Sammanföra ny katt med kattunge

Ainon

Trådstartare
Vi får hem en ny liten kattunge (hane) nästa vecka. Vi har en vuxen kastrerad hona sedan tidigare och undrar lite hur vi ska gå tillväga?
Den vuxna katten har bott med sin bror tidigare (som tyvärr inte finns med oss mer :( ) och de gillade varandra men kunde ibland ryka ihop men hurpass allvarligt det var vet jag inte, kändes mer på lek. Hon får vara både ute och inne men föredrar att hålla sig utomhus och i garaget där hon även har sin foderautomat. Är dock väldigt social, men bara på sina egna villkor 🙄
 
Jag får hem en ny kattunge på lördag och har riggat med två dosor Feliway Friends. Sen tänker jag vara hemma på söndag för att hålla koll på henne och hur hon funkar - lite beroende på det så kommer jag antingen vara låta henne samexistera med hundarna och katterna eller så får hon eget rum när jag inte är hemma
 
Jag introducerar ny kattunge för vuxen katt som redan bor i hemmet försiktigt. Låter kattungen få bekanta sig först med ett rum, och har helst gallerdörr så den residerande vuxna katten kan se och lukta på kattungen och där man då får en bild av hur den äldre katten initialt reagerar.

Sen under uppsikt när allt är lugnt kan jag släppa katterna att hälsa och interagera .

Jag är försiktig precis som @cirkus med att inte lämna katterna tillsammans första tiden om jag ska åka iväg någon stund/tag om inte allt är 100% klockrent.
 
Jag introducerar ny kattunge för vuxen katt som redan bor i hemmet försiktigt. Låter kattungen få bekanta sig först med ett rum, och har helst gallerdörr så den residerande vuxna katten kan se och lukta på kattungen och där man då får en bild av hur den äldre katten initialt reagerar.

Sen under uppsikt när allt är lugnt kan jag släppa katterna att hälsa och interagera .

Jag är försiktig precis som @cirkus med att inte lämna katterna tillsammans första tiden om jag ska åka iväg någon stund/tag om inte allt är 100% klockrent.

Vi har inte så mycket dörrar som går att stänga i huset men om kattungen får bo in sig några dagar (veckor?) själv inomhus innan vi tar in äldre katten så de får träffas under uppsikt i huset? Katthonan kommer aldrig in i huset om man inte lockar in henne så hon bryr sig inte om att bli utestängd helt ett tag. Vi vågar nog inte släppa ut kattungen själv innan det blir vår så de kommer inte vara utan uppsikt på länge (eftersom katthonan vill vara utomhus nästintill hela tiden).
 
Hon är söt men väldigt egen. Rör man henne när hon inte vill eller på fel sätt enligt henne kan man få sig ett tjuvnyp. Ute följer hon dock en som en svans när man jobbar på gården och vill alltid vara med.
Vi hoppas hon kommer gilla en ny katt kompis 🙏🏻 men är lite nervösa att hon ska bestämma sig för att hata den nya 😬
A0E8C5A1-8FE6-4832-8D42-1750A5FE7FDC.jpeg
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: Bison
·
Katthälsa Såvitt jag förstått så räknas katter som seniorer när de passerat 7 år. (rätta mig gärna om jag har fel!) På vilket sätt ser man på dem...
2
Svar
23
· Visningar
4 065
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Sol
·
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: Novienna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp