Sammanslaget fritids vid lov, delad vårdnad.

Fibusen

Trådstartare
Hur funkar det? Olika från kommun till kommun?

Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu under kommande påsklov slås fritids ihop inne i centrala delen av kommunen och där ville dom ha in arbetstidsschema från båda föräldrarna.

Eftersom jag har sån tur att jag har min pensionerade mor på gångavstånd och har haft tur att vara ledig mycket när sonen har varit hos mig så har jag inte behövt något fritids på iallafall 2 år, men sonen går heltid på sina pappaveckor, det har fungerat bra och jag har inte behövt lämna in något arbetsgivarintyg eller något för att pappan ska ha heltidsfritids på sina veckor.

Nu vill dom ha in arbetstidsschema till sammanslagningen och jag gissar att det är schemat på hur vi båda jobbar just den veckan dom eftersöker.

Normalt sätt så bryr sig inte kommunen om hur jag jobbar när sonen är hos sin pappa, och när sonen är här så bryr sig dom inte om hur pappan jobbar, dvs att dom går fullt efter pappans schema på pappaveckor och mitt schema på mammaveckor.

Först i dag kom jag att tänka på att nu när det blir sammanslagning kanske det blir andra regler, och efter att ha googlat lite så verkar det kunna stämma, dvs är jag ledig, även fast det är pappavecka, så ska sonen vara hos mig?

Hur funkar det hos er vid tex sammanslagningar vid lov och ni har delad vårdnad?

Och för mig får sonen självklart vara här tis,ons,tors,fre den veckan när pappan är på jobbet, jag har inga andra planer alls och spenderar gärna mer tid med sonen då jag är ledig iaf tisdag och fredag den veckan.

Men jag tänker OM jag hade varit bortrest på min barnlediga vecka tex, hade sonen blivit nekad fritids då eftersom jag skulle vara ledig?
 
Jag har förstått det så, av min kompis med delad vårdnad, att barnen inte får vara på förskola/fritids om ena föräldern är ledig. Oavsett vems vecka det är. Jag kan förstå varför det är så, men kan också tycka att det är lite dumt, speciellt om föräldrarna inte är riktigt sams och har svårt med kommunikationen.
 
Min sambo har två barn från tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka och där har fritids aldrig frågat om hur den andra föräldern jobbar under loven. Nu har visserligen barnen sällan varit på fritids när loven infaller på ”våra” veckor. Hade så ändå varit fallet hade det blivit lite omständigt då deras mamma varit allt annat än flexibel.
 
Min sambo har två barn från tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka och där har fritids aldrig frågat om hur den andra föräldern jobbar under loven. Nu har visserligen barnen sällan varit på fritids när loven infaller på ”våra” veckor. Hade så ändå varit fallet hade det blivit lite omständigt då deras mamma varit allt annat än flexibel.

Nej, jag tyckte det var lite konstigt jag… Kan ju bli oerhört krångligt i många fall, också att ena föräldern bor på helt andra sidan av stan, ska den som har barnet då åka och lämna där varje morgon innan jobbet, sen hämta igen efter jobbet?

Hade detta skett när vi var nyseparerade hade det aldrig gå att få ihop något vettigt, vi började byta på måndagar därför att då skedde bytet på dagis. Det var väldigt bittert i början, och samarbete fanns inte på kartan…

Jag har liksom alltid räknat med att den veckan sonen är hos pappan så har han fritids dom tider pappan jobbar, och när sonen är hos mig så har han fritids dom tider jag jobbar. Det hade blivit jättekrångligt annars ju!

Vid dessa sammanslagningar så kan jag ändå förstå att kommunen vill försöka hålla barngruppen så liten som möjligt då flera skolor slås ihop, men samtidigt så känns det som om det många gånger skulle kunna bli väldigt väldigt svårt att få ihop det!
 
Jag har liksom alltid räknat med att den veckan sonen är hos pappan så har han fritids dom tider pappan jobbar, och när sonen är hos mig så har han fritids dom tider jag jobbar. Det hade blivit jättekrångligt annars ju!
Jag har aldrig varit med om att de har frågat efter våra scheman, bara efter vilka tider barnen ska vara där. Jag har iofs aldrig haft semester när barnen har varit iväg, men det har pappan. Jag velar angående vad jag tycker om det.
 
Jag fattar att de vill att barnet ska vara hemma. Personalen behöver också semester, och jag kan tänka mig att det känns surt att kanske en person ur personalen inte kan ta semester pga just ett barn som har en ledig förälder.
 
Jag fattar att de vill att barnet ska vara hemma. Personalen behöver också semester, och jag kan tänka mig att det känns surt att kanske en person ur personalen inte kan ta semester pga just ett barn som har en ledig förälder.
Något fritids (även om det slås ihop då) ska ju alltid ha öppet så någon måste ju jobba oavsett?

Antar att man turas om som grundtanke, alla pedagoger är/kan inte vara lediga alla lov alltid..
 
Min uppfattning från vänner är att vistelsetid bestäms utifrån veckans vistelseförälders arbete och ledighet. Det vore ju totalt ogörligt att förälder A som börjar kl 9 ska lämna till förskolan på förälder Bs vecka bara för att B börjar kl 7 och A är "ledig" mellan kl 7-9...

Men alla kommuner gör ju olika.
 
Skilda eller ej så har ju barnet fortfarande två föräldrar. Det är väl inget konstigt I att föräldrar måste ta ansvar för sitt barn?
Väldigt många barn har en förälder som är förälder 24/7 även om barnet är hos den andre föräldern (oftast mamman) och en förälder som är förälder när hen ”känner” för det (oftast pappan) trots gemensam vårdnad och varann-vecka. Visst kan samhället var hård mot dessa ”familjer”, men i slutändan kommer i praktiken innebära att 24/7 förälder får ta ännu mer ansvar.

Som i det här fallet med fritids, 24/7-förälder ska jobba på sin barnvecka och den andre föräldern ska ha semester. Barnet får då inte vara på fritids. Kommer fritids tvinga semesterföräldern att ta hand om sitt barn? Nej, det enda som händer om samhället är hård är att 24/7-föräldern måste lösa problemet med hjälp av sitt nätverk eller hur nu hen gör.

Så länge det finns föräldrar som inte tar sitt ansvar när det inte är deras barnvecka, kan jag som skattebetalare gladeligen betala för sommarfritids för dessa barn.
 
Min uppfattning från vänner är att vistelsetid bestäms utifrån veckans vistelseförälders arbete och ledighet. Det vore ju totalt ogörligt att förälder A som börjar kl 9 ska lämna till förskolan på förälder Bs vecka bara för att B börjar kl 7 och A är "ledig" mellan kl 7-9...

Men alla kommuner gör ju olika.

Ja, det håller jag med om är orimligt. Däremot är det inte orimligt att en förälder tar hand om sitt barn när föräldern har semester. Det är ju helt naturligt att man gör det. Eller skaffar barnvakt om man vill göra något utan barnet. Fritids är inte en barnvakt man jan använda för att få vara ledig.
 
Ja, det håller jag med om är orimligt. Däremot är det inte orimligt att en förälder tar hand om sitt barn när föräldern har semester. Det är ju helt naturligt att man gör det. Eller skaffar barnvakt om man vill göra något utan barnet. Fritids är inte en barnvakt man jan använda för att få vara ledig.
Om jag förstod ta rätt så är det i detta fallet inte semester utan arbetsfria dagar. Dvs tid man ”jobbat in” med något, ofta obekväm arbetstid. I vår kommun har man rätt till barnomsorg på sådan tid. Men har förstått att det kan vara olika.
 
Ja, det håller jag med om är orimligt. Däremot är det inte orimligt att en förälder tar hand om sitt barn när föräldern har semester. Det är ju helt naturligt att man gör det. Eller skaffar barnvakt om man vill göra något utan barnet. Fritids är inte en barnvakt man jan använda för att få vara ledig.

Vad du tycker är en sak och vad som är tillåtet är en annan. Vid veckovis boende här är det som sagt vistelsetidsförälderns tider som gäller vilket innebär att den andra faktiskt t.o.m kan ta en vecka ledigt i Spanien utan sitt barn.

Det är väl kanske tråkigt för barnen men jag tänker att föräldarna vet vad som är bäst för sitt barn och familjesituation.
 
Om jag förstod ta rätt så är det i detta fallet inte semester utan arbetsfria dagar. Dvs tid man ”jobbat in” med något, ofta obekväm arbetstid. I vår kommun har man rätt till barnomsorg på sådan tid. Men har förstått att det kan vara olika.

Min man hade sån tid när dottern gick på förskola och fritids. En ledig dag varannan vecka pga att den var injobbad som du beskriver. Det finns inte på kartan att vi skulle ha henne på förskola/fritids då. Jag vet inte om vi hade fått det eftersom vi aldrig frågade. Vårt mål var ju att hon skulle få så lite tid på förskola/fritids som möjligt.
 
Något fritids (även om det slås ihop då) ska ju alltid ha öppet så någon måste ju jobba oavsett?

Antar att man turas om som grundtanke, alla pedagoger är/kan inte vara lediga alla lov alltid..
Jo men jag vet att vissa enheter har problem med att lösa semester då det inte gör att ha stängt. Då kan det handla om just ett enda barn som gör att en I personalen måste jobba hela veckan
 
Ja, det håller jag med om är orimligt. Däremot är det inte orimligt att en förälder tar hand om sitt barn när föräldern har semester. Det är ju helt naturligt att man gör det. Eller skaffar barnvakt om man vill göra något utan barnet. Fritids är inte en barnvakt man jan använda för att få vara ledig.
Så är det såklart men jag anser ändå att man måste se de två olika familjerna barnet tillhör som just två olika familjer med olika behov. Det är inte rimligt att den tid barnet bor hos person A så ska ändå schemat för person B gälla. Barnet bor ju på två olika platser och i två olika familjer och då måste schemat för den aktuella veckans familj gälla.

För alldeles för många innebär separationen att den ena parten fullkomligt slår knut på sig själv för att få livet runt barnet att flyta medans den andre inte gör ett skvatt och då är det helt orimligt att kommunen ska lägga ytterligare börda på den förälder som är värd namnet förälder.

Jag är enormt tacksam för att min kommun inte bar sig så idiotiskt åt för då hade mitt och barnens liv blivit fullkomligt outhärdligt. Jag hade inte kunnat försörja mig och barnen alls om kommunen hade ansett att barnen inte skulle få ha barnomsorg för att deras pappa inte jobbade när jag jobbade och behövde barnomsorg.
 
Så är det såklart men jag anser ändå att man måste se de två olika familjerna barnet tillhör som just två olika familjer med olika behov. Det är inte rimligt att den tid barnet bor hos person A så ska ändå schemat för person B gälla. Barnet bor ju på två olika platser och i två olika familjer och då måste schemat för den aktuella veckans familj gälla.

För alldeles för många innebär separationen att den ena parten fullkomligt slår knut på sig själv för att få livet runt barnet att flyta medans den andre inte gör ett skvatt och då är det helt orimligt att kommunen ska lägga ytterligare börda på den förälder som är värd namnet förälder.

Jag är enormt tacksam för att min kommun inte bar sig så idiotiskt åt för då hade mitt och barnens liv blivit fullkomligt outhärdligt. Jag hade inte kunnat försörja mig och barnen alls om kommunen hade ansett att barnen inte skulle få ha barnomsorg för att deras pappa inte jobbade när jag jobbade och behövde barnomsorg.

Istället läggs det på barnet som måste vara på förskola/fritids mer för att det inte ska vara jobbigt för föräldrarna? För att en förälder ska få ledig tid utan barnet?
 
Det enklaste är att kolla kommunens hemsida men det absolut vanligaste är att man utgår från vistelseförälderns schema just pga samarbetssvårigheter. Det blir ju jättebesvärligt för den som ska jobba om den andra föräldern är ledig men bara struntar i att ta hand om barnet och ex reser bort. Vad ska den föräldern som ska jobba göra då?

Det finns ingen lag som reglerar det här och rent krasst så finns det därmed heller ingen möjlighet för fritids att neka er att lämna ert barn i och med att ni är beviljade plats.
 
Istället läggs det på barnet som måste vara på förskola/fritids mer för att det inte ska vara jobbigt för föräldrarna? För att en förälder ska få ledig tid utan barnet?
Ser man fritids/förskola som något som är synd om barnet att hen ska vara på så tycker jag man ska tänka om. För barnets skull alltså, det är verkligen inte snällt mot barnet att ha den inställningen som förälder.

Det handlar inte heller om ifall det är jobbigt för en förälder utan handlar om att man ska kunna försörja sig och sitt/sina barn även när man inte lever ihop med den andre föräldern längre.

Det handlar inte heller om ifall en förälder ska vara ledig utan barnet utan om att väldigt ofta finns det bara en förälder som tar ansvar och det blir då hen och barnet det drabbar när hen inte kan försörja sig för att den andre föräldern inte beter sig som en förälder.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 241
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Äldsta barnet blir 10 år i februari och har börjat påtala att han vill sluta på fritids, men jag tycker det är svårt att veta när man...
2
Svar
25
· Visningar
2 800
Senast: escodobe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 939
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp