Samma vall men olika mycket torkad?

B

**BORTTAGEN**

Hur påverkas värdena då? :confused: Om man har en vall, slår hela men sen plastar vid olika tidpunkter, får man då hösilage med samma värden fast med olika TS eller? :confused: Eller om man låter det torka till hö för den delen?

Det jag undrar är väl egentligen vilka värden som påverkas av torkningen? :confused:
 
Jag har hö och hösilage taget från intilliggande vallar med samma växtblandning etc. Slaget samtidigt. Höet har faktiskt BÄTTRE värden per kg/ts än hösilaget har. Fråga mig inte hur det gick till men så blev det ;P
 
Intressant :eek: hade ju gissat på tvärtom. Hur mycket skiljer det?
 
Ja, jag hade ju också trott på motsatsen. Men jag har inte studerat så noga hur mycket sol/skugga respektive fält fick och om det enda fältet har sämre/bättre avrinning än det andra etc. Borde ju bero på något sådant.

Nu har jag inte siffrorna per kg TS framför mig, så jag får återkomma med dem. Per kg foder så hade höet iaf 53 gr SRP (TS 84%) och hösilaget 41 gr SRP (TS 68%).

Energin låg dock lika, så även mineralerna (Ca, P, Mg och K)
 
tror det beror på vid vilken tidpunkt på dygnet man slår...morgonen/förmiddag är bäst vad jag fattat som då grödan börjar att dra åt sig näringen för att på kvällen "dra sig lite tillbaka"
 
Intressant fenomen!
Kan de vara att vallarna inte gödslats med samma mängd alt. olika gödsel? Är vallarna lika nysådda?

Mvh San
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 385
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 518
Senast: verser
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 065
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp