Samvete vs. Bekvämlighet

Jag vill miljöträna min häst för att hon ska bli en säker och trygg individ, det är den "träningen" jag är intresserad av.

Jag köpte en körsele och hon har haft den på sig några gånger. Hur kör jag in en häst om jag bara har tillgång till en hage (där det går andra unghästar) och en mindre gårdsplan sen en 90-väg och en längre grusväg mellan åkrarna?

Annars får jag lägga inkörningen åt sidan.

Mitt tips är då att välja något längre bort, men som har bättre möjligheter. Då kan du ha en hög kvalitet på er tid ihop, men i lägre kvantitet (en gång i veckan är plenty för en 1.5 åring tycker jag). Alternativt flyttat den tillfälligt nu till ett ställe med sämre möjligheter men med bättre sällskap/utetider, och sedan haft den närmre hemma till sommaren då det är lite lättare att jobba dem ute lite var stans. Är tanken bara att tömköra innan höstens inridning har du ju ännu gott om tid på dig :up:
 
@LionQueen tycker definitivt att en 1,5 åring inte hör hemma i ett inackorderingsstall med den korta utetiden.

Man behöver inte nödvändigtvis ha den på lösdrift, men ute halva dygnet i bra hagar och med jämnåriga tycker jag är ett minimumkrav.

Ang hantering så behövs inget som motiverar specifik uppstallning .
 
Här finns inte så många lösdrifter, och de som finns ligger vid stora vägar och saknar ridbana och ridhus. Enbart en grusväg mellan åkrarna finns att tillgå...

får väl leva med det.

Får fråga vad kan du göra i ridhus som du inte göra på en grusväg och i skog o mark med unghästen och den senare vuxna hästen? Rda för tränare när det blir aktuellt under köttare ridhus.
Det går inte ha hästen lös o löshoppa på grusväg och skog o mark. Men hästen lär sig få synintryck och hantera synintryck vilket är väl så viktigt.
Sen att det inte regnar och blåser i ridhuset är för människans bekvämlighet.
Men för unghästens bästa är det att vara i naturen. Promenader senare tömkörning och tänk ojämt underlag tränar även det i stället för att hästen bara går på ridbana och ridhus. Sen stt Svänga runt träd osv ni får mycket mer kontakt och ja är det för dåligt väder pyssla med hästen den dagen i stället. Lösdrift är det bästa för belasting och utveckling av den unga individen och även för de fästa vuxna hästar.
 
Får fråga vad kan du göra i ridhus som du inte göra på en grusväg och i skog o mark med unghästen och den senare vuxna hästen? Rda för tränare när det blir aktuellt under köttare ridhus.
Det går inte ha hästen lös o löshoppa på grusväg och skog o mark. Men hästen lär sig få synintryck och hantera synintryck vilket är väl så viktigt.
Sen att det inte regnar och blåser i ridhuset är för människans bekvämlighet.
Men för unghästens bästa är det att vara i naturen. Promenader senare tömkörning och tänk ojämt underlag tränar även det i stället för att hästen bara går på ridbana och ridhus. Sen stt Svänga runt träd osv ni får mycket mer kontakt och ja är det för dåligt väder pyssla med hästen den dagen i stället. Lösdrift är det bästa för belasting och utveckling av den unga individen och även för de fästa vuxna hästar.

Jovisst, men den enda möjligheten att gå ut och gå är EN grusväg mellan åkrarna efter att ha korsat en trafikerad 90-väg. Det finns ingen skog, inga småvägar eller natur direkt.

Men nu är det i alla fall bestämt att jag flyttar hästen till den här lösdriften, i alla fall 1-1,5 år framåt.
 
Jovisst, men den enda möjligheten att gå ut och gå är EN grusväg mellan åkrarna efter att ha korsat en trafikerad 90-väg. Det finns ingen skog, inga småvägar eller natur direkt.

Men nu är det i alla fall bestämt att jag flyttar hästen till den här lösdriften, i alla fall 1-1,5 år framåt.
Man får ha fantasi, sen kan man ju arbeta dom lite i hagen om hagen och flocken fungerar med det. Vissa dagar tog jag inte ut min häst ur hagen och tränade honom lite där från marken, fungerade jättebra när jag hade noll motivation att ta mig ut med honom. Men då var det en stor hage också.

Sen är det kanske inte så roligt med en grusväg men så är det tyvärr ibland, man kan ändå träna lite på grundövningar även om det kanske inte är så perfekt.

Sen får man inte glömma att man även som hästägare blir lite härdad av att inte ha det för bekvämt, det gör att man inte lika lätt fastnar i ridhusfällan och tror att det bara är där som det går att träna. Och det gör även att man förhoppningsvis inte låter vädret bara styra huruvida man ska rida ut eller inte osv.
 
Många verkar tro att har man hästen på lösdrift kan man inte göra ngt. 🙈😂

Nja, jag tror snarare att många verkar tro att det inte går att träna ordentligt om man har hästen på lösdrift. De flesta förstår nog att man kan rida ut. tex.
Antalet stall med ridbana jämfört med antalet lösdrifter med ridbana ger en förståelse för varför folk generellt antar att lösdrift innebär dåliga träningsmöjligheter. För att det generellt är det.
 
Det finns ganska mycket forskning som tyder på att man inte ser skillnad på de föl/unghästar som är tidigt hanterade eller det som inte är det. Jag skulle ha flyttat omedelbart, hästar är dumma, de lär sig fort. Det enda jag gjorde med min var att lyfta fötter och borsta lite tills hon var 2.5 år. Det var viktigt för mig att hon gick i flock med lika gamla hästar och några äldre, på stora ytor (16 hektar) och med lång utevistelse (de gick ut kl 6 och in kl 23 på vintern)
 
Nja, jag tror snarare att många verkar tro att det inte går att träna ordentligt om man har hästen på lösdrift. De flesta förstår nog att man kan rida ut. tex.
Antalet stall med ridbana jämfört med antalet lösdrifter med ridbana ger en förståelse för varför folk generellt antar att lösdrift innebär dåliga träningsmöjligheter. För att det generellt är det.


Jag syftar inte på folk här på forumet. Så är det i min bekantskapskrets men det är kanske annorlunda i din.
Upplever inte heller att de som hyr ut platser på lösdrift i min närhet har sämre träningsmöjligheter. Det finns både ridbana, vissa har ridhus samt många har typ en ovalbana eller vad det nu är islandshästar brukar ridas på.
 
Jag syftar inte på folk här på forumet. Så är det i min bekantskapskrets men det är kanske annorlunda i din.
Upplever inte heller att de som hyr ut platser på lösdrift i min närhet har sämre träningsmöjligheter. Det finns både ridbana, vissa har ridhus samt många har typ en ovalbana eller vad det nu är islandshästar brukar ridas på.
I min kommun är det vanligt med lösdrifter just på stora anläggningar:) ofta både box eller lösdrift. Och det är därför jag inte vill skaffa häst sålänge jag bor här för jag vill ha en lösdrift mitt i skogen med få hästar istället:)
 
@LionQueen Det blir nog bra hoppas jag!

Vet inte om det är en tröst, men vi har fött upp/köpt lite föl de senaste tio åren, och vi har inte märkt någon som helst skillnad på om man gjort "merjobb" med 1-2 åringar (dvs. miljötränat, promenerat m.m.) mot de som bara vardagshanterats.
 
Nja, jag tror snarare att många verkar tro att det inte går att träna ordentligt om man har hästen på lösdrift. De flesta förstår nog att man kan rida ut. tex.
Antalet stall med ridbana jämfört med antalet lösdrifter med ridbana ger en förståelse för varför folk generellt antar att lösdrift innebär dåliga träningsmöjligheter. För att det generellt är det.
Fast även med närhet till ridhus och paddockar så är folk förvånade när man har en häst i träning på lösdrift. Vet inte hur många gånger jag mötte folk som var förvånade över att min stod på lösdrift när jag även tränade dressyr...eller gjorde något med hästen övht. Detta trots att alla visste att ridhuset var nära. Iallafall här är det så.
 
@LionQueen Det blir nog bra hoppas jag!

Vet inte om det är en tröst, men vi har fött upp/köpt lite föl de senaste tio åren, och vi har inte märkt någon som helst skillnad på om man gjort "merjobb" med 1-2 åringar (dvs. miljötränat, promenerat m.m.) mot de som bara vardagshanterats.

Jag är i alla fall nöjd med det arbete/hantering jag gjort med hästen hittills. Förhoppningvis kommer den ihåg allt och vi kan plocka upp därifrån vi var när hästen fått växa ett år.
 
Generellt kan jag inte se något bra med att unga hästar på box. Påverkar bentäthet, senor, hållbarhet osv. (sidan 29-30 finns det lite skrivet om forskning angående det: http://www.ksla.se/wp-content/uploads/2012/06/KSLAT-5-2012-Hästen-i-centrum1.pdf:) )
Självklart kan du fortsätta umgås och 'träna' med din häst även fast den går på lösdrift. Tänk all tid du sparar :)

Ugh, hästförsök alltså. De avlivade fölen för att kolla på skelettet. Fräscht.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp