Sanera bort tobakslukt

Magiana

Trådstartare
Jag var och tittade på ett hus igår. Huset var jättetrevligt men det luktade cigarettrök. Jag är inte säker på om det var väggar och inventarier som luktade eller om det var husets ägare, som också var den som visade huset, som luktade.

Hon rökte på verandan sa hon. Det var också där hennes cigaretter låg. Men eftersom jag kände lukt inomhus är jag inte säker på om det var helt rökfritt inomhus.

Om röklukten sitter i huset, går det att sanera på något vettigt sätt? Vem utför saneringen och vad kan det tänkas kosta? Vad kan jag pruta på priset om jag måste åtgärda det själv?
 
Det här borde Tanten ha svar på. Om inte jag minns fel så hade tidigare ägare till hennes hus rökt något kopiöst och huset var helt inrökt.
 
Det finns spärrfärg för det.
Vi köpte ett hus där mannen som bott före oss rökt i flera decennier inomhus. Vi skulle ändå måla om och målaren målade med spärrfärg, som dock är dyrare än vanlig färg.

Men det har fungerat helt utmärkt. Ingen röklukt alls sedan målningen färdogställdes.
 
Det här borde Tanten ha svar på. Om inte jag minns fel så hade tidigare ägare till hennes hus rökt något kopiöst och huset var helt inrökt.
Jajjamänsan.

Det var gult i tak och på väggar. Lister och foder var gula.

jag lät en målare spruta taken och målade resten själv. Målarfärg är inte så hutlöst dyrt när det bara är vitt som används. Men jag fick lov att använda något värre än vattenbaserad färg....

Tapetserade om och skurade golv och annat. Efteråt kunde det inte ens anas att det bott en rökare här innan.

TS kanske ändå vill tapetsera om och måla lite och då är inte rök något som bör avskräcka tycker jag. Och då är jag ändå gravt allergisk mot rökare... Tycker det är extremt äckligt med den gula hinnan och med stanken.
 
Instämmer med @tanten , en kompis i Sthlm köpte en vansinnigt äcklig lägenhet där allt stank och var gult :yuck: bra för honom dock, den blev tämligen billig ;)

På med spärrfärg och inga problem efter det, det fungerade perfekt.
 
Jag antar att det inte finns någon ekologisk/hälsosam spärrfärg. Jag är ju rätt mycket anti mot moderna färger överhuvudtaget. De ger ingen hälsosam inomhusluft alls.

Jag gillade f.ö. de flesta tapeterna och ser ingen anledning att helrenovera egentligen. Jag hade faktiskt bara tänkt flytta in och börja bo.
 
Jag var och tittade på ett hus igår. Huset var jättetrevligt men det luktade cigarettrök. Jag är inte säker på om det var väggar och inventarier som luktade eller om det var husets ägare, som också var den som visade huset, som luktade.

Hon rökte på verandan sa hon. Det var också där hennes cigaretter låg. Men eftersom jag kände lukt inomhus är jag inte säker på om det var helt rökfritt inomhus.

Om röklukten sitter i huset, går det att sanera på något vettigt sätt? Vem utför saneringen och vad kan det tänkas kosta? Vad kan jag pruta på priset om jag måste åtgärda det själv?
Jag tror att det alltid är @cewe och jag som ropar Ozon! när det är dags för sanering:D Otroligt effektivt iallafall.
 
Japp @ASKAPLASKA du var före mig den här gången bara :p

Det finns det även spärrfärg som man målar på väggarna innan man målar om/tapetserar för att förindra att röklukt kryper fram ur den nya väggytan (vilket den kan göra om det är riktigt inrökt)
 
Det kan även vara så att det är textilerierna och kläderna som luktar och att det inte kommer att lukta något alls när detta är borta och huset är städat.

Ja, jag har tänkt den tanken också och hoppas på att det är så. Det vore klart enklare än att ta dit en saneringsfirma.
 
Ja, jag har tänkt den tanken också och hoppas på att det är så. Det vore klart enklare än att ta dit en saneringsfirma.

Jag upplever inte på bilderna som att människan har rökt inne, det ser inte gult ut på någonstans. Så jag tror faktist att det räcker med att städa och vädra ur. Kändes huset rätt?
 
Vad kul. En sanering kan det ju vara värt då. Ta en offert och sen prutar du för kostnaden.

Jag prutade ordentligt då det finns några större renoveringar som behöver göras inom närmaste åren/omedelbart. Det fanns ett bud sedan tidigare och som ägaren tydligen inte nappade på. Jag la mig 50 tusen över det men det är ändå rätt långt under vad som är satt som pris. Om hon inte nappar kan jag höja.

Jag upplever inte på bilderna som att människan har rökt inne, det ser inte gult ut på någonstans. Så jag tror faktist att det räcker med att städa och vädra ur. Kändes huset rätt?

Jag såg inte heller att det vara gult inomhus. Jag stod till och med och pillade på en tapet som jag tyckte var så fin. Så hoppet lever och jag hoppas på att huset blir mitt. Det har allt jag önskat mig och lite till. Det är nog bara strandtomten som saknas :D.
 
Jag prutade ordentligt då det finns några större renoveringar som behöver göras inom närmaste åren/omedelbart. Det fanns ett bud sedan tidigare och som ägaren tydligen inte nappade på. Jag la mig 50 tusen över det men det är ändå rätt långt under vad som är satt som pris. Om hon inte nappar kan jag höja.



Jag såg inte heller att det vara gult inomhus. Jag stod till och med och pillade på en tapet som jag tyckte var så fin. Så hoppet lever och jag hoppas på att huset blir mitt. Det har allt jag önskat mig och lite till. Det är nog bara strandtomten som saknas :D.

Du får bygga en egen damm på tomten :D

Vissa människor luktar otroligt mycket rök och vissa ingenting, tänkte om hon var en sådan människa som luktar starkt och det är därför det upplevs som att det luktar rök inomhus. Jag röker själv och reagerar på att många rökare stinker! Folk brukar bli förvånade när dom ser mig röka för att jag inte stinker.
 
Du får bygga en egen damm på tomten :D

Vissa människor luktar otroligt mycket rök och vissa ingenting, tänkte om hon var en sådan människa som luktar starkt och det är därför det upplevs som att det luktar rök inomhus. Jag röker själv och reagerar på att många rökare stinker! Folk brukar bli förvånade när dom ser mig röka för att jag inte stinker.

Haha, det var ju en idé! Markyta finns det ju gott om att gräva ett stort hål i.

Ja, det är nog lite olika hur mycket folk stinker. Jag rökte själv förut och tror inte att jag stank så mycket. En person frågade jag och hon tyckte inte att det stank. Nu är jag bara så glad över att jag är rökfri.
 
Ja, jag har tänkt den tanken också och hoppas på att det är så. Det vore klart enklare än att ta dit en saneringsfirma.
Saneringsfirma känns som rätt grovt artilleri?

Tvätt av alla målade ytor och svabba golven räcker antagligen väldigt långt? Dvs om det bara har bott en rökare där som inte rökt inne.

Har någon suttit inomhus och bilmat friskt blir det en totalt annan sak faktiskt. Och även det är ju rätt enkelt att åtgärda med målartvätt, pensel färg och någon tapet.
jag fixade hela mitt hus på en månad. Efter jobbet och på helgerna. Ensam utan hjälp - förutom sprutmålningen av taken. (glöm inte att jag är ett skröppel)
 
Saneringsfirma känns som rätt grovt artilleri?

Tvätt av alla målade ytor och svabba golven räcker antagligen väldigt långt? Dvs om det bara har bott en rökare där som inte rökt inne.

Har någon suttit inomhus och bilmat friskt blir det en totalt annan sak faktiskt. Och även det är ju rätt enkelt att åtgärda med målartvätt, pensel färg och någon tapet.
jag fixade hela mitt hus på en månad. Efter jobbet och på helgerna. Ensam utan hjälp - förutom sprutmålningen av taken. (glöm inte att jag är ett skröppel)

Jag hoppas att det räcker med att skura och vädra. Att börja måla med giftiga färger känns inte som ett alternativ. På jobbet renoverades det för drygt ett år sedan och jag tycker luften är dålig där. Målarfärgslukten satt i väldigt länge men det är ingen bra luft nu heller.

Att helrenovera alla rum är jag inte heller lockad av. Plastmattorna vill jag dock ha bort p.g.a. kemikalieinnehållet.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår åkte mamma och jag för att titta på huset. Vädret var skit. Det var mulet och regnet hängde i luften. Några regnstänk kom det...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte lägga ett bud på huset jag tittade på i lördags. Frågan är då vad jag ska lägga för bud. Ägaren vill ha 575000. Mäklaren har...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp