Samsova med bebis?

Fibusen

Trådstartare
Hur har ni gjort? I "alla" böcker så står det att det bästa är att barnet sover i samma rum,men i egen säng för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd. Detta är något jag är skitorolig för,så jag har hela tiden sagt att jag vill ha bebis i egen säng.

När vi kom hem från bb så samsov vi några nätter då han var lite orolig,allt utanför magen var väll nytt och konstigt. Efter kanske en vecka så fick han sova i spjälsängen igen,det gick bra,han sov mellan 2 och 4 timmar åt gången,vaknade till och ville äta,åt,sen var dte bara att lägga han i princip igen,så somnade han om.

MEN,nu blir han 5 veckor på Tisdag,och dom senaste 3-4 nätterna har varit hemska! Man har tagit upp och ammat och vyssat tills han somnat,men sen när man lägger ner han så vaknar han innom 20 minuter. Så har det hållt på. På sin höjd har han sovit en timme runt kl 05-06,dvs när vi har hållt på hela natten.

I natt gav jag upp och hade han i våran säng igen. Ett till problem med det är att jag rör mig inte en mm på hela natten,utan jag ligger blickstilla,och vaknar i samma ställning som när jag somnade... Höfterna värker,och min redan halvtrasiga rygg håller på att gå sönder. :crazy: Men bebis är nöjd och glad.

Vad ska jag göra? Kan jag fortsätta ha han några nätter till i sängen,sen försöka flytta över han i spjälsängen igen? Eller är det helt enkelt så att vi får ha han i sängen "för alltid" för att han ska vara nöjd?

Det är bara på natten han har det här behovet,på dagarna sover han så snällt i både spjälsängen och vagnen. Vi har provat att ha lampan tänd,släckt,radio på och ja,allt,men endå så är han inte helt överens med oss att sova själv på natten.

Hur har ni gjort? Har ni vågat samsovit med era barn? Och följdfråga på det,har ni vågat röra er något till slut? :p
 
Sv: Samsova med bebis?

Vi hade spjälsängen som "sidovagn" med ena långsidan bortplockad, förstår du hur jag menar?

Då sov hela familjen bra :-)
 
Sv: Samsova med bebis?

Vi har bebisen i ett babynest i vår säng, jättepraktiskt! Man själv vågar vända sig, och bebisen är nära och nöjd.
 
Sv: Samsova med bebis?

Viktor sover på mage på mig/sambon eller i sitt babynest mellan oss. Vi föredrar ju klart om han sover i sitt babynest men ibland behövs nog lite extra närhet :)
 
Sv: Samsova med bebis?

Det hade varit rena drömmen att ha en "sidovagn",men tyvär så får inte det plats... Vi fick byta ner oss till en 160 säng för att vi skulle kunna gå på sidorna rätt så normalt..

Babynest har jag funderat på,men har hört att det bara är ett par månader man kan använda dom,sen har bebisen växt ur dom,och han blir ju 5 veckor nu på Tisdag som sagt,så har kännts så onödigt att köpa ett som han kan ha kanske 3 veckor,en månad max. Men dom kanske funkar högre upp i åldrar?
 
Sv: Samsova med bebis?

Vi/jag har samsovit med båda våra barn så länge som de har nattammat.

Med första sonen var jag nojig pga allt man hört om plötslig spädbarnsdöd, så jag kämpade ett tag med att lägga tillbaka honom i babynestet vi hade mellan oss i dubbelsängen efter amningen. Men mina försök (ställde en äggklocka tom i början av amningen för att jag skulle vakna till) bara trasslade till det och efter ett tag så resonerade jag helt enkelt som så att jag skulle lita på det jag kände var bäst för oss: Att helt enkelt somna tillsammans under/efter amningen och sedan ligga kvar så!

Så sen sov jag så med sonen tills han var 6 månader gammal och med dottern sedan tills hon var ca 8 månader gammal. Ungefär då började jag känna att jag ville ha dem i spjälsängen intill vår säng istället och efter några veckor med delar av natten i spjälsängen så blev det hela nätter. Lillasyster sover fortfarande i vårt sovrum och så länge som hon behöver hjälp med lite napptapp under natten så får hon fortsätta med det.

Båda har sovit superbra under hela natten sedan dag 1 och gör det fortfarande även när de ligger själva. Och även om de under den första tiden gick och la sig tillsammans med oss, så har det sedan inte varit några som helst problem att natta dem i egen säng. En saga, en napp, ner i sängen, musik på och godnatt och sedan går vi ut ur rummet.

Jag tror faktiskt att många som fått trassel vakna perioder på natten hade kunnat slippa det ifall de sovit tillsammans istället. Men förstås är det viktigt att man gör det man *själv* tycker är rätt. Oroar man sig supermkt för plötslig spädbarnsdöd så kanske det tar mer energi än vad det ger att sova ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Samsova med bebis?

Första månaderna kunde min bara sova om han hade kroppskontakt precis hela tiden. Jag ammade liggandes på nätterna och han vaknade och skrek om jag rullade bort när han var färdig. Istället lade jag en vikt handduk mellan oss för att stödja honom att inte falla över på mage. Efter amning så släppte han bara bröstet och så låg vi kvar i samma ställning. Han hade också eget täcke, inte för tjock, och jag var noga med att det inte skulle hamna över hans huvud.

Det var ganska jobbigt att ligga i samma ställning så länge i sträck men jag fick i alla fall sova.
 
Sv: Samsova med bebis?

Min ambition var också att bebisen skulle sova i spjälsängen men sonen vaknade varje gång vi lade ner honom i spjälsängen och ville inte ligga där, alls.

Och redan första natten på BB klargjorde han att han inte ville sova på rygg, så han samsov liggandes på sida fram tills han blev stor nog att lägga sig på mage, så samsov han på mage och det är ungefär där vi är nu, 3½ år senare. :D

Ibland kan man inte följa "bruksanvisningen" hur gärna man än vill. Låter dock jobbigt att få ont av att inte våga röra sig. Det kan inte vara en övergående grej då, att du slappnar av och kommer ändra ställning när du blivit mer trygg i situationen?
 
Sv: Samsova med bebis?

Det hade varit rena drömmen att ha en "sidovagn",men tyvär så får inte det plats... Vi fick byta ner oss till en 160 säng för att vi skulle kunna gå på sidorna rätt så normalt..

Babynest har jag funderat på,men har hört att det bara är ett par månader man kan använda dom,sen har bebisen växt ur dom,och han blir ju 5 veckor nu på Tisdag som sagt,så har kännts så onödigt att köpa ett som han kan ha kanske 3 veckor,en månad max. Men dom kanske funkar högre upp i åldrar?

Jag vet inte, det vi har funkar fortfarande, och bebisen är nästan fyra månader nu. Jag kan tänka mig att det kommer vara för litet om ett par månader. Så visst är det rätt kort användningstid, å andra sidan är det ju väl värt det för att kunna sova gott i ett halvår, tycker jag i alla fall.
 
Sv: Samsova med bebis?

Vår son som är 3,5 månader nu har sovit bredvid mig hela tiden.

Han vaknar lätt om man lägger ner honom i hans egen säng och vi sover så bra båda två när vi sover i samma säng att jag inte vill krångla med att försöka vänja honom vid att sova själv.

Visst är jag lite orolig för det här med plötslig spädbarnsdöd men det är så himla smidigt att ha det som vi har det, han blir hungrig ett par gånger under natten och då behöver man bara dra honom till bröstet innan varken han eller jag riktigt hinner vakna, så kan han amma medan jag somnar om och han sover lugnt vidare när han suttat klart :love:

Jag känner dock igen problemet med att man ligger i samma ställning och får ont, men det går förvånansvärt bra tycker jag, det känns som om jag blivit mycket tåligare sen jag fick barn :)
 
Sv: Samsova med bebis?

Vi ville inte ha vår dotter i sängen eftersom vi båda sover ganska våldsamt så att säga och knappt vågade somna när hon låg där. Vi hade också en del trassel tills vi efter några veckor kom på att vi kunde lägga en vetekudde som värmde upp sängen medan jag ammade och då helt plötsligt gick det bra. Vet inte om det hjälper er men värt att testa kanske.
 
Sv: Samsova med bebis?

Dottern är nu tio månader och har sovit mellan oss i dubbelsängen sen första dagen =)
Egen kudde och egen filt har hon haft.

Har fungerat bäst för oss
 
Senast ändrad:
Sv: Samsova med bebis?

Med första så försökte jag experimentera lite med egen säng men gav snart upp. Det viktigaste är för mig att alla sover så bra som möjligt. För oss har det inneburit att alla mina tre barn har sovit bredvid mig. De har haft egna kuddar och egna täcken. Dock brukar jag se till att ha riktigt svalt i sovrummet.

Ju större barnet har varit ju mer har jag rört på mig. Nu är minstingen snart 7 månader och då sover jag tom med ryggen mot honom.
 
Sv: Samsova med bebis?

Mina barn har somnat i sin egen säng på kvällarna, men sedan vaknat och velat ha mat under natten. Då har jag tagit upp dem, gett dem mat och sen har de fått somna vid mig. Då fick vi alla så bra sömn som möjligt, vilket jag tyckte var det viktigaste.
 
Sv: Samsova med bebis?

Innan jag fick barn var ambitionen att de skulle sova i sin egen spjälsäng. Det fick jag snabbt ge upp med båda två för det ville de inte....Fick de däremot sova i vår säng så sov de som små grisar och vaknade när de ville ha mat och somnade sedan om igen.
Prioritera sömn är mitt råd. Om bebisen sover bra i er säng men skriker i sin egen säng så låt den sova i er säng. Man klarar inte så många nätter med skrikande barn innan man är ett vrak. Bättre att alla sover.
Dessutom tror jag det händer nåt i hjärnan (hormoner eller nåt) när man får barn och ammar. Alla "barnljud" verkar registreras av nåt inre alarm i hjärnan och man vaknar av minsta gnäll eller snörvel. Jag verkar dessutom ha stenkoll på var barnet befinner sig även i sömnen, skulle aldrig råka lägga mig på barnet, men kan ändå sova normalt och vända mig. Barnen har dock sovit på min sida, under mitt täcke. Min man verkar inte ha det här "sjätte barnsinnet", vaknar inte förrän de i princip gallskriker och har ingen koll på var i sängen barnet är.
 
Sv: Samsova med bebis?

Tror inte det har med amning eller hormoner att göra. Hos oss är det min man som vaknar av minsta gnäll, och jag som gladeligen snusar vidare. Lägga sig på barnet gör dock ingen av oss, men det tror jag är rätt ovanligt om man är nykter och opåverkad (inte tagit tunga sömnmediciner etc).
 
Sv: Samsova med bebis?

Jag har köpt ett babynest som vi ska ha imellan oss i sängen, du kan ju googla lite, finns de babynesten som kan ta betydligt större och äldre barn okså, som har en liten knut (dragsko) längst ner så man kan anpassa storleken, :idea::)
 
Sv: Samsova med bebis?

Vår 3 1/2 månaders pojk sover hos mig på min sida av sängen och har gjort sen dag 1.
De första dagarna är man stle i kroppen men det släpper när man inser att man inte kommer mosa bebis.

Fick tips av bvc sköterskan att ta en stor handduk och rulla ihop och lägga runt honom som ett bebis näste om jag kände mig orolig över att ha honom så nära.
Nu gjorde jag inte det men du kanske kan testa?
 
Sv: Samsova med bebis?

O
Fick tips av bvc sköterskan att ta en stor handduk och rulla ihop och lägga runt honom som ett bebis näste om jag kände mig orolig över att ha honom så nära.
Nu gjorde jag inte det men du kanske kan testa?

Vi har gjort ett babynest så till vår 6 veckors dotter, hon ligger mellan oss i sitt handduksnäste och är helnöjd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 454
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 069
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 795
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp