera dina mail mellan de två datorerna.
Så fort du kör ner det från den ena så skickas det även till den andra.
 
Sv: Samma mailadresser i 2 datorer???

Gulliga söta du skulle du orka förklara hur man gör då???

I gammdatorn har jag Windows 98 och i nydatorn tror jag att det är windows modell nyare typXP tror jag. Har inte installerat den ännu.
 
Sv: Samma mailadresser i 2 datorer???

Lite svårt.
Teknisk sätt så läser ett program av den dator den sitter på och jämför filerna som ligger på en annan dator.
Är det ändrat så skrivs det över.
Problemet är att visa mailprogram lägger alla mail i en enda fil och det gör att det inte blir effektivt att synkronisera eftersom om du sitter vid den andra datorn och radera ett mail så kommer den tillbaka för det finns på den andra datorn.
Att köra programet hela tiden är heller inte bra ide för det tar ju resurser. Ofta så jobbar dessa program under en viss tid på dygnet.
Det går ju ställa in att den kollar varanna minut om man vill köra med korta intervaller.

IMAP är ett trevligt sätt som gör att alla mail ligger på servern och du läser mailen på servern utan att ladda ner mailet. då kommer du åt alla mail från båda två datorerna för de läser samma mailserver.

Telia har inte stöd för IMAP om jag förstår det rätt av en kompis som har Telia.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
543
IT & mobiler Förra veckan lyckades jag ta bort alla inkomna sms i stället för att radera det sista inkomna... Glömde att jag inte var inne på messet...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: _Taggis_
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 699
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp