Samsovning - hur länge?

Fast barn behöver väl sova nära 10 timmar? hoppas förälderns sover mycket mer än 8 timmar per dygn. Eller de 6 jag brukar ligga på själv.

Jag har svårt att förstå hur ni gör när ni reser bort och så? Nattar barnvakten?

Eller egentligen har jag svårt att förstå hur förhållandet är liksom, för ni har mindre "egentid" än min man och jag, som när barnet gått och lagt sig har ett par timmar kvar eller har barnvakt och går på bio eller något ibland och uhm andra saker. Antar att någon date måste skett någon gång i början.
Föräldern sover mer än 8 timmar och går oftast upp tidigare på morgonen.
Det yngsta barnet kan sova över hos mor/farföräldrar och sover då bredvid mormor/farmor. När vi träffades fanns den andra föräldern så då var det lättare med dater och egentid.
 
Ja men det är ju något annat. Klart att barn behöver förberedelse och uppmuntran. Men jag svarade på ett inlägg där det stod att barn inte blir trygga om de inte får ”utveckla sin självständighet” och det resonemanget blir bakvänt. Trygghet kommer först. De här barnen verkar ju sakna sin grundtrygghet och det kan man inte förändra genom att försöka träna dem till självständighet.
I övriga livet så skulle jag säga att barnen är väldigt trygga, framåt och positiva. Självständiga i att Det jag kan se är att de med föräldern som inte finns kvar hade en väldigt nära relation, där den yngsta hela tiden var i dennes närhet - till viss del för att denne föräldern ville det. Så till stor del så tror jag att problemet ligger i att denne föräldern ibland inte ville släppa taget och låta barnet sova hos en kompis, hänga med på övernattningar på fritidsintressen etc. När föräldern senare gick bort blev det såklart en väldigt stor omställning.
 
I övriga livet så skulle jag säga att barnen är väldigt trygga, framåt och positiva. Självständiga i att Det jag kan se är att de med föräldern som inte finns kvar hade en väldigt nära relation, där den yngsta hela tiden var i dennes närhet - till viss del för att denne föräldern ville det. Så till stor del så tror jag att problemet ligger i att denne föräldern ibland inte ville släppa taget och låta barnet sova hos en kompis, hänga med på övernattningar på fritidsintressen etc. När föräldern senare gick bort blev det såklart en väldigt stor omställning.

Min gissning är att deras behov av närhet bottnar i att en förälder de varit jättenära har gått bort. Vilken unge blir inte väldigt otrygg av det? Jag får lite ont i hjärtat av bara tanken. Jag tror att barnen behöver proffshjälp här för att komma vidare
 
Ja men man ”gör ju inget åt det” genom att tvinga dem om de inte vågar.
Vart står det att vi tvingar dom? Herregud, de är barn och vi är väl medvetna om att de går och gått igenom något som inget barn ska behöva vara med om. Jag ställde frågan utifrån att jag själv inte kan, inte för att tvinga barnen att sova annanstans för att få ha partnern för mig själv.
 
Vart står det att vi tvingar dom? Herregud, de är barn och vi är väl medvetna om att de går och gått igenom något som inget barn ska behöva vara med om. Jag ställde frågan utifrån att jag själv inte kan, inte för att tvinga barnen att sova annanstans för att få ha partnern för mig själv.

Det svaret var till en som tycker att tvinga dom att inte samsova verkar vara en bra plan
 
Jag har sett liknande situationer och tänker ofta på det när man i trådar om samsovning säger ”ingen tonåring sover med sina föräldrar”. Jo det finns det visst det.
Jag tror det är vana, precis som man vänjer sig vid att ha sin partner bredvid sig och när den är bortrest känns tomt i sängen.


Om din sambo inte vill förändra blir det knepigt ts. Jag tror ändå du måste börja hos hen.
 
Den yngsta har i princip hela sitt liv gått och lagt sig tillsammans med en förälder, som sedan går upp tidigare på morgonen.
Och egentid är inget som existerar förutom när barnen är i skolan.
I realiteten betyder det att den äldre tonåringen inte heller har någon egentid alls?

Det är ju annars någonting som kan ge mersmak när man testat lite, att få bara vara hemma helt själv och puttra runt.

Nej jag tycker nog också att det känns som att det är lite speciellt och kanske någon hjälp behövs. Men samtidigt om ingen i familjen ser något som helst problem så är det ju svårt för någon utomstående att försöka påverka saken. Har svårt att se hur en person kan få tre andra att ändra på någonting, söka hjälp för någonting, som de tycker är helt perfekt på alla sätt och vis. Hur annorlunda det än är.

Jag hade kanske trott att partnern skulle kunna tycka det var ett problem också och då tror jag det går att lösa.
 
Senast ändrad:
)
I realiteten betyder det att den äldre tonåringen inte heller har någon egentid alls?

Det är ju annars någonting som kan ge mersmak när man testat lite, att få bara vara hemma helt själv och puttra runt.

Nej jag tycker nog också att det känns som att det är lite speciellt och kanske någon hjälp behövs. Men samtidigt om ingen i familjen ser något som helst problem så är det ju svårt för någon utomstående att försöka påverka saken. Har svårt att se hur en person kan få tre andra att ändra på någonting, söka hjälp för någonting, som de tycker är helt perfekt på alla sätt och vis. Hur annorlunda det än är.

Jag hade kanske trott att partnern skulle kunna tycka det var ett problem också och då tror jag det går att lösa.
Den äldsta har ingen egentid med föräldern, men tycker om att vara ensam hemma, så det är denne ganska ofta. Den yngsta kan också vara ensam ett par timmar, har denne kompis hemma så vill de gärna vara ensamma på eftermiddagarna. (Men det handlar nog mer om att kunna spela hög musik och få äta vad som kan hittas ;))

Partnern kan förstå att det till viss del är ett problem, men tror att samsovningen försvinner med tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 852
Senast: Hermelin
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 962
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 666
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ...så skulle jag inte låta barnet använda skärmar förrän det kunde läsa. I verkligheten var hon tre veckor gammal första gången vi...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp