”Sandkolik” loppfrö till katt?

R

Raderad medlem 124573

Kisse ligger inlagd med förstoppning och tarmen full med sand/grus….. 😩😩 Vi bor mer eller mindre i ett sandtag och min gissning är att hon får i sig mkt sand när hon tvättar tassar etc. Hon gillar dessutom att rulla sig i sanden 🙈🤦🏻‍♀️
Kan man ge loppfrö till katt med samma syfte som till häst?
Eller andra tips på hur jag undviker att problemet återkommer
 
Kisse ligger inlagd med förstoppning och tarmen full med sand/grus….. 😩😩 Vi bor mer eller mindre i ett sandtag och min gissning är att hon får i sig mkt sand när hon tvättar tassar etc. Hon gillar dessutom att rulla sig i sanden 🙈🤦🏻‍♀️
Kan man ge loppfrö till katt med samma syfte som till häst?
Eller andra tips på hur jag undviker att problemet återkommer

Megara är hård i magen så jag ger henne ljusa psylliumfrön (blötlagt i vatten så det kan svälla) varje dag på morgonen blandat i hennes frukost. Det håller hennes mage i ordning. Sedan kan man alltid ge liiiiite messmör om det är riktigt hårt och torrt. Men var försiktig annars blir det, som någon uttryckte det, senap.
 
Megara är hård i magen så jag ger henne ljusa psylliumfrön (blötlagt i vatten så det kan svälla) varje dag på morgonen blandat i hennes frukost. Det håller hennes mage i ordning. Sedan kan man alltid ge liiiiite messmör om det är riktigt hårt och torrt. Men var försiktig annars blir det, som någon uttryckte det, senap.
Messmör har tyvärr aldrig bidragit till lösa magar hos mina älskade. :(
 
På häst ska man ju ge loppfrön torra men ihop med vätska om de ska ta med sig sand ut effektivt. Borde ju vara samma för katt?
Om det är samlad sand borde det väl inte hjälpa att ”få igång” magen? Det är väl inte som vanlig förstoppning då.
 
På häst ska man ju ge loppfrön torra men ihop med vätska om de ska ta med sig sand ut effektivt. Borde ju vara samma för katt?
Om det är samlad sand borde det väl inte hjälpa att ”få igång” magen? Det är väl inte som vanlig förstoppning då.
Det fanns inte riktigt tid att fråga ut vet men jag förstod det som att hon hade sand i tarmen som orsakat förstoppning så tänker att det samlats under längre tid. Så vill ju helst ge ngt förebyggande så det inte händer igen
 
Kisse ligger inlagd med förstoppning och tarmen full med sand/grus….. 😩😩 Vi bor mer eller mindre i ett sandtag och min gissning är att hon får i sig mkt sand när hon tvättar tassar etc. Hon gillar dessutom att rulla sig i sanden 🙈🤦🏻‍♀️
Kan man ge loppfrö till katt med samma syfte som till häst?
Eller andra tips på hur jag undviker att problemet återkommer
Loppfröskal eller psylliumhusk används ofta förebyggande till katter med förstoppningsproblematik. 1-2 kryddmått morgon och kväll är en vanlig dos. Men om katten redan är förstoppad måste den först lösas, så det är bra att katten är på klinik just nu.
 
Uppdatering.
Kisse har inflammation i hela buken. Tarm, lever, lymfkörtlar och säkert ngn mer jag har förträngt. Kroniska förändringar på bukspottkörteln, låga proteiner och ngt med kaliumvärdena.
Matte panikslagen - hon var ju pigg som en mört i förrgår liksom
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 322
Senast: Stereo
·
Relationer Jag är i en relation som inte är bra. Jag får ofta köra hur tjock jag är, att jag inget kan, är en idiot, dum i huvudet etc. Jag har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
17 150
Senast: bumpo
·
Hästvård Nu måste jag be Buke om hjälp! Min mamma som bor nere i Skåne har en New Forest ponny-sto på foder förutom sitt eget Tinker-sto. Som...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: MonteRose
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 705
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp