Samvetsfråga…..

Sevenofnine

Trådstartare
Jag är i USA just nu och familjen har ätit på ett antal restauranger där jag betalat med kort. Nu fick jag meddelande att betalningen till restaurangerna nekats i efterhand, eftersom just det kortet måste signeras med kod, inte enbart namnteckning…. Vad gör jag nu? Vad hade ni gjort? Kört tillbaka till restaurangerna och försökt reda ut det hela eller … struntat i det…? Jag hatar att ”lura” folk eller företag på pengar men vet verkligen inte om det ens går att leta fram de gamla kvittona, som jag slängt, för att ge restaurangerna rättvis betalning. Vad hade ni gjort? Karma?!?
 
Jag hade ringt till banken och försökt få dem att godkänna betalningarna ändå. Poängen med koden är ju säkerhet, men om jag godkänner tycker jag att jag borde få igenom betalningarna ändå.
Jag vill helst inte ringa från USA men kan kanske ordna det när vi kommer hem igen. Märkligt ändå att restaurangerna dragit mitt kort och det godkänts men sen nekats?
 
Vart kom meddelandet från? Banken?
Låter ju lustigt att det kan nekas i efterhand, jag hade blivit lite misstänksam så hade definitivt velat ringa banken och se så att allt är som det ska. Normalt avvisas det ju direkt om kortet kräver kod.
 
Tanker att en del faktorer spelar roll; hur langt bort resturangerna ar, vilken typ av resturanger det ar (perspektivet ar hur sannolikt ar det att de anstallda paverkas av icke-betalning, mtp de usla vilkoren i USA), och hur svart det ar att fa till en rattning via banken. Sa manga kronor kan det val inte kosta att ringa, framforallt inte om man jamfor med kostnaden for resan overlag?
 
Jag är i USA just nu och familjen har ätit på ett antal restauranger där jag betalat med kort. Nu fick jag meddelande att betalningen till restaurangerna nekats i efterhand, eftersom just det kortet måste signeras med kod, inte enbart namnteckning…. Vad gör jag nu? Vad hade ni gjort? Kört tillbaka till restaurangerna och försökt reda ut det hela eller … struntat i det…? Jag hatar att ”lura” folk eller företag på pengar men vet verkligen inte om det ens går att leta fram de gamla kvittona, som jag slängt, för att ge restaurangerna rättvis betalning. Vad hade ni gjort? Karma?!?
Ta allting via kortföretaget. De bör ju kunna sköta kontakten med restaurangerna.
 
Scenariot låter lite konstigt, man brukar få återkoppling direkt vid själva transaktionen om något inte fungerar t.ex. det behövs en kod, så du behöver nog kontakta din bank. Man kan chatta med de flesta banker, så du behöver antagligen inte ringa. Annars så maila dem.
Låt din bank lösa eventuellt trassel med restaurangernas banker. Du (och banken) lär ju se på ditt kort vilka transaktioner som har gjorts/inte gått igenom och då ser du summorna också.
 
Jag är i USA just nu och familjen har ätit på ett antal restauranger där jag betalat med kort. Nu fick jag meddelande att betalningen till restaurangerna nekats i efterhand, eftersom just det kortet måste signeras med kod, inte enbart namnteckning…. Vad gör jag nu? Vad hade ni gjort? Kört tillbaka till restaurangerna och försökt reda ut det hela eller … struntat i det…? Jag hatar att ”lura” folk eller företag på pengar men vet verkligen inte om det ens går att leta fram de gamla kvittona, som jag slängt, för att ge restaurangerna rättvis betalning. Vad hade ni gjort? Karma?!?

Har det hänt på alla ställen du använt kortet eller bara på några?
 
Jag instämmer i kören att jag nog snarare tyckt det var misstänksamt med meddelandet snarare än att försöka åka till restaurangen och betala. Maskinen/terminalen borde ha nekat på plats, inte i efterhand.
Ärligt talat hade jag nog inte åkt tillbaka, jag har ju gjort allt som uppmanats, möjligtvis hade jag mejlat restaurangen och berättat att de kanske måste se över rutiner/kortbetalare för att se om de faktiskt får betalt från internationella kunder.
 
Det är ju sen en tid tillbaka inte tillåtet med namnteckning vid kortköp utan det är PIN-kod som gäller vid kortköp med svenska kort. Så det är väl där som problemet hamnat? Att du befinner dig i USA och betalat med en metod som inte godkäns av en svensk bank.

Jag hade tagit kontakt med min bank.

Länk för den som vill läsa mer
 
Jag är i USA just nu och familjen har ätit på ett antal restauranger där jag betalat med kort. Nu fick jag meddelande att betalningen till restaurangerna nekats i efterhand, eftersom just det kortet måste signeras med kod, inte enbart namnteckning…. Vad gör jag nu? Vad hade ni gjort? Kört tillbaka till restaurangerna och försökt reda ut det hela eller … struntat i det…? Jag hatar att ”lura” folk eller företag på pengar men vet verkligen inte om det ens går att leta fram de gamla kvittona, som jag slängt, för att ge restaurangerna rättvis betalning. Vad hade ni gjort? Karma?!?
Hur har du fått informationen? Vilken källa?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp