”Sanera” huset pga mask

Michellan95

Trådstartare
Upptäckte i natt att minstingen har fått springmask och hela familjen har idag fått dricka medicin för att ha ihjäl dem.
Har googlat och läkaren uppmanade mig flera gånger att läsa på 1177 (är nog uppe i tre gånger sedan i natt), jag har läst om alternativ medicin och handhygien men ingen som egentligen säger hur noga och mycket vi måste städa.

Jag tycker hela grejen blev övermäktig pga att jag är utbränd. Vi har dammsugit hela huset ink lister osv, dammtorkat överallt, blöttorkat golven, städat toaletterna, bytt alla handdukar, rivit ut alla sängkläder, tvättat oss och alla kläder.

Men sen då? Ingen säger vad man ska göra med madrasser, kuddar och sängkläder. Räcker det att bara byta det som är utanpå? Stannar äggen i hans underkläder? Eller går de genom tyget?

Tygsoffan? Ska den saneras? Jag dammsög den faktiskt. Just nu känner jag mer för att elda upp den :o
Alla mjukdjur från sängen får däremot bara ligga i en kasse och vänta några veckor. Jag ids inte tvätta alla och riskera att förstöra dem.

Alltså, flyger det runt ägg i hela huset? O_o
 
Ungefär så i min familj också.

Sedan är ju springmask ÄCKLIGT och obehagligt, men knappast ett livsfarligt tillstånd....
Tycker inte det är särskilt äckligt heller om jag ska vara ärlig. Mest orolig för att inte bli av med utan att det ska återinfekteras på nytt.
 
Dammsug sängen noga. Tvätta täcken och kuddar i 90 °
Använd madrrasskydd och byt ut det nu i början ofta.
Tvätta toaletten varje dag.
Nya nattkläder varje dag.
 
När jag hade springmask i övre tonåren så gjorde jag typ inget av det man skulle. Tror jag sov med underkläder, tvättade lakan i 60 grader och lite hygien. Det där med storstädning osv blev det inget med.
Nu bodde jag själv och barn petar ju på ett annat sätt än 'vuxna'
 
Har du en ångmaskin kan du ånga sånt som inte går att tvätta.
Jag var också maniskt tidigare men dottern smittas alltid vid skolstart så nu är jag härdad. Det brukar räcka med att byta sängkläder, ånga madrass, kudde och gosedjur och hänga ut täcken på vädring.
 
Har du en ångmaskin kan du ånga sånt som inte går att tvätta.
Jag var också maniskt tidigare men dottern smittas alltid vid skolstart så nu är jag härdad. Det brukar räcka med att byta sängkläder, ånga madrass, kudde och gosedjur och hänga ut täcken på vädring.
Jag gjorde inget märkvärdigt.

Bytte kläder, sängkläder och medicinerade. De försvann.

Detta var på 90-talet. Kanske är de muterade och mer tåliga numera ;)
 
Jag gjorde inget märkvärdigt.

Bytte kläder, sängkläder och medicinerade. De försvann.

Detta var på 90-talet. Kanske är de muterade och mer tåliga numera ;)
Det är precis som med avmaskning till häst att det utvecklas resistens. Speciellt eftersom det rekommenderas att hela familjen behandlas, även om man inte har symptom.
 
Gjorde ingen märkvärdigt när yngsta sonen fick det. Köpte medicin på apoteket och bytte sängkläder i hans säng, thats all.
Tror jag också tog en tablett i förebyggande syfte eftersom jag tog i hans sängkläder och så, men inte de andra i familjen.
Ingen annan i familjen smittades och han fick inte tillbaka det.
 
Kanske är de muterade och mer tåliga numera ;)
Ja alltså det kändes så när läkaren i Kry-appen tittade strängt på mig och barnet att det gäller ju att sanera och hålla huset rent, städa varje dag och tvätta er.
Försökte fråga hur smittsamt det var om man duschade och bytte kläder direkt på morgonen men då var det samma visa igen med hygienen och hålla huset rent.

Logiken säger mig däremot att har vi tvättade händer när vi klär på oss på morgonen borde vi inte bära med oss några ägg till frukostbordet. Maskägg alltså.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp