Sammandragningar

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cillavan

Hur mycket sammandragningar har ni och när började de? Jag tycker att jag har ganska mycket, och hade det även förra gången. Jag ringde precis och frågade barnmorskan om det kunde vara farligt och hur mycket man kan jobba osv. Hon sa som jag väntat mig, att man ska följa kroppens signaler, men att det inte är farligt så länge det inte gör ont eller man blöder. Hon sa också att man inte kan sätta igång förlossningen själv direkt.
Jag tar det väldigt lugnt, men har gjort lite stalljobb som fylla höpåsar och halma och så. Men vissa dagar känns det mer än andra. Jag har tre månader kvar så det känns ju lite trögt att inte kunna hjälpa till mer i stallet, men, men, det är väl inget att göra åt.
Hur har ni det? Barnmorskan sa också att en del inte känner att de har sammandragningar vilket låter lite underligt för mig för det känns väldigt tydligt och jag måste gå väldigt långsamt eller stanna och vila när de kommer, så jag undrar lite hur man inte kan känna det.
Sedan tycker jag att den här ungen rör på sig mycket mer, och det sa hon var normalt också eftersom den har mer plats att röra sig på än första barnet. Har ni också upplevt det så? Jag bara hoppas i mitt stilla sinne att det inte blir ett litet överaktivt monster... :crazy:
 
Sv: Sammandragningar

Faktum är att när jag väntade elin kände jag inte av en enda sammandragning förrens de började sätta igång mig på BB... Då började jag få sammandragningar som efter mycket om och men gick över till värkar...

En annan mamma i våran mammagrupp hade sammandragningar, rejäla sådana oxå redan från vecka 28 men gick ändå två veckor över tiden... ;) Hon var helt övertygad varje gång vi hade träff att hon inte skulle komma nästa gång för då skulle hon ligga på BB...

Med den här som jag har i magen nu har vi inte kommit så långt som till att jag känner att den rör sig men jag längtar! ;)
 
Sv: Sammandragningar

Oj då. Då kände du dig pigg alltså? Jag har ju hört om de som sitter och rider till dagen innan och rider galoppjobb osv, men det finns inte någon möjlighet till här, om man säger så...
Jag har haft sammandragningar från tidigare v än 28 (tror att jag är i ca v 26-27 nu), och vad jag har läst så börjar de någon gång efter halva graviditeten. Men jag kan också tänka mig att man har fler sammandragningar under natten, kanske därför man inte känner av dem? Själv har jag som mest på eftermiddagar, kvällar, och de förekommer även på natten.
 
Sv: Sammandragningar

I mitten av graviditen var jag ganska så pigg, mot slutet svullnade jag upp något extremt och dessutom blev det sommarhetta så jag förflyttade mig mest mellan skuggorna... ;) Fast hade jag tagit mig upp på en häst så hade jag nog kunnat rida... Det var mest drygt att släpa runt på allt...
 
Sv: Sammandragningar

Jag har för mig att jag fick sådana när jag var runt 21:a veckan och var väldigt avundsjuk på dom som kunde röra sig i snabbare takt utan att få sammandragningar.
Springa var ett säkert sätt för mig att sätta igång sådana eller sex :o
Kan också tala om att min dotter gick 12 dagar över tiden ;)
 
Sv: Sammandragningar

Från femte månaden hade jag rätt mkt sammadragningar. Alltid om jag bar något tyngre än ett par kilo, och om jag var ute i kylan och ansträngde mig det allra lilla minsta. Eller när foglossningen gjorde för :devil: -igt ont

Kändes totalt urfånigt att delegera bort allt hästmatande till gräs- och hästallergisk sambo :o

Och så klart som Stollan sa så får man sammandragningar vid sex - men de är säkert jättenyttiga för bebin med en massa välbefinnandehormoner och så :angel:

Sista dagarna (över julhelgen) jobbade jag och tog det jättelugnt - varken bärande, frisk luft eller sex ;) :( men DÅ bestämde sig minsann bebin för att ge sig ut flera veckor för tidigt :D

Den här bebin (nr 2) var ännu livligare i magen än ettan, men det har inget med svårhanterligheten efter förlossningen att göra kan jag trösta med! Lilla Eskil bara äter, sover (om än inte så mkt på nätterna) och är gullig. Vidar som var lugnare i magen hade inte många lugna sekunder per dygn när han väl var ute...
 
Sv: Sammandragningar

Oj, det låter bra det där med livligheten! Då är det väl så att de har mer plats att röra sig i, som barnmorskan sa. Jag som precis har börjat fundera på en lämplig till salu-annons på blocket... :angel:

Det är väl bara att acceptera att man inte kan göra så mycket, men jag tycker också att det känns lite trögt att gå hemma hela dagen och pyssla med småsaker och vänta på att min man ska komma hem efter att ha haft mycket att göra på jobbet och sedan ska vara i stallet hela kvällen och knappt hinna med att träffa sin son. Visserligen mockar han och rider så gärna, men det är ju kul om vi kan träffas lite lugnt på kvällen också.

Snurrfian: Jag förstår att det är tungt med massa vatten i kroppen! Det har jag i alla fall sluppit hittills.

Stollan: Jag kan också vara lite avundsjuk på de som är lite snabbare. Men man ska ju också vara glad över att allt är som det ska med hälsan hos sig själv och ungen därinne! :)

Det är väl bara att konstatera att det kommer att bli en himla massa kakbakande framöver, precis som förra gången! :d
 
Sv: Sammandragningar

Jag hade grymt mycket sammandragningar med alla mina barn. SÄrskilt det sista. Redan från fjärde månaden - jag var övertygad om att han skulle komma tidigt bara för att jag hade så mycket sammandragningar, men icke sade Nicke, han var 16 dagar över tiden. Och sista 4 veckorna gjorde jag ALLT för att ungen skulle komma ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 195
Senast: Destiny_D
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 747
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 856
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp