Sammanbrott

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bröt ihop i stallet idag. Inget stort egentligen, jag tror inte det syntes i närheten av lika mycket som det kändes.

Det blir sådär ibland, när det bara blir för mycket. Jag VILLE rida, men kunde liksom inte. Fick inte ihop den ork, energi, struktur och planering som det krävdes. Så istället blev det ett "idag får ni vila älsklingarna" och sen brutala skuldkänslor. De behöver ju motioneras.
Efter det mockade och grejade jag, och tänkte lite på saker som hänt i stallet den senaste tiden. Egentligen är det inga stora saker det heller, inget jag vanligtvis skulle lägga någon energi på. Men nu växte det i mitt huvud till löjligt stora proportioner. Slutade med att jag kände mig både skamsen, frustrerad och väldigt förvirrad, över saker som verkligen inte spelar någon roll.
Där någonstans började ångesten växa och jag bröt ihop. Allt bara snurrade i huvudet, jag fick ingen ordning på vad hästarna skulle äta, vad jag hade gjort och inte osv. Slutade med att jag åkte hem, för att åka tillbaka och göra klart lite senare.

Jag blir så frustrerad och arg på mig själv såna här gånger. Varför kan jag inte bara ta mig samman? När jag som idag, verkligen VILLE rida, varför kan jag då inte bara skärpa till mig och göra det? Jag vet ju att jag mår bättre av det, det brukar kunna skingra tankarna och få mig lite mer här och nu. Men jag får det liksom inte gjort.
 

"älsklingarna"? Alltså fler än en? Eftersom du har tid att åka två gånger till stallet så handlar det inte om tid. Om det sen vore så enkelt att man bara skärpte sig, skulle ju mycket vara enkelt.
Kanske dags att på sikt sälja en häst. Om du orkar, så gör en förändring i ditt liv. Viktigt att ta hjälp om det behövs.
 
"älsklingarna"? Alltså fler än en? Eftersom du har tid att åka två gånger till stallet så handlar det inte om tid. Om det sen vore så enkelt att man bara skärpte sig, skulle ju mycket vara enkelt.
Kanske dags att på sikt sälja en häst. Om du orkar, så gör en förändring i ditt liv. Viktigt att ta hjälp om det behövs.

Jag har inte sagt något om tid?

Jag har två hästar, den ena är min "aktiva" häst eller hur jag ska säga. Den andra är min gamla läromästarponny som är pensionerad nu, honom rider jag bara någon gång i veckan, annars har han andra ryttare de dagar han rids. Honom betalar jag inte för heller utan sköter bara markservicen runt honom.
Fast vad det har med saken att göra vet jag inte riktigt?
 
För att två är dubbelt dåligt samvete helt enkelt, av egen erfarenhet. Inget annat. För egen del blev det lättare när jag gjorde mig av med en. Eftersom jag hela tiden kände att jag var på fel ställe. Var jag i stallet, borde jag vara hemma, var jag hemma kände jag att jag borde vara i stallet, var jag ute med hunden så borde jag ha varit i stallet eller hemma.
Så kanske mer om planering än tid i sig. Men att ta bort ett dåligt samvete var bra för mig.
 
För att två är dubbelt dåligt samvete helt enkelt, av egen erfarenhet. Inget annat. För egen del blev det lättare när jag gjorde mig av med en. Eftersom jag hela tiden kände att jag var på fel ställe. Var jag i stallet, borde jag vara hemma, var jag hemma kände jag att jag borde vara i stallet, var jag ute med hunden så borde jag ha varit i stallet eller hemma.
Så kanske mer om planering än tid i sig. Men att ta bort ett dåligt samvete var bra för mig.

Okej, jag förstod inte eftersom du började prata om att det inte handlar om tidsbrist. För det har jag ju inte sagt något om heller.

Fast annars så ja, det handlar mycket om planering. Och som jag skrev så fick jag liksom inte till det.

Jag känner iallafall inte att jag borde vara någon annanstans, tack och lov. Så mitt dåliga samvete handlar "bara" om att känner att jag borde motionera djuren mer/bättre/oftare.
 
Jag tycker att du ska prioritera ditt mående nu. Ta inga beslut just nu om att sälja någon häst. Får de någon vintervila? Annars kan det vara en bra tidpunkt just nu. Du kan fokusera på att bli bra och bara rida ut när du orkar just nu. Alltså släppa den pressen som jag uppfattar att du känner ang deras motion och det i sin tur triggar din ångest. Personen som hjälper dig med din äldre herre kan denna funka på din andra häst med?
Jag tror att du gör klokt i att söka hjälp nu!
 
Jaha.
Då skulle jag börja med att rida. Direkt in i stallet, fram med sadeln direkt. Ge dig själv ett ultimatum, 25 min efter att du kliver in i stallet så ska du sitta i sadeln. Om du så ska sadla på en skitig häst.
 
Jag tycker att du ska prioritera ditt mående nu. Ta inga beslut just nu om att sälja någon häst. Får de någon vintervila? Annars kan det vara en bra tidpunkt just nu. Du kan fokusera på att bli bra och bara rida ut när du orkar just nu. Alltså släppa den pressen som jag uppfattar att du känner ang deras motion och det i sin tur triggar din ångest. Personen som hjälper dig med din äldre herre kan denna funka på din andra häst med?
Jag tror att du gör klokt i att söka hjälp nu!

Hästarna får ingen riktig vintervila, men eftersom det är uppehåll i träningarna några veckor nu (och skitdåligt underlag överallt :down:) så blir det iallafall en period av mest lugna uteritter. Så lite halvvila har de väl.
Ponnyn går inte att ställa av helt, han behöver hållas igång lite lagom för att inte bli stel och få ont.
Hästen skulle väl gå att ställa av ett tag egentligen, där är det nog mest att det känns så taskigt. De har ingen jätterolig hage och står inne typ 10-11 timmar/dygn, så det känns som att det vore så elakt att bara låta henne stå så. Och så känner jag att jag måste bygga upp hennes kondition inför kommande säsong.
Men kanske ska jag ändå bestämma att hon får vila helt 1-2 veckor. Om jag liksom bestämmer det i förväg är det kanske lättare? Eller jag vet inte egentligen hur det skulle kännas.

Jag får hjälp, har kontakt med psykiatrin bland annat. Men allt tar sån tid :(
 
Jaha.
Då skulle jag börja med att rida. Direkt in i stallet, fram med sadeln direkt. Ge dig själv ett ultimatum, 25 min efter att du kliver in i stallet så ska du sitta i sadeln. Om du så ska sadla på en skitig häst.

Ja, det kanske vore det bästa. Jag vet faktiskt inte varför jag inte bara kan göra det.
 
Hästarna får ingen riktig vintervila, men eftersom det är uppehåll i träningarna några veckor nu (och skitdåligt underlag överallt :down:) så blir det iallafall en period av mest lugna uteritter. Så lite halvvila har de väl.
Ponnyn går inte att ställa av helt, han behöver hållas igång lite lagom för att inte bli stel och få ont.
Hästen skulle väl gå att ställa av ett tag egentligen, där är det nog mest att det känns så taskigt. De har ingen jätterolig hage och står inne typ 10-11 timmar/dygn, så det känns som att det vore så elakt att bara låta henne stå så. Och så känner jag att jag måste bygga upp hennes kondition inför kommande säsong.
Men kanske ska jag ändå bestämma att hon får vila helt 1-2 veckor. Om jag liksom bestämmer det i förväg är det kanske lättare? Eller jag vet inte egentligen hur det skulle kännas.

Jag får hjälp, har kontakt med psykiatrin bland annat. Men allt tar sån tid :(
Kanske du kan göra en kompromiss? Bestäm dig för tex att ponnyn ska ridas 4 dagar och tömköras/longeras en dag dessa dagar gör du som @Blandrastik föreslog dvs du prioriterar ridningen först såfort du kommer till stallet :).
 
Kanske du kan göra en kompromiss? Bestäm dig för tex att ponnyn ska ridas 4 dagar och tömköras/longeras en dag dessa dagar gör du som @Blandrastik föreslog dvs du prioriterar ridningen först såfort du kommer till stallet :).

Ja, egentligen behöver han "bara" motioneras typ varannan dag. Har en annan som rider 1-2 dagar i veckan, så i praktiken är det typ max tre dagar jag behöver rida eller motionera honom på annat sätt. Det borde ju verkligen inte vara så svårt! Speciellt inte om jag ger hästen vila någon vecka.
Jag ska se om jag kommer på en lösning för det. Förr har jag haft (minst) två ponnyer i tävlingskondition i flera år, så jag har egentligen ovanligt lite ridning nu. Då borde det inte vara någon omöjlighet att hålla två igång.

Bor dessutom väldigt nära stallet, har dem nästan hemma. Så jag skulle ju t.ex. kunna bara rida första gången jag är där, och fixa resten sen. Men jag tycker om att få mockning, vatten och höpåsar gjort tidigt på dagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Som kanske många vet så har jag gjort slut med min pojkvän 💔 Eller ja min föredetta pojkvän. Men jag kommer kalla han för T nu. Och...
Svar
12
· Visningar
1 196
Senast: Pratsch
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort mitt förra inlägg för allt bara blev förmycket. Men om jag ska samman fatta det så var det att jag skolkade idag min sista...
2
Svar
29
· Visningar
1 778
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 683
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår så var mamma och pappa och min valp här ❤️ Och det gick faktist ganska bra och valpen och M kom mycket mera överens denhär gången...
Svar
5
· Visningar
831
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp