Samvete vs. Bekvämlighet

LionQueen

Trådstartare
Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er.

Min första unghäst, köptes när den var 1 år (dvs för 6 månader sedan) och fick alltså gå på sommarbete med jämnåriga. Flyttades sedan till stall och box med en äldre valack som hagkompis. Varför? Ja, jag ville lära känna individen, ha koll på den, miljöträna den, klickerträna, ensamhetsträna den, och hantera den.

Nu när det är vinter släpper stallägaren bara ut hästarna mellan 9-15 (vår-höst kl. 7-19)och jag tycker synd om lilla hästen som trampar runt i boxen så många timmar... mitt samvete är botten. Därför försöker jag gå ut och gå med hästen på kvällarna.

Tanken var att när våren och sommaren kommer ska hon ut på sommarbete med jämnåriga igen. Sedan åter tillbaka till stallet när hösten kommer, då kommer hon vara 2,5 år. Jag funderar på att köra in henne så vi kan umgås lite tidigare...

Är jag dum? Borde jag bara slänga ut henne på ett året runt bete för unghästar?

Det tar mycket tid varje dag att fixa stallet och greja, kostar en hel del också. Samtidigt kan jag ha 100% koll och stallet ligger 5 min bort.
Ett unghästbete kanske innebär sämre koll, kan inte göra något med henne alls...

Vad är egentligen okej?
 
Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er.

Min första unghäst, köptes när den var 1 år (dvs för 6 månader sedan) och fick alltså gå på sommarbete med jämnåriga. Flyttades sedan till stall och box med en äldre valack som hagkompis. Varför? Ja, jag ville lära känna individen, ha koll på den, miljöträna den, klickerträna, ensamhetsträna den, och hantera den.

Nu när det är vinter släpper stallägaren bara ut hästarna mellan 9-15 (vår-höst kl. 7-19)och jag tycker synd om lilla hästen som trampar runt i boxen så många timmar... mitt samvete är botten. Därför försöker jag gå ut och gå med hästen på kvällarna.

Tanken var att när våren och sommaren kommer ska hon ut på sommarbete med jämnåriga igen. Sedan åter tillbaka till stallet när hösten kommer, då kommer hon vara 2,5 år. Jag funderar på att köra in henne så vi kan umgås lite tidigare...

Är jag dum? Borde jag bara slänga ut henne på ett året runt bete för unghästar?

Det tar mycket tid varje dag att fixa stallet och greja, kostar en hel del också. Samtidigt kan jag ha 100% koll och stallet ligger 5 min bort.
Ett unghästbete kanske innebär sämre koll, kan inte göra något med henne alls...

Vad är egentligen okej?
Nu antar jag att du menar en lösdrift och inte bete, men varför skulle du inte kunna hantera henne på en sån? Min valack gick med andra unghingstar tills han var två, han åkte dit som föl tillsammans med sin amma och de skiljdes senare åt där och han fick gå kvar tills han sedan kom hem kastrerad två år senare.

De stod uppbundna i ligghallen när de kraftfodrades, hade fri tillgång till hösilage ute och en skötselplats där han stod uppställd vid verkning och hantering. Jag var ute och gick med honom och det fanns även ridhus som man kunde använda om man ville så jag rekommenderar absolut lösdrift med jämnåriga om man har möjligheter. :up:
 
Jag hade inte velat ha en 1.5 åring på box så många timmar. Det finns ingen annan som oxå vill ha ute sin häst längre? Vi har oxå intag vid den tiden 15.30 på vintern men jag har ju flera hästar så mina är oftast ute längre. Då tar jag ju in dom själv.
Jag hade nog försökt ha den på en lösdrift om det är möjligt och tagit in den och hanterat den och gjort det du vill göra.
 
Jag tror på lösdrift eller minst halva dygnet ute för unghästar. Jag tror också på att så unga hästar mår bäst av att gå med åtminstone en jämnårig för att få leka.
En så ung häst behöver inte hanteras särskilt mycket, jag skulle satsat på en lösdrift och åkt dit två gånger i veckan.
 
Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er.

Min första unghäst, köptes när den var 1 år (dvs för 6 månader sedan) och fick alltså gå på sommarbete med jämnåriga. Flyttades sedan till stall och box med en äldre valack som hagkompis. Varför? Ja, jag ville lära känna individen, ha koll på den, miljöträna den, klickerträna, ensamhetsträna den, och hantera den.

Nu när det är vinter släpper stallägaren bara ut hästarna mellan 9-15 (vår-höst kl. 7-19)och jag tycker synd om lilla hästen som trampar runt i boxen så många timmar... mitt samvete är botten. Därför försöker jag gå ut och gå med hästen på kvällarna.

Tanken var att när våren och sommaren kommer ska hon ut på sommarbete med jämnåriga igen. Sedan åter tillbaka till stallet när hösten kommer, då kommer hon vara 2,5 år. Jag funderar på att köra in henne så vi kan umgås lite tidigare...

Är jag dum? Borde jag bara slänga ut henne på ett året runt bete för unghästar?

Det tar mycket tid varje dag att fixa stallet och greja, kostar en hel del också. Samtidigt kan jag ha 100% koll och stallet ligger 5 min bort.
Ett unghästbete kanske innebär sämre koll, kan inte göra något med henne alls...

Vad är egentligen okej?

Jag tycker inte upplägget är bra eller okej faktiskt som det ser ut i dagsläget. Så mkt behöver du inte jobba med den nu. Den har hela livet på sig att jobba sen. Hitta en lösdrift med jämnåriga kompisar eller kompisar överhuvudtaget och slopa nuvarande konceptet är mitt tips.
 
Jag tycker inte det är okej öht att så små unghästar ska stå på box öht. Finns ingen anledning till de mer än människans bekvämlighet som du säger. Lösdrift är de enda alternativet. Du kan ju träna ändå?
 
Jag tycker inte det är okej öht att så små unghästar ska stå på box öht. Finns ingen anledning till de mer än människans bekvämlighet som du säger. Lösdrift är de enda alternativet. Du kan ju träna ändå?
Inte de enda alternativet men extremt få stall har så lång utevistelse (15-16 h) att jag skulle kunna ha de så.
 
Nu antar jag att du menar en lösdrift och inte bete, men varför skulle du inte kunna hantera henne på en sån? Min valack gick med andra unghingstar tills han var två, han åkte dit som föl tillsammans med sin amma och de skiljdes senare åt där och han fick gå kvar tills han sedan kom hem kastrerad två år senare.

De stod uppbundna i ligghallen när de kraftfodrades, hade fri tillgång till hösilage ute och en skötselplats där han stod uppställd vid verkning och hantering. Jag var ute och gick med honom och det fanns även ridhus som man kunde använda om man ville så jag rekommenderar absolut lösdrift med jämnåriga om man har möjligheter. :up:

Här finns inte så många lösdrifter, och de som finns ligger vid stora vägar och saknar ridbana och ridhus. Enbart en grusväg mellan åkrarna finns att tillgå...

får väl leva med det.
 
Ridbana och ridhus måste väl ändå vara mindre viktigt om det är det eller att hästen står på box 18 h per dygn just nu? Någon form av "träning" behöver ju inte en 1.5 åring direkt men oavsett behöver de väl inte ridbana och ridhus till det? Alt inte vara mer värt är utevistelse med andra unghästar.
 
Här finns inte så många lösdrifter, och de som finns ligger vid stora vägar och saknar ridbana och ridhus. Enbart en grusväg mellan åkrarna finns att tillgå...

får väl leva med det.

Jag håller med alla som sagt att lösdrift är bästa alternativet! Och jag tycker inte alls att unghästar behöver hanteras så väldigt mycket innan inridning. Det är alldeles nog att ha lärt sig att bli ledd, stå uppbunden och att lyfta fötterna. Resten av tiden ägnas lämpligen åt att stärka kroppen och att lära sig vara häst tillsammans med andra (ung)hästar!
 
Ridbana och ridhus måste väl ändå vara mindre viktigt om det är det eller att hästen står på box 18 h per dygn just nu? Någon form av "träning" behöver ju inte en 1.5 åring direkt men oavsett behöver de väl inte ridbana och ridhus till det? Alt inte vara mer värt är utevistelse med andra unghästar.
Alt om du åker en bit och är ute några ggr i veckan.
 
Som många säger, lösdrift innebär inte att man inte kan hantera hästen!

Jag har mina hästar på lösdrift. Och de arbetas och utbildas från tidig ålder.

Jag har ingen "stor" anläggning, utan har två st ston som betäcks deras eventuella föl, samt 3 st ungston (1, 2 och tre år). Hingstföl skickar jag iväg till en närboende som har en unghingstflock, efter avvänjning, vid 6-7 månaders ålder där de jobbas periodvis. Det funkar inte att en enstaka hingstunge, och jag har inga valacker för tillfället, som sällskap.

Nu har jag ju brukshästar, och där skiljer sig vissa delar av filosofin åt, t.ex. avseende utbildning.

Ungstona jobbar jag med. De promeneras, miljötränas, och så påbörjar jag inkörning vid ungefär 1 års ålder., med målet att de ska kunna dra lätta släpande redskap (t.ex. timmerkälke utan tungt timmer på) till sommaren när de är två. De drillas också i tömkörning under hela uppväxten.

Observera då, att "brukshästtömkörning" är lite annorlunda än den tömkörningen som man har för jobba med t.ex. dressyrhästar, eftersom målet för brukshästen är att förbereda för körning i första hand, d.v.s. att få en lugn och lyhörd häst som accepterar att dra i korrekt form, snarare än att bygga ett stort steg och korrekt form för uppsuttet arbete.
 
Här finns inte så många lösdrifter, och de som finns ligger vid stora vägar och saknar ridbana och ridhus. Enbart en grusväg mellan åkrarna finns att tillgå...

får väl leva med det.

Trist att det ser ut så. Kanske att det kan vara värt att åka lite längre för en bättre lösdrift/anläggning om du då känner att du inte behöver åka varje dag då och flytta närmare när det sedan är dags för inridning? Alternativt om du väljer lösdrift nära utan faciliteter och passar på att lastträna och åker till närliggande anläggning?
 
Som många säger, lösdrift innebär inte att man inte kan hantera hästen!

Jag har mina hästar på lösdrift. Och de arbetas och utbildas från tidig ålder.

Jag har ingen "stor" anläggning, utan har två st ston som betäcks deras eventuella föl, samt 3 st ungston (1, 2 och tre år). Hingstföl skickar jag iväg till en närboende som har en unghingstflock, efter avvänjning, vid 6-7 månaders ålder där de jobbas periodvis. Det funkar inte att en enstaka hingstunge, och jag har inga valacker för tillfället, som sällskap.

Nu har jag ju brukshästar, och där skiljer sig vissa delar av filosofin åt, t.ex. avseende utbildning.

Ungstona jobbar jag med. De promeneras, miljötränas, och så påbörjar jag inkörning vid ungefär 1 års ålder., med målet att de ska kunna dra lätta släpande redskap (t.ex. timmerkälke utan tungt timmer på) till sommaren när de är två. De drillas också i tömkörning under hela uppväxten.

Observera då, att "brukshästtömkörning" är lite annorlunda än den tömkörningen som man har för jobba med t.ex. dressyrhästar, eftersom målet för brukshästen är att förbereda för körning i första hand, d.v.s. att få en lugn och lyhörd häst som accepterar att dra i korrekt form, snarare än att bygga ett stort steg och korrekt form för uppsuttet arbete.

Jag vill miljöträna min häst för att hon ska bli en säker och trygg individ, det är den "träningen" jag är intresserad av.

Jag köpte en körsele och hon har haft den på sig några gånger. Hur kör jag in en häst om jag bara har tillgång till en hage (där det går andra unghästar) och en mindre gårdsplan sen en 90-väg och en längre grusväg mellan åkrarna?

Annars får jag lägga inkörningen åt sidan.
 
Jag vill miljöträna min häst för att hon ska bli en säker och trygg individ, det är den "träningen" jag är intresserad av.

Jag köpte en körsele och hon har haft den på sig några gånger. Hur kör jag in en häst om jag bara har tillgång till en hage (där det går andra unghästar) och en mindre gårdsplan sen en 90-väg och en längre grusväg mellan åkrarna?

Annars får jag lägga inkörningen åt sidan.
En mindre gårdsplan räcker bra för de grundläggande momenten i inkörning faktiskt!

Det räcker bara den är så stor att man kan led/runt i en "åtta" samt gå i zig-zag, av typen "byt riktning hö/vä 90-grader varje hästlängd".
Kan man köra runt med en personbil med hästtransport, så räcker storleken på gårdsplan. Man behöver inte ut på/över vägen de första månaderna/halvåret i varje fall.
Sedan bör hästen vara så trygg, så att man leda den till skogen/grusvägen, på samma sätt som äldre hästar.

Och man jobbar inte med de unga hästarna mer än kanske 10-15 minuter åt gången, så att ta en massa tid på sig för förflyttning (som också är träning för den unga outbildade hästen), gör att man får mindre tid för det man egentligen ville träna. Men man kan göra samma moment, två eller flera gånger under en dag.
Om man jobbar den unga hästen 2-3 gånger a 10-15 minuter både lördag och söndag under en helg, så passar det bra för hästen att få vila en vecka sedan, jobbar man under fyra dagar, så behöver hästen vila och "smälta" under två veckor...
Man gör samma saker ett flertal gånger, under flera korta pass, och går långsamt fram, och ser till att det man lär ut, "sitter".
Ju äldre hästen blir, och ju mer den redan kan, desto längre pass kan man ha. Viloperioder för att "smälta" behövs också under flera år.



Man börjar med miljöträning där man leder hästen, men där hästen har sele och huvudlag på sig ( i sig en del av miljöträningen). Man leder hästen i mycket långsamt tempo bakom sig tätt bakom ryggen, först utan "hinder", sedan t.ex. över serier med utlagda slanor, när man håller en utlagd slana i handen, när man håller en kedja som rasslar i marken i handen, en dunk med smågrus som hålls i snöre etc.

För att börja hålla i tömmarna, så krävs det en medhjälpare till kusken. I början så leder medhjälparen hästen utan att kusken gör mer än håller i tömmarna med knappt märkbart tömtryck, sedan övergår man till att lära hästen tömtagen genom att medhjälparen gör tydliga 90-graders svängar, samtidigt som kusken tydligt tar i den tömmen som man svänger till, och ger tydligt slack på den andra tömmen.

Det fins en lång fortsättning, men den kan vi ta någon annan gång, eller så köper du en bok.
Den här boken beskriver ungefär samma metoder som jag använder http://www.sidback.se/forsaljning/bocker-dvd/
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 083
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp