Bukefalos 28 år!

Sammanfattning 2012. Mål 2013

Fiorano

Trådstartare
Ja hur var ert tränings/tävlingsår 2012? Nådde ni era mål och blev det som ni tänkt? Vad är målen för nya året?

För vår del blev det som följer:

Barbie 2012: Började väldigt bra och hon kändes toppen. Men samma vecka som första lokala tävlingen fick hon en envis luftvägsinfektion som spolierade hela tävlingssäsongen (som är smärtsamt kort här). Efter tre månaders vila kom vi igen och han med klubbmästerskapet som vi vann. Blev inga fler tävlingar och under hösten har vi fått till en fin förvänd galopp och skänkelvikningarna sitter bra:).

2013: Tanken är vi ska starta L:A nu under våren, och om det nu skulle gå bra kanske en msv:c till hösten (vågar knappt skriva det:o). Har en vag tanke om att hitta en duktig ponnyryttare som vill tävla henne lite för att året senare matcha mot SM. Men får väl se hur det utvecklas första.

Juno 2012: Blev inriden typ:p. Inte mycket bjudning och galoppen är inte påbörjad.

2013: Stora målet är kvalitén i september. För att det ska bli bra måste han miljötränas massor, gångarterna rids nämligen utomhus där det är nära till parkeringen och mycket hästar runtomkring. Så han ska ut och iväg så mycket det går. Förhoppningsvis ska vi ta oss runt nån godkänd L:C och att han ätminstone ska få sjuor på gången på kvalitén..

Hur ser det ut för er:)?
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

Förra årets mål, hur de gick och årets mål - Tillsammans med Ninya :)

Mål 2012:
LB:1 på godkänd procent - Tävlade en gång under året med 63,79%
CR hoppning 20 cm - Klarade vi efter ett par misslyckade försök
Lyckas genomföra ett galoppombyte - Lyckats en gång (och misslyckats många...)
Skritta och trava utan tyglar (med halsring) - Inte provat rid löst alls ännu
Och som alltid försöka rätta till min sits och förbättra vår form tillsammans. - Vi har definitivt kommit mer eller mindre framåt på många sätt, jag med sitsen och ridningen och arbetet under passen har absolut blivit bättr.


Väldigt nöjd med året, gått mer framåt än jag vågat hoppas på. Framförallt så har jag numera känslan att Ninya verkligen jobbar varenda pass med mig (absolut inte perfekt någonstans - men jobbar mer och bättre än hon brukar utan tvekan), efteråt känns hon lagom trött, svettig och alltid med ett läppstift av skum. Och hon har åtminstone inte de senaste fem åren någonsin varit så glad och fräsch som den här vintern!


Mål 2013:
- Rida LB:1 på 65%
- Fortsätta jobba på alla brister i sitsen och förbättra ridningen och arbetet i allmänhet. Kort sagt jobba emot att kunna göra hästen så mycket rättvisa som det är möjligt. (inget vidare specifikt mätbart mål, men det är i vilket fall ett konstant mål).
- Beroende på hur mycket eller lite vi kommer framåt - jobba på att kunna göra galoppombyte.
 
Senast ändrad:
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

Jag har inga mål mera än ha roligt och testa allt :P
Jag började testa en massa saker 2012 och vi kunde mera än vad jag trodde, vi gör det inte korrekt och skulle få skitpoäng på tävling men vi tävlar inte och huvudsaken för mig är att våga testa och ha kul under tiden :D
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

2012
Förra året bestod av att försöka komma igång efter sjukdom och skada. Igångsättningen påbörjades i slutet av sommaren sedan dess har vi dragits med diverse andra hältor (låsningar och trampat på stenar). Nu har vi dock varit igång och haltfria i snart 2månader. Peppar peppar. Danne har fått strikta förhållningsorder om att inte prova alltför mycket luftakrobatik i hagen ;) samt utrustats med sulor för stenarnas skull.

2013
I år är målet att komma igång och träna för tränare igen (längtar) samt att ge oss ut på dressyrbanorna på allvar. Tidigare har det mest varit miljöträning. Om herrn kan nonchalera speglar och annat skoj och matte kan få kontroll på nerverna så borde vi kunna prova LA till hösten men det återstår att se. :D

Om han är haltfri tom slutet på februari så ska stallkompisen börja ta några skutt med honom. Vill så gärna att han gymnastikhoppas lite då och då.
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

KL
Mål för 2012: Kvala till msvA samt rida på över 70% i msvB
Klarade båda målen.:)
Mål för 2013: Höja kvaliten och ta fler placeringar i msvB.
Starta msvA samt St George på godkända %
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

KL

Mål för 2012 var:
Bra placeringar i MSV C och starta MSV B samt befästa byten.
Lyckades väl lite sisådär, vi fick fina placeringar i MSV C men ngn MSV B start blev det aldrig då jag har haft en höst där jag inte har varit alls sugen på att tävla. Det fanns dessutom inte många tävlingar med MSV B:2 som är det jag helst vill debutera i.

Mål för 2013:
Starta MSV B med bra resultat.
Befästa rörelser som ingår i MSV A.
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

Det har varit ett super år för mig och Ådi!

Mål 2012:
Stabilisera mig på 64-65% i St. George/MSV A
Rida SM-final
Debutera Int. I

Vi har lyckats göra många ritter på 65-67% i St. George/MSV A, fick rida min SM-final och kammade hem en 9e plats! Och att sedan få rida Int. I på 66% blir som grädde på moset! En annan dröm gick i uppfyllese under sommaren då jag också lyckades kvala in och fick rida i Falsterbo, Gina Tricot dressyr. Häftigt! :love: Året blev bra mycket bättre än vad jag någonsin hade hoppats på!

Mål 2013:
Stabilisera oss i Int. I på 64-66%
Debutera Int. IB

Nu leker vi med byten i varje, piaff, passage och hoppas att vi innan årets slut satt ihop allt för tävling. Jag låter det ta tid då jag inte kommer rida honom alla dagar i veckan framöver då jag har en juniorelev som ska få kvala in till junior-SM med honom. Och är hennes egen fortfarande inte tillbaka från skada så ska de självklart rida finalen också ;)
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

2012
Det har gått lite upp och ner. Det var jobbigt på våren, hade mest tankarna på min gamle kallblodstravare som var dålig och den 1 maj vandrade han vidare. Eftersom jag inte skaffade någon ny häst så bestämde jag mig för att satsa att rida på min fasters häst 2 ggr i veckan. Vi har jobbat med framåtbjudningen, lyördheten och att hitta en lägre arbetsform. Testade att tävla lokalt, vi har haft resultat mellan 49-64%. Hade satt mål att vi skulle komma över 60% och det gjorde vi två gånger iaf. :p

2013
Målet för året är främst att jag ska bli mer stabil och följsam i min sits, och att jag ska jobba med det mentala! Målen med min medryttarhäst är att:
* Sikta mot att träna på Msv nivå till hösten, befästa rörelserna o hitta en stabil form.
* Befästa galoppombyte till hösten.
* Tävla på LB nivå och få mer rutin, mål är att nå minst 65% på bortaplan. Om spändheten kan hanteras och vi blir mer stabila i tävlingssammanhang så siktar vi på debut i LA.
Sen får vi väl se hur det går med tävlingsbiten, kommer inte sätta någon prioritet på tävling då jag börjar plugga till våren. Men jag hoppas det blir tid över för några tävlingar!
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

2012
Ja, årets plan var att kvala nationell ponnydressyr på min ponny, men redan i februari vände planerna helt och hållet då jag valde att köpa stor häst istället. I början av maj kom en fyraåring vid namn Deimion e. Don Primero - Come back II hem till mig. Han var inriden, gått treårstestet med gångartsdiplom men mer än så kunde han inte. Målsättningen blev istället att lära känna varandra samt starta kvaliteten. Tyvärr trampade han sönder hela sitt framben med ett rejält balltramp, så det tvingades jag att stryka, tråkigt nog.

2013
Detta årets mål är att debutera honom på tävlingsbanorna och förhoppningsvis kunna gå LA med bra procent. Om han sköter sig inne på banan ska han även få starta unghästklasserna på Strömsholmstävlingarna. Till hösten planeras debuten i MSV:C :)
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

Efter att ha letat upp mina mål för 2012:angel: så inser jag ändå att vi uppfyllt dem med råge.
Målet 2012 är att göra några stadiga rundor nu i LC på våren och sen kanske någon LB med godkända procent till hösten. Men det krävs en hel del mer styrka hos pålle innan vi är där.

Som mest har vi haft 68,15% i LC:1, och 64,83% i LB:1.

Målet för 2013 är bättre rundor i LB. Starta några LB:2 och LB:3. Starterna 2012 var väldigt ojämna, så hoppas på jämnare resultat och mer framåtbjudning i år. Om allt flyter på och vi lär oss bli bättre i förvända galoppen och lär oss rygga så kanske det blir LA till hösten. Men eftersom LA:3 har blivit svårare nu (för mig), så får vi se. Vi är inte där än.
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

För oss så var mål för 2012 att rida kval till fyraårschampionat och då med målet att komma över 70% .

-Detta uppfylldes, vi var med på kvalet i slutet av augusti och fick klämt till med 74%, räckte inte till finalplats men jag var jättenöjd.
-Sedan startade jag ju en LB med men det gick ju inte så bra ;) duktig häst som uppförde sig trots att han var spänd, men katastrofala procent.

Inför 2013:

Calle: komma ut på ett par LB:er under våren med godkända/bra procent, och under hösten debutera LA.

Hottie: komma igång ordentligt och sedan ut på lite tävlingar LB/LA
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

Jag kommer inte ihåg vad mina mål för 2012 var, hur som helst hade jag inte lyckats. Min häst har haft hältor och sjukdomar som bytt av varandra sedan julen 2011. De tillfällen han blev bättre under året kändes han rätt fin, men det hann aldrig bli på "riktigt" innan nästa sak drabbade oss.
Men jag är inte bitter. Den lättnad jag kände då veterinärerna i somras sa att de inte var oroliga för honom längre och jag insåg att jag skulle få behålla min älskade häst övervann allt annat under året. I början av november blev han "friskförklarad" och jag kunde sätta igång. och det har jag gjort rätt lugnt.

Nu 2013 är mitt/vårt mål att hitta en ny tränare (har förhoppningsvis en bra på gång). Hålla hästen frisk och fräsch. Kanske komma ut på en liten serie dressyr på klubbnivå till försommaren och då rida LA. Om allt går bra och min fina häst håller sig frisk så ska vi nog komma ut på lite fler LA till hösten, men mer än så blir det inte.
Träningsmässigt ska vi jobba vidare med bytena (när han är tillräckligt stark) och förhoppningsvis få till lite serier. Vi måste jobba med att få till bättre travökningar och även fortsätta med att trampa honom och se vad som händer med det.
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

Mål för 2012 kommer jag inte riktigt ihåg, men ett mål var att L skulle kunna alla gångarter i mer samlat tempo, det kan han ;).

December 2011 kom A till mig, vårt mål 2012 var att han skulle växa o må bra och började med träning i hanteringen, han var inriden när han kom men inte särskilt lydig av sig. Det har vi lyckats med och även mer där till ;)

Mål 2013 för L. Att få till takten bättre i trav och galopp, visst kom vi till vårt mål 2012, men nu ska det befästas, att göra alla skolor mer noggranna, att få honom slappna av mera, han blir lätt alldeles för ivrig som sen resulterar i att han blir spänd så fort vi ska öka takten lite, och det resulterar ju i sååå fin gång ;) så detta ska vi jobba med, han ska bli avspänd och taktmässigt bättre i alla gångarter... skulle gärna tävla men än så länge blir det nog inte, har inte lust att åka iväg utan att känna att vi sätter allt perfekt hemma först ;)

Mål 2013 med A. Att vi ska komma vidare i ridningen nu, mycket har han lärt sig på marken och det ska naturligtvis befästas ännu bättre, ett mål kan till exempel vara att vi ska kunna rida i alla gångarter på banan och rida ut tillsammans och sen själva ;) kan vi göra det och han känns avslappnad och trygg skulle jag vara jätte glad ;) MEN det beror ju på hur mycket han mognar ;) förra året hände jätte mycket så blir det samma sak i år så hinner vi nog med vårt mål ;) får se om det finns med i målplaneringen 2014 att tävla honom ;)

jätte kul att läsa om era fina tävlingshästar ;)
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

Målet för 2012 var att kvala i MSV:C. Hon klarade det på sina två starter med fina %.
2013 är målet under VT start i MSV:B och samtidigt jobba med de samlade rörelserna. Hur höstens plan ser ut, beror helt på vårens utveckling.
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

Ja just det. Har ju en nybliven treåring med. Tänkte att målet för henne ev kan vada att vara med på ponnyernas treårstest till hösten utom tävlan. Ev ridas in under sommaren beroende på hur hon utveckas fysiskt under året.
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

Målet för 2013 är följande

1 att få va friska både hästen och jag
2 att komma ut på lite tävlingar främst då tölttävlingar, men har även planer på att starta ev möjligen lite dressyrtävlingar samt komma ut på några blåbärshoppningar mest som skojjigt i livetgrej=)

Sedan är målet att befästa passagen mera och jobba vidare med dressyrutbildningen av hästen och har väl inga direkta mål här eftersom det får ta den tid det tar för hästen att bli klar!

Har även lite planer på att visa henne i vår men det kan ev bli ill nästa vår ist de får tiden utvisa=)

Har även lite småplaner på att köra in henne haha många planer jag har och ska väl va gla om 50% lyckas gå i mål.=)
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

Vet inte om jag hade något specifikt mål uppsatt 2012 mer än att vi skulle bli bättre på allt. ;) Vi har iaf. debuterat MsvC med fina resultat och har nu höjt ribban och vill kunna prestera med ytterligare mer finess och precision. Vi siktar nu mot debut i MsvB till våren och där kunna göra fina resultat. Förhoppningsvis blir det MsvA kanske St. Georges till hösten om seriebytena kommer på plats också men det är min högst ambitiösa plan. Givetvis med förutsättning att vi håller oss friska och träningen går med lika härligt flow som den gör nu. :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

Knapp
Har skiftat hästar i år men…
Bengan: Befästa skolorna på töm, bli kvickare på galopp kommandona och kunna stå still. Samt slutföra inkörningen. Slutade med att bytena satt och han åkte till fodervärd i augusti förra året men idag körde de med vagn för första gången :D
Mökkur: slutföra inridningen och lämna över till ägaren. Och det lyckades jag med i september och de klarar sig själva.

Mål för 2013:
Starta mille lb dressyr och lc hoppning. Träna för många olika tränare och samla kunskap. Högergaloppen ska sitta i sömnen lika så övergångarna.
Jag själv ska utvecklas i ridningen, få hem ny häst till hösten och träna träna träna.
 
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

För första gången har jag en (medryttar)häst jag kan sätta upp mål med.
Började rida henne i augusti, hade inga särskilda mål mer än att bygga upp hennes styrka med en långsam igångsättning samt börja träna för tränare, vilket vi gjorde. Dock hade jag hoppats att hon skulle va starkare och stadigare i formen vid det här laget än vad hon är.

Mål för 2013 är att hitta en tränare och rida någon klubbtävling innan sommaren.
Att få henne starkare framför allt i galoppen.
Att hon ska få bättre framåtbjudning och svara snabbare på mina hjälper.
Att jag ska bli starkare och smidigare och på så sätt förbättra min sits.
 
Senast ändrad:
Sv: Sammanfattning 2012. Mål 2013

2012 uppnåddes tävlingsmålen. Det var att höja nivån i Msv B och att debutera Msv A.

Övriga mål uppfylldes också, och det är att att utveckla min sits och att ha kul!
Och att utveckla och videreutbilda Punch.

2013
Punch ska höja nivån ännu ett hack i Msv B och gå stadiga rundor i Msv A.
Debutera St.George.

Fiorelli ska grundutbildas och målet är att visa honom på 3-årstest i maj.

överiga mål är:
utveckla min sits och inverkan
hoppa mer
rida mer och fler hästar
tävla
 

Liknande trådar

Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 737
Senast: FreSus
·
Övr. Hund Nu har jag filat klart på mina mål med hunderiet för 2012, så nu tar jag mig friheten att starta denna tråd :D! Mål 2012...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 402
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp