Samvete vs. Bekvämlighet

Jovisst, men den enda möjligheten att gå ut och gå är EN grusväg mellan åkrarna efter att ha korsat en trafikerad 90-väg. Det finns ingen skog, inga småvägar eller natur direkt.

Men nu är det i alla fall bestämt att jag flyttar hästen till den här lösdriften, i alla fall 1-1,5 år framåt.


Ok. Det brukar kunna finnas gott om små grusvägar o skogsvägar. De är inte kulned 90 väg men så har vi haftet och ja höstarna lär sig trafik i skla fall.
 
Ugh, hästförsök alltså. De avlivade fölen för att kolla på skelettet. Fräscht.

Hur tror du sådant här forskas fram oavsett djurslag? Jag är helt för etiskt korrekta djurförsök (nej, skönhetsprodukter kommer aldrig att ingå där) speciellt om de är till för att ge djuren en bättre tillvaro.

Sedan finns det absolut icke-skönhetsvårdsdjurförsök som aldrig borde ha fått genomföras men hur det än är finns det starka kontrollmekanismer för djurförsök. De är inte tillåtna att genomföra bara sådär, tex måste de godkännas av ett etikråd.
 
Hur tror du sådant här forskas fram oavsett djurslag? Jag är helt för etiskt korrekta djurförsök (nej, skönhetsprodukter kommer aldrig att ingå där) speciellt om de är till för att ge djuren en bättre tillvaro.

Sedan finns det absolut icke-skönhetsvårdsdjurförsök som aldrig borde ha fått genomföras men hur det än är finns det starka kontrollmekanismer för djurförsök. De är inte tillåtna att genomföra bara sådär, tex måste de godkännas av ett etikråd.

Intressant diskussion, men det känns som att den inte riktigt hör hemma här. Starta gärna en diskussion på lämpligt forum!

/moderatorn
 
Hej!
Tänkte bara göra en uppdatering.

Jag har aldrig varit emot lösdrift, det var bara denna som jag inte ansåg var så bra för min del. Men jag sätter hästen först självfallet, och hon är en mkt glad o nöjd häst nu vilket även gör mig som ägare lycklig.

Om några månader flyttar vi till världens perfektaste lösdrift med ridbana och jättemkt skog runtomkring.

Önskar det fanns fler lösdrifter i området så att fler fick ha ett liv som min lilla tjej :)
 
Hej!
Tänkte bara göra en uppdatering.

Jag har aldrig varit emot lösdrift, det var bara denna som jag inte ansåg var så bra för min del. Men jag sätter hästen först självfallet, och hon är en mkt glad o nöjd häst nu vilket även gör mig som ägare lycklig.

Om några månader flyttar vi till världens perfektaste lösdrift med ridbana och jättemkt skog runtomkring.

Önskar det fanns fler lösdrifter i området så att fler fick ha ett liv som min lilla tjej :)

Kul med update! Så bra att du hittat en som passar era önskemål, det är verkligen inte alltid lätt att hitta någonstans. Lycka till nu framöver :)
 
Missförstånd från min sida. Men frågan kvarstår på en tvååring. Vad ska man ha ridhus till?

Tja om bara några månader är det ju dags att sitta in dem. Har man hästen långt bort som TS har jag full förståelse för att man vill ha ridhus. Vi både tömkör, löshoppar och sadeltämjer våra tvååringar på bana/i ridhus. TS har i tråden redan förklarat varför denne vill ha ridhus dessutom :)
 
Missförstånd från min sida. Men frågan kvarstår på en tvååring. Vad ska man ha ridhus till?

Nja, ridbana eller en extra inhägnad hade hade väl räckt för att leka lite fritt tillsammans. Tak över huvudet med skydd från kyla och blåst kan ju vara trevligt, men jag har insett nu att det inte är nödvändigt.

Nu har jag umgåtts lite i hagen istället, det har gått bra det med. Till inridning/insittning/inkörning passar det bra med framtida lösdriften och dess omgivningar :)
 
Samma anledning till att man vill ha ridhus öht.

Ja, det var ju så.
Men jag prioriterade utetid och jämnåriga kompisar istället, det kändes helt rätt.

I framtiden nöjer jag mig med ridbana och skog som det nya stället har.

Jag tror jag hade en idé om vad jag behöver och hur saker "ska" vara. Nu har jag lärt känna min häst och jag vet att vi kan umgås och säkert i framtiden arbeta tillsammans utan massor av "ting".

:)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 118
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 062
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 891
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp