Samma storlek hopp- och dressyrsadel i Prestige?

Mirabilis

Trådstartare
Vår häst har en Prestige X-Helen i vidd 33, den ligger jättebra både med och utan padd/paddschabrak. Har provat en prestige i vidd 32 som var för trång precis vid manken men bra i övrigt.

Är dock rätt sugen på Prestige Roma hopp, och det verkar ju finnas en hel del på andrahandsmarknaden med för vettiga priser. Och prestige verkar ju fungera bra för vår hästs rygg (bred herre med stora bogblad, halvblod). Hur ska jag däremot tänka kring bredden/vidden på hoppsadeln? Är det överlag så att man kan ha samma storlek i en hoppsadel som man har i sin dressyr? Borde jag satsa på en vidd 33 i hopp också då, eller gå upp t.om till 34? Vi kommer nog vilja ha en fårskinnspadd närmast ryggen även till hoppsadeln om det spelar in.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
850
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
651
Senast: Linda_A
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 996
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hola allesammans! Äntligen är det dags för hoppsadel, efter ca 1,5 år i dressyrsadel. Vi var ute och kollade och hittade en Roma för ett...
Svar
4
· Visningar
2 177
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp