Samojed -tips, råd, kostnader?

LinnK

Trådstartare
Ett av mina första inlägg här på hunddelen av älskade Buke :)

Har i dagarna blivit erbjuden av min sambos arbetskamrat att ta över en
2 årig (ev 2,5 årig, jag har inte alla fakta helt klara ännu) Samojedhane,
då de haft hand om honom i nästan ett års tid, då hans ursprungliga ägare
bor i en liten lägenhet och inte lever ett hund-vänligt liv.

De har dock ett par egna hundar o andra djur, och känner att han skulle förtjäna ett "eget" hem där han får mera uppmärksamhet s a s.

I vilket fall, de ringde upp oss, och jag blev jätteglad!
Jag har länge gått och drömt om att skaffa hund igen och har
alltid gillat samojeder.

Nu skulle jag vilja ha lite tips, erfarenheter, råd och så om samojedhunden från er som har erfarenhet av just den rasen. Jag har såklart läst på under ett par års tid, men vill ändå gärna höra andras erfarenheter. :bow:

Sedan undrar jag om ni har några kostnader gällande samojeder ni kan dela med er av?
te x
Foderkostnad? (märke, hur mycket får hunden?, pris?)
Försäkringskostnader?
Övriga kostnader förutom utrustning, foder, försäkring, vet-vård?


Hunden i fråga är som sagt en 2-2,5 årig kastrerad hanhund,
snäll och glad, gillar att vara runt människor och är snäll mot andra
hundar (även hanar), snäll med katter o hästar men gillar att jaga/busa
med lösa höns o kaniner (vilken hund gör inte det :angel:)
Han kommer vid inkallning om man visslar/visselpipa i skog te x,
Han är rumsren, har kissat inne en gång och det var första kvällen
hos de som har honom nu, då var han väldigt orolig.
Han gillar att vara med i skog o under jakt o ridturer.

Vi har länge pratat om att skaffa hund, men då jag varit allvarligt sjuk så har valp inte känts aktuellt, nu börjar jag dock pigga på mig och känner att jag skulle nog utan tvivel orka med en lite större hund som är rumsren.
(jag har ju tre hästar o två katter att ta hand om, så ansvarsbiten är jag ju medveten om sen förr, då jag dessutom haft hund förut)

Både jag o min sambo är lugna, glada och djur/hundvana människor som gillar att vara ute, till häst eller fots och min sambo jagar. Vi har inga barn, ett stort hus och bor på landet, har en stor hundgård (tillräcklig för ca 3 hundar) där det finns stora stenar, träd, isolerad hundkoja med möjlighet till värme o belysning)

Min sambo jobbar ofta borta om veckorna, jag är hemma förutom att jag har ett par lektioner/vecka på komvux och en hund skulle kännas som ett tryggt sällskap (kattgubbarna är inte så vaktande :D) både hemma om kvällarna och när man är ute i skogen själv i mörkret.

Skulle ni åka o titta på hunden? Några tips o råd? :)
Hunden kommer få fungera som i allt-i-allo hund, följa med i gårdsarbetet och vara ute i skogen, promeneras o följa med på jakt.
Min storasyster är hund-tränare och ev kanske jag frågar om jag får hänga med på lite bruksträning eller så, om det känns passa oss.

Jag vill så gärna, men vill som sagt gärna ha lite feedback :bow:
 
Sv: Samojed -tips, råd, kostnader?

Hur kan vi underlätta för dels våra katter, och dels hunden OM vi bestämmer oss för att ta hem honom?

Kan man göra något för att underlätta för dem så vore det ju såklart det ultimata, då våra katter är högt älskade, och skulle det inte fungera med dem, så måste de ju hitta någon annan lösning för hunden.

Är det något annat vi bör tänka på?
Om han är ovaccinerad etc, kan ni uppdatera mig på
hur han isf ska grundvaccineras och sedan följande vaccineringar/år?
Övrigt man bör ha som årlig rutin?

Det är några år sen både jag o min sambo haft hund,
men det pirrar i magen o foton jag sett på hunden så känns utstrålningen såå rätt :love:

Vi ska fundera och väga för o nackdelar med att ta över honom och om vi bestämmer oss för att prova;
åka o hälsa på honom i hans hem, o se hur det går, om det klickar så ska han få komma hit o hälsa på och känns det fortfarande bra då, jaa, då har vi en ny flockmedlem :love:
 
Sv: Samojed -tips, råd, kostnader?

Har ni några bra tips på vilken utrustning vi isåfall bör se till
att köpa inom närmsta framtiden, till att börja med...?

Som ni hör så har jag redan hämtat hem honom i huvudet :p
Men jag vet ju innerst inne att vi kanske inte alls trivs ihop,
det vet jag ju inget om ännu, men jag hoppas verkligen det. :)

Jag har gjort en lista i huvudet på saker jag tänkte införskaffa direkt,
är den bra, skulle ni komplettera eller ta bort något?
Tips på bra grejer till vettiga priser?

  • Foder
  • Mat & vattenskålar (check)
  • Koppel & halsband
  • Reflexhalsband & koppel
  • Borste, klosax, bajspåsar (check) (har olika borstar o däribland en sån där underullsborste)
  • Leksak/er, tips?
  • Schampoo (check)
  • Bädd eller dyna/filt, tips?
  • Bilbur (check)

Tips på bra hundvisselpipa?
 
Senast ändrad:
Sv: Samojed -tips, råd, kostnader?

Ang katterna, våra katter får sedan hund flyttade in mat på diskbänken i stället för golvet och det är i princip det vi har ändrat på ;) Sen har de platser som de kan vara på (till exempel ovanpå tvättmaskinen) dit hundarna inte når!

För det mesta funkar det faktiskt riktigt bra, men sedan valp flyttat in i huset har en av katterna flyttat ut och kommer bara in ytterst motvilligt :crazy: Det löste vi genom att hon får mat i ett uthus. (Hon verkar inte tagit någon skada utan har tvärt om blivit av med sin tidigare lite stora mage :D)
 
Sv: Samojed -tips, råd, kostnader?

Jag tycker du verkar ha tänkt på det mesta :) Jag tror aldrig jag har träffat en samojed så där har jag tyvärr inte mycket tips att komma med.

En tandborste och tandskrapa kan vara bra att ha. Inget du måste börja bråka med precis när han kommer så det är ju ingen brådska men är bra att ha lite längre fram. Jag hade köpt nån boll och någon enkel kampleksak till en början tills du vet lite vad han gillar. Min älskar vita gosedjur tex ;) Tuggben kan vara bra att ha några stycken. Kanske något smaskigt grisöra eller så om han har lite svårt att komma till ro i början.

Han borde ju fått grundvaccineringarna som valp. Men kolla med ägaren först om han är vaccinerad. Jag tror inte man grundvaccinerar om på hund som man gör på häst. Nån som vet bättre får gärna rätta mig där! Jag tror det står på SKKs sida annars kan man alltid ringa vet!

Jag tycker verkligen du ska åka och titta på honom om du verkligen vill ha hund. Man ska ju aldrig skaffa hund för att en hund råkar dyka upp men du verkar ju ha velat ha hund ett tag. Passar ni ihop så är det väl bara att köra =)

Hur är det med veterinärbesiktningar på äldre hundar? Hur funkar försäkringar och sånt? Så det inte blir glapp i försäkringar och sådant för att man inte gjort något bes. Är han HD röntgad? Jag har för mig att man bör göra det även på samojederna? Och friskt i övrigt då såklart!
 
Sv: Samojed -tips, råd, kostnader?

Ang katterna, våra katter får sedan hund flyttade in mat på diskbänken i stället för golvet och det är i princip det vi har ändrat på Sen har de platser som de kan vara på (till exempel ovanpå tvättmaskinen) dit hundarna inte når!

För det mesta funkar det faktiskt riktigt bra, men sedan valp flyttat in i huset har en av katterna flyttat ut och kommer bara in ytterst motvilligt Det löste vi genom att hon får mat i ett uthus. (Hon verkar inte tagit någon skada utan har tvärt om blivit av med sin tidigare lite stora mage )


Det kan nog bli två förvirrade katter som inte fattar varför de
ska upp å äta på diskberget :o :D
Men det är ju egentligen inget problem,
får se till att bli duktigare på att ha röjt undan på bänken bara, och det är ju nåt vi ändå borde bättra oss på så :angel:

Sen är det ju inte säkert han är en sån hund som äter upp kattmaten, men det finns nog en risk för det iaf, så man får väl kolla hur det verkar + fråga de som har honom nu, hur de haft det.


Vi har ett stort hus med 3 våningar och vi är bara två människor, så det finns plats att gå undan om katt/hund eller rent av vi tvåbenta vill vara ifred.

Jag hoppas verkligen att ingen av våra katter ska ta så illa vid sig att de flyttar ut :crazy: speciellt den ena katten är min ögonsten och jag älskar honom lika mkt som min sambo nästan :love:


Ni får hålla tummarna att det kommer funka med lite tid,
för jag är ganska säker på att katterna iaf redan nämnda herre som är lite blyg, kommer gå kroken i början.

Men om deras rutiner är samma o man ägnar dem lika mkt tid o gosar som förr så kanske de inte bryr sig så mkt hoppas jag.
 
Sv: Samojed -tips, råd, kostnader?

Vad kul att ni funderar på en hund! Och samojed som är så vacker :love:
Jag hade en katt när jag skaffade min första hund och det var inga som helst problem, katten bestämde :D Hunden var 6 månader schäfer/labbe.

Angående försäkring så kan du ta hundens regnr och ringa till ditt favorit försäkringsbolag (tex det som du har till hästar/hus mm) och be om en offert eller så kan man enkelt ta över hundens befintliga försäkring.
Det brukar inte behövas någon besiktning på hunden för försäkringens del men för din egen skull så kan det ju vara en bra idé!
 
Sv: Samojed -tips, råd, kostnader?

Kul med en samojed :laugh:

mina erfarenheter är att de är en väldigt trevlig, lättlärd och aktiv ras!
Har en i kvarteret och enligt min malamute den bästa lekkompisen som finns;)
(och om du blir sugen på att testa drag är det en jäddra massa krut i dom!)
 
Sv: Samojed -tips, råd, kostnader?

Sen är det ju inte säkert han är en sån hund som äter upp kattmaten, men det finns nog en risk för det iaf, så man får väl kolla hur det verkar + fråga de som har honom nu, hur de haft det.

Risken för att hunden INTE äter kattmat är nog ganska liten, hundar brukar älska kattmat ;) Många hundägare använder tom just kattmat som godis till sina hundar :p

Kanske kan vara en god idé att redan några veckor innan hunden flyttar in flytta på maten? Så det inte känns så konstigt för dem sedan :idea: Passa så att inte katten äter upp hundmaten, våran katt började oförklarligt gå upp massor i vikt - sedan kom vi på henne i hundmatskålen :D
 
Sv: Samojed -tips, råd, kostnader?

Min pappa har en samojed så hur han är kanjag svara på.

Han hårar så in i helvete trots att pappa är noga med att borsta. På sommaren har han det jättejobbigt med värmen.
Nu är han gammal och hr taskiga leder men när han va ung så krävde han ganska mycket motion och aktivering.
Skäller när han är uttråkad, när nån rör dörren osv.
Annars är an ganska lätt. Kan vara ensam hemma, går ihop med alla hundar i stort sett och älskar människor.
 
Sv: Samojed -tips, råd, kostnader?

Tänkte svara på era inlägg strax, tänkte bara jag skulle lägga in en bild på
herr'n i fråga först, så här kommer en bild på Elvis :)

Vi ska förhoppningsvis åka o kika i veckan, skulle åkt idag, men älgjakten tog längre tid än beräknat så det får bli nån dag sen. :)

67370_464768433256_704338256_5220787_2069009_n.jpg
 
Sv: Samojed -tips, råd, kostnader?

Åh tänkte bara skriva lycka till och hoppas att allt fungerar bra! Jag tycker att dom är så söta och gulliga!
 
Sv: Samojed -tips, råd, kostnader?

En tjej i min träningsgrupp har en samojedtik som hon tränar lydnad och lite spår med. Hunden ifråga är en trevlig, okomplicerad sällskapshund som funkar ihop med andra hundar utan problem. Tjejen är allergisk men av någon anledning så tål hon samojedens päls så den verkar ju vara lite mer åt det allergivänliga hållet.
Om det är en ren tränings- och tävlingshund man söker så skulle jag leta efter en annan hundras, men jag har fått intrycket att det är en i första hand sällskapshund du söker och då tror jag att samojeden kan passa utmärkt.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 137
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 114
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 880
Senast: Elektron
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 793
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp