Sån skillnad på veterinär och veterinär

purity_666

Trådstartare
Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd ungefär.
Jag ringde till veterinär och hade tur som fick komma in, hittade en klinik som hade öppet längre på kvällen för självklart var det här runt 17 på kvällen.

På plats undersökte veterinären min hund och konstaterade att det skulle behöva sys för att bli bra. Nu hade han ätit för bara någon timme sen så hon ville inte sedera honom. Min hund är 11 år gammal så jag var väl inte så pigg på sedering över huvudtaget. Jag föreslog att sy under lokalbedövning. Hon bedömde att tre stygn skulle behövas. Först sa hon att det skulle bli svårt för henne att stå på knä och sy..? Jag menade att han väl kan ligga på ett bord även om han är vaken. Min hund är gudasnäll, vilket hon borde märkt eftersom hon fick titta på såret utan minsta protest. Hon lämnar rummet och kommer sen in och säger att hon inte känner sig bekväm med att sy under lokalbedövning. Hennes ord var "vi jobbar inte så här"
Jag vet inte om hon tyckte det var plågeri eller vad hon syftade på? Jag tycker det känns värre att söva en såpass gammal hund för 3 stygn än göra det med lokalbedövning.

Hursomhelst så vägrade hon. Jag frågade då om alternativ. Kunde man tejpa, klistra, låta det vara och sköta det ordentligt? Nej det måste absolut sys. Happ.. hon vägrade helt enkelt behandla.

Då fick jag vända mig till jourkliniker. Närmaste kliniken kunde erbjuda tid till kl 10 nästa dag. Då hade det gått sisådär 20 timmar från skadan och som jag förstått bör man sy ganska omgående för att det ska bli bra. Kliniken en timme bort kunde ta emot.

Så vi körde en timme och på plats fick vi vänta i 3.5 timme. Nu hade klockan hunnit bli 23.30 ungefär. Veterinären kom ut i väntrummet och kollade hunden. Hon sa direkt att "nej det här vill jag inte sy, det kommer inte bli bra". Hon menade att det redan bildats lite skräp och hon ville inte sy in bakterierna i såret. Ordinationen blev några dagars antibiotika och tvätta med ljummet vatten två gånger per dag. Hon sa att det inte kommer bli snyggt, men hunden är långhårig så det gör ju inget. Såret sitter på halsen där han har massa överflödigt skinn också.

Så summan av dagen blev totalt 2 timmars restid till kliniken, 3.5 timmars väntetid, möte med eterinär 5 minuter och ordination: tvätta med vatten och ge antibiotika. Kalaset gick på 2150:- eftersom det var jouravgift.

Hade veterinär nummer ett gått med på att sy med lokalbedövning när såret var färskt hade det kunnat sys. Om inte annat hade hon kanske kunnat ge antibiotika och behandlingsplan utan att sy. Det hade sparat oss nästan 6 timmar på klinikbesök och hade kostat ungefär en tredjedel,

Hur kan två veterinärer ge så olika utlåtanden? Hur kan man hellre vilja söva en 11 år gammal hund än jobba under lokalbedövning? Hur kan man vägra behandla alls och vägra ge alternativ? Hon visste att alla andra hade stängt och det var dagen innan långfredag så allt var stängt dagen efter också.

Jag blir förbannad när jag tänker på det. Hur kan det få vara sådär?

Min hunds sår läker fint. Det kommer ju inte bli vackert eftersom huden delat sig, det är ingen ficka alltså utan ett fint sår rakt in. Men det läker, han har ingen feber, kliar inte, äter och härjar som vanligt. Men jag känner mig irriterad och tycker hela grejen var onödig. :rage:
 
Det är ju därför åsikter om veterinärer oftast går isär. Jag väljer att åka till veterinärer som jag litar på, sen kvittar det vilken som är närmast eller billigast.

Tyvärr är man lite utelämnad under jourtid, men det är ju samma sak med val där.
 
Märkligt att den första veterinären hellre gjorde ingenting. När jag har varit hos veterinären med även allvarligare saker än sådär har de alltid kunnat ge mig flera olika alternativ.
 
Veterinärer är olika precis som läkare. Jag åker alltid till samma och när det är jourtid åker jag till en annan jourveterinär.

Jag kan förstå att hon inte vill sy med bara lokalbedövning. ska hon koncentrera sig och göra ett bra jobb måste hon kunna vara säker på att inte bli biten och att hunden ligger still. för både sin egen och hundens skull.

Men jag förstår att du blir irriterad.
 
Veterinärer är olika precis som läkare. Jag åker alltid till samma och när det är jourtid åker jag till en annan jourveterinär.

Jag kan förstå att hon inte vill sy med bara lokalbedövning. ska hon koncentrera sig och göra ett bra jobb måste hon kunna vara säker på att inte bli biten och att hunden ligger still. för både sin egen och hundens skull.

Men jag förstår att du blir irriterad.

Det finns munkorg och hon kan väl se lite hur hunden är till sättet att den var lugn osv..
Jag har fått göra mycket med bara bedövning, aldrig varit några problem. De kan om de vill!
 
Men hade den första vetten inga alternativ alls? Vad menade hon att skulle göras? Uppmanade hon dig att söka dig till annan veterinär? Eller komma tillbaka nästa dag? Eller stod hon bara tyst?
 
Undrar jag också. Sen är det inte så farligt att sedera en frisk 11-åring. Om den har något hälsobekymmer väljer man ibland att istället söva den då en narkos är mer styrbar än en sedering. (Man måste skilja på att söva och att ge lugnande).
 
Min har aldrig blivit sövd "på riktigt", utan har fått lugnande (svagt lugnande, har de iaf påstått...) på vilka hon sovit hur länge som helst.
 
Låter lite konstigt! Personligen har jag inga problem med att sedera en hund som nyss har ätit eller en elvaåring.
Om det är bäst att sy eller ej får man bedöma från fall, det finns inte många 2 cm hudsår som måste sys, ögonlock läppar tår od undantaget.
PL
 
Jag svarar alla:
Jag har en skitbra veterinär egentligen, men nu var det efter 17 och det finns en klinik i stan som har öppet längre. Då fick jag ju åka dit.

Hon ville absolut inte sedera, eller hon sa sedera men kanske menade söva? Hon menade på att det ska ha gått 6 timmar efter han ätit och druckit så han inte kräks och får ner nåt i lungorna.

Såret sitter på undersidan halsen där han har en massa extrahud som hänger. Man kan ta en hel näve bara hud. Jag är 100% säker på att han hade legat still. Han är en lugn hund och hur snäll som helst. Jag sa att jag är med och håller i, då är han också lugnare. Veterinären på jouren sa att det inte gått ner till lagret som håller ihop själva huden, även om det gått ner en bra bit och sen fläkts åt sidorna. Hacket är dock rakt och fint, inga fickor eller liknande.

Nej hon vägrade göra någonting alls. Det här var på skärtorsdag så hon var mycket väl medveten om att alla andra har stängt och att ingen skulle ha öppet dagen därpå. Hon ville inte sedera, hon ville inte ge lokalbedövning. Jag frågade om att tejpa/klistra men det ville hon inte heller. Jag frågade vad som händer om man inte åtgärdar såret utan bara låter det vara och tvättar osv, men det kunde hon inte heller rekommendera då det inte skulle bli bra.
Hon gjorde med andra ord absolut ingenting förutom att hänvisa till jourklinik. Kanske någon annan syr med lokalbedövning, eller väntar några timmar så det gått lång tid efter att han har ätit.

Jag var skitirriterad rent ut sagt. Jag förstår inte vad hon menar med "vi jobbar inte så här"? Vore det djurplågeri med lokalbedövning? Hon ville inte ta på sig det ansvaret, men jag fattar ingenting.

Jaja nu är han ju mycket bättre och såret ser fint ut. De överblivna hudflikarna kommer nog torka och ramla bort. Men jag tycker hela grejen var så sjukt onödig.
 
Låter märkligt. Vet. måste tänkt narkos? För att sätta tre stygn på en snäll hund räcker det med lite lugnande + lokalbedövning. Den ska ju inte sövas utan bara "ligga lite still i lugn och ro".
 
Jag har förstått det som att man kan både söva och ge lugnande trots att hunden nyss ätit, men att det inte är att rekommendera om man kan planera? Någon som vet?
Vad hade hon gjort om hunden var allvarligt skadad och behövde opereras?

Konstigt att hon inte gjorde nånting/hade nån lösning. Däremot kan jag förstå att lokalbedövning inte kändes bra, har väl med hennes arbetsmiljö att göra också.
 
Jag har förstått det som att man kan både söva och ge lugnande trots att hunden nyss ätit, men att det inte är att rekommendera om man kan planera? Någon som vet?
Vad hade hon gjort om hunden var allvarligt skadad och behövde opereras?

Konstigt att hon inte gjorde nånting/hade nån lösning. Däremot kan jag förstå att lokalbedövning inte kändes bra, har väl med hennes arbetsmiljö att göra också.
Om man söver en hund med mat imagen så finns risken att de kräks och under narkos kan de inte svälja och riskerar dra ner i lungorna. Även efter narkosen innan de är vakna så finns denna risk och de kan dö snabbt av det. Hundar klarar aspiration av maginnehåll ganska dåligt och kan om man har otur snabbt utveckla en akut, kemisk, lunginflammation.

Vid en sedering behöver man inte ge så mycket att de sover så djupt som i narkos. Alternativet att kräka dem innan narkos finns också. Men jag är lite dålig på hur det medlet interagerar med narkosmedel.
 

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 702
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
641
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp