Bukefalos 28 år!

Sand på paddex?

Sandra -74

Trådstartare
Finns det någon med paddexbana som lagt tex sand eller annat materal på sin paddexbana? Hur blev banan då?
Vi är i läget att ev. behöva lägga på material på vår paddock men bor på västkusten så fraktkostnaderna för paddex blir enorma.
Om ni har lagt på annat, har paddexmaterialets egenskaper försvunnit, t.ex. förmågan att släppa igenom vatten vid regn?
 
Tänker ni lägga det ovanpå eller blanda in det? Jag vet inte hur det blir, men paddex som inte harvas blir til slut stenhårt. Nästan som asfalt. Så lägger du ett lager sand ovanpå kommer du högst troligen få en hård skorpa under sanden. Inte så bra varken för svikt eller avrinning.
 
Tänker ni lägga det ovanpå eller blanda in det? Jag vet inte hur det blir, men paddex som inte harvas blir til slut stenhårt. Nästan som asfalt. Så lägger du ett lager sand ovanpå kommer du högst troligen få en hård skorpa under sanden. Inte så bra varken för svikt eller avrinning.

Vet inte hur man ska göra med det. Har läst någonstans att det var någon som har gjort det eller funderade på det. Ville veta om det var någon som gjort det och hade erfarenhet av hur det blev.
 
Jag går i samma funderingar som Sandra -74 och skulle också gärna få svar från någon som lagt något annat på sin paddexbana.
 
Blandar man det med paddexen så kanske det kan gå. Men får nog vara ngt med samma kornstorlek som paddex och liknande egenskaper. Så det inte blir att man förstör dränneringen eller att paddexen blir stenhård.

Har inte paddex själv men vill ha, verkar perfekt för att slippa lägga tusentals kr på drännering här.. är bara frakten..
 
Finns det någon med paddexbana som lagt tex sand eller annat materal på sin paddexbana? Hur blev banan då?
Vi är i läget att ev. behöva lägga på material på vår paddock men bor på västkusten så fraktkostnaderna för paddex blir enorma.
Om ni har lagt på annat, har paddexmaterialets egenskaper försvunnit, t.ex. förmågan att släppa igenom vatten vid regn?

Hittade ni någon bra lösning?
Funderar också på att lägga något över men har inte vågat då jag är orolig att det blir katastrof...
 
Hittade ni någon bra lösning?
Funderar också på att lägga något över men har inte vågat då jag är orolig att det blir katastrof...
Vi tog den dyra kostnaden och köpte mer paddex och fyllde på med. Mannen och jag stod på ridklubben och tittade på deras paddock som är en pool när det regnat och insåg att vår paddock, fast vi inte sköter den så bra, är toppen med att den aldrig blir stående med vatten fast det hällregnar.
 

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 905
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp