Bukefalos 28 år!

Sandstrands sand som underlag?

Bison

Trådstartare
Vi har fått nytt underlag i ridhuset, sandstrands sand. Har tidigare profiber blandat med ngt o de har lagt sanden ovanpå. Känns riktigt trevligt att gå på o ska bli spännande att rida där. Är det ngn här som har erfarenhet av det? Är tydligen vanligt utomlands.
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

Det fanns en paddock med sandstrands sand i mitt gamla stall, tyvärr var underarbetet inte så bra gjort så det blev välldigt tungt och ojämnt. Men det största porblemet var dock dammet! Det dammade nått gräsligt, vi vattnade jämnt istortsett men vattnet trängde liksom aldrig ner så det dammade lika mycket iallafall under den blöta ytan.:(
Men det beror nog lite på vad det är för form på själva sandkornen om jag fattat rätt? Vi hade nog fel sorts sand
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

Fiber plus vit sand är absolut bästa underlaget tycker jag!Fast det behöver vattnas vad jag förstår.Bekanta till mig har det i ridhuset och där går bevattningen mellan 4 och 8 varje dag.
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

profibern har behövt väldigt mkt vatten oxå så det tror jag de löser. Nu var sanden fuktig rakt igenom, kändes toppen att gå på, är det inte bra att rida får jag väl börja jogga i ridhuset :p
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

Fiber plus vit sand är absolut bästa underlaget tycker jag!Fast det behöver vattnas vad jag förstår.Bekanta till mig har det i ridhuset och där går bevattningen mellan 4 och 8 varje dag.
Låter som ett oerhört slöseri med naturresurser att behöva vattna så mycket som 4 timmar per dygn.:crazy::crazy::crazy:
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

Så kan man inte säga......haha.....

Det beror inte enbart av tiden utan även hur mycket vatten som det vattnas med (som jag inte tog med i min tidigare kommentar).

Nu vet jag inte precis hur mycket de gör av med i m3,men det är ju inte en vattenspridare som står på.Det är ett speciellt bevattningssystem från taket och det är som smådugg.Varför det behövs en längre tid är för att det ska bli såpass mycket så att det inte dammar samtidigt som det ska gå lagom långt ned i botten (för att det inte bara ska vara översta lagret) samtidigt som det inte ska bli superblött.Detta ska ske på bästa sätt både ekonomiskt,miljömässigt och underhållsmässigt (för underlaget alltså).

Ja det verkar vara en hel vetenskap.
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

det är väl ingen nyhet att ridhus vattnats o ofta väldigt mycket.
Som Zofus säger, det beror ju på hur man vattnar oxå.
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

bra om det är rensat och avsaltat. vet folk som tagit sand i princip rakt från stranden, och det har inte varit bra för hästens ben och hovar.

sen är den ju tung så man får vara noga med att inte ha för djupt. men det gäller iofs all finkornig sand.
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

Har ridit på sand på utebana vet dock inte vad för sand de hade men det var SUPER tungt för hästen att gå i det :S men som sagt jag har ingen anning om vad det var för sand
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

Vi (ridskolan jag rider på) har sand på hoppbanan och vi får ofta klagomål vid tävlingar om att det är tungt att rida på. Håller verkligen med själv, har själv sprungit i det och även hoppat hinder och ja, det är sjukt jobbigt :P

Vi har iallafall löst problemet genom att lägga på ett annat sorts underlag (minns för tillfället självklart inte vad det är) som fått blanda sig med sanden, lite jobbigt och dyrt att behöva göra det, men som sagt, det där med underlag är ju en hel vetenskap...
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

fast det är ju en jäkla skillnad på sand o sand.
Det används som sagt äldigt mkt utomands vid hopptävlingar. Det är inget mega lager, jag har joggat där inne o det är väldigt lätt o sviktande.
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

Har sett de som gjort sina paddockar obrukbara med att lägga på tjockt med lös sand.
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

jo det kan jag tänka mig. Men nu var inte fråga vanlig sand. Utan just sandstrandsand. Det är dessutom inte ett tjockt lager lös sand, jösses vad svårt det ska vara....
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

"Sandstrandssand" kan ju inte vara något annat än vanlig natursand. Det finns ju ingen som "gör" sand för att lägga ut på badstränder. Är skeptisk till materialet men det går väl alltid att prova.
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

jo det är klart att det finns tyngre å lättare sand. skrev bara min erfarenhet av den sanden jag ridit på och jag gillar det inte :) men sen tror jag fortfarnade att det är tyngre i vilken sand som helst.
 
Sv: Sandstrands sand som underlag?

men vart skrev jag att det vräkt på ett lager med tjock sand?
Jag söker svar från folk som har ridit på sand från just sandstränder inte bara en massa finkorning sand med uselt underarbete.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 356
Senast: ufot
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 646
Senast: Lobelia
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 742
Senast: Amk
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp