Bukefalos 28 år!

Sammandragningar? (ihopslagen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

H0N3Y

Sammandragningar?

Hm.. ibland drar det ihop sig & blir jätte hårt i nedre delen av magen, livmodern?
Läste att det är vanligt att livmodern tränar sig inför förlossningen.

Jag undrar hur ofta man ska ha de. . vaknade flera gånger i morse av
att de spände i magen, det spänner så mkt att jag blir kissnödig titt som tätt.
Så fort jag rör på mig , typ ut & går blir det sådär. . . är de normalt eller?

//Fundersamma Liza Påväg in i vecka 27.
 
Sv: Sammandragningar?

Det är normalt. Man kan ha rätt många sammandragningar, speciellt när man är ute och går och liknande. Så länge de inte gör ont eller är regelbundna är det ingen fara. Hur många på en dag håller jag inte räkningen på själv, men minst en gång i timmen kan då jag ha, ibland kommer det ett gäng tätt, ibland en som sitter i länge, det är olika, alla tänker man liksom inte på heller, man vänjer sig. Men en tumregel är att det inte ska vara smärtsamt.
 
Sv: Sammandragningar?

Okej. . smärtsamma har dom inte varit direkt, kanske obehagliga
eftersom d spänner så man bli kissnödig!
 
Sv: Sammandragningar?

jag har inte känt en enda, är det konstigt? v26.
 
Sv: Sammandragningar?

Jag brukar få sådanna "kramper" när jag är iväg på middag/fest el. likn och sitter mycket. Det gör inte ont, men det är ganska obehagligt man blir ju lite nervös! Jag är bara i V20.
 
Sv: Sammandragningar?

ulda skrev:
jag har inte känt en enda, är det konstigt? v26.

Nej det är inte ett dugg konstigt, jag kände inte av en enda när jag väntade elin förrens jag blev igång satt... Däremot har jag kännt av det ofta och mycket den här gången...
 
Sv: Sammandragningar?

Kan det ha nån betydelse för hur ont eller hur lite ont man har under förlossningen då? Eller hoppas jag för mycket nu? *fniss*
 
Sv: Sammandragningar?

Det här vill du nog inte veta men jag hade värkar från natten mellan lördag söndag till sen måndagkväll då de tog beslut om att det skulle bli snitt... Och det gjorde ont!! ;)

Så njut av att slippa sammandragningar nu och ta förlossningen när du väl kommer dit! ;)
 
sammandragningar

Har ni mycket sammandragningar? Jag har det någon gång varjedag :crazy: , och det är ju så jobbigt! Hur gör ni för att det ska släppa? Just nu är min mage stenhård och bebis sparkar som bara den, ska gå och lägga mig i badkaret, för att se om det blir bättre. Det jobbiga är bara att det är högsommarvärme ute och man är lite små klibbig konstant, det är inte så skönt med varma bad just nu, ett hopp i sjön hade varit trevligare, men sammandragningen hade blivit värre *suck*. Är i V25+5.
 
Sv: sammandragningar

Jag hade oxå mycket sammandragningar, men blir de för ofta och för kraftiga tycker jag att du ska prata med din BM så det inte blir en för tidig förlossning!
Har ni det så varmt nu alltså? Vi har det varmt visserligen men inte så pass att jag är särskilt sugen på att bada...
 
Sv: sammandragningar

Snurrfian skrev:
Jag hade oxå mycket sammandragningar, men blir de för ofta och för kraftiga tycker jag att du ska prata med din BM så det inte blir en för tidig förlossning!
Har ni det så varmt nu alltså? Vi har det varmt visserligen men inte så pass att jag är särskilt sugen på att bada...
Ja du varmt är det. Hade 30C igår och var iväg och badade med mina bröder samt sambo, sedan följde det med en tropisknatt ( ej under 20C). Men det ska bli svalare i mitten av veckan samt regn igen. Man är ju redan lite trött som gravid och värmen gör det inte bättre, men man vill ju inte klaga, alla andra är ju så glada!

Jag berättade för BM i förra veckan att jag har kraftiga sammandragningar i princip varje dag. Men de brukar komma, för att sitta i ett tag och sedan ge med sig. Hon tyckte att så länge de inte kommer regelbudet med kort mellanrum eller är så smärtsamma att jag behöver gå och lägga mig så är det ingen fara. Men det är jobbigt när magen blir stenhård man kan ju inte röra sig :cry: !!
 
Sv: sammandragningar

Om sammandragningarna börjar kännas som mensvärk OCh de inte ger med sig om du lägger dig ner och vilar, DÅ är det läge att åka in och kolla upp så att det inte har kört igång.
SÅ sades det i alla fall till mig - och jag åkte skytteltrafik in till förlossningen (5 ggr eller nåt) sista dryga månaden innan jag fölade senast, skulle snittas så det fick inte köra igång spontant.. :smirk:
 
Sv: sammandragningar

Fölade :D

Jag har extremt mycket sammandragningar och de gör ont också... men jag kollas var 14:e dag av doktorn så att jag inte öppnar mig. Jag har haft det så sedan v 24 är nu i v29..

Vid min förra graviditet så hade jag mycket sammandragningar men de gjorde inte ont, de jag har nu får jag andas mig igenom *pust*
 
Sv: sammandragningar

De gör inte ont ala mensvärk, utan mer att magen blir stenhård och man känner sig i princip orörlig. Jag är lite stressad justnu försöker verkligen att tänka bort det, men det blir nästan bara värre. I natt har jag vaknat så många gånger, men jag kan knappt sova ordentligt, kan nästan bara ligga hyfsat okej på höger sida, och ligger jag på den sidan av kroppen länge så får jag ont överallt, höfter, axel, rygg mm. Det är många tunga veckor kvar hur ska deta gå?

Hur klär man på sig på slutet? Jag får knappt på mig strumpor nu i V26, och raka benen ska vi inte prata om....
 
Sv: sammandragningar

Scilla skrev:
Fölade :D

Jag har extremt mycket sammandragningar och de gör ont också... men jag kollas var 14:e dag av doktorn så att jag inte öppnar mig. Jag har haft det så sedan v 24 är nu i v29..

Vid min förra graviditet så hade jag mycket sammandragningar men de gjorde inte ont, de jag har nu får jag andas mig igenom *pust*
Jag har haft sammndragningar sedan v16 och är nu i v26 (imorgon). Men sammndragningarna är jobbigare justnu! Kanske beror dte på värmen, allt är ju lite jobbigare i värmen! Undrar hur kvinnor söder ut mår som gravida?

Så du genomgår en gyn.undersökning var 14dag?
 
Sv: sammandragningar

Jag har även haft sammandragningar från v 16 men dessa var smärtfria och inga jag berödes av.

Ja det blir gynundersökningar var 14:e dag pga av att min livmodertapp är väldigt kort för att jag har opererat bort mer än hälften pga cellförändringar.

Mina sammandragningar kommer oavsett vad jag gör så de är inte stressrelaterade eller så.
 
Sv: sammandragningar

:)
Så här hade jag det:

Son 1: Smärtsamma och jobbiga sammandragningar från v.10+. Ingen trodde han skulle ligga kvar tiden ut. Öppnade mig 1 cm redan i v.20+. Åkte in minst 1 gång i veckan för att jag hade ont. UNg :devil: låg kvar till 42+6 då han tvingades ut. Då var jag redan öppen 4 cm.

Son 2: Sammandragningarna började inte förräns i v.20 :) Dock inte så onda som med ettan men tillräckligt för att jag inte skulle få sova på natten. Öppna mig i v.30. Ingen trodde jag skulle gå tiden ut. Unge kom ut v.39+6 då jag sattes igång pga blödningar och jag var då öppen 4 cm.

Son 3: INga sammandragningar förrän v30. Hade då legat på sjukhuset i v.25+ för att moderkakn höll på att lossna. Ingen trodde att han skulle ligga längre än v.35 eftersom jag hade sammandragningar och moderkakan satt löst. I v.36 var jag in pga en kraftig infektion i slidan som höll på att sprida sig till livmoder. :eek: V. 40+6 tvingades han ut för då var jag förbi av trötthet efetrsom mina sammandragningar sin vana trogen bara var på natten. Då var jag öppen 4 cm.

Så om de börjar göra ont så be att få komma in och kolla så du inte öppnar dig. Är lite besvärligt då iom att de helst inte vill att man ska bada och sånt då.
 
Senast ändrad:
Sv: sammandragningar

Mysaan skrev:
:)

Så om de börjar göra ont så be att få komma in och kolla så du inte öppnar dig. Är lite besvärligt då iom att de helst inte vill att man ska bada och sånt då.
och med ont menas då ungefär som mensvärk? Detta är ju mitt första barn så jag vet ju inte hur det ska kännas :crazy: . Men sammandragningarna är jobbiga och tröttsamma, men ont gör det mest för att magen blir så hård och otymplig, man känner sig tung och trött, men skulle nog inte beskriva dem som smärtsamma.

Tänk att du gick tiden ut och lite till trots att du öppnat dig så långt innan :eek: !! Du läckte aldrig forstervatten? Varför fick du en blödning?
 
Sv: sammandragningar

Scilla skrev:
Mina sammandragningar kommer oavsett vad jag gör så de är inte stressrelaterade eller så.
Ja det gör ju mina också tyvärr, fast jag märker att det blir mycket värre nu när jag är stressad eller om jag ska iväg på ngt. fest el. likn. Då blir magen som en sten med en gång :cry: . men det är väll bara att hänga i, vill absolut inte bli inlagd!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är i v 19 med andra barnet. Så var man inne akut igår pga sammandragningar jag haft sedan i torsdags. Ska ta allt från början;)...
Svar
14
· Visningar
13 089
Senast: MaRomer
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 189
Senast: paradiset
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 850
Senast: Lupin
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 751
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp