Bukefalos 28 år!

Sankt Georg och dressyren

true_blue

Trådstartare
Den tyska tidskriften St Georg är en av de äldsta hästtidskifterna, ungefär som "Hästen" i Sverige. Någon hade skickat in en 53 minuter lång video till tidningen, som visar hur en tysk världscupryttarinna, Christine W, tränar sina hästar. Hon säger att hon älskar dem, men hästen blir avlivad pga av skador som den fått under träningen.

- Hur kan man någonsin stoppa detta - det som sker i namn av träning, dressyr och kärlek till hästen? Ändå är läget bättre idag - snart sagt alla går omkring med videomobiler nuförtiden.

http://www.st-georg.de/

(17.08.2007) Vor dem Amtsgericht im holsteinischen Plön ist heute der erste Prozesstag gegen Christine W. zuende gegangen. Gegen die Dressurreiterin liegen mehrere Anzeigen vor, weil sie Dressurpferde misshandelt haben soll. Der ST.GEORG-Redaktion war ein Video zugespielt worden, das zeigt, wie die ehemalige Weltcupreiterin 53 Minuten lang ein extrem eng ausgebundenes Pferd mit Sporenstichen und Gertenhieben malträtiert. Allerdings entstanden diese Aufnahmen in Norderstedt, W.s Domizil zwischen Herbst 2006 und Sommer 2007. Das heute vor dem Amtsgericht Plön verhandelte Verfahren hat mit diesen Vorfällen allerdings nichts zu tun. Hier ging es um Anzeigen, die gegen Christine W. angestrengt wurden, als sie vor ihrer Zeit in Norderstedt auf dem Gut Nehmten mit ihren Pferden ansässig war.
Im Mittelpunkt steht der Vorwurf, die Dressurreiterin habe den Wallach Wimbledon trotz deutlicher Krankheitsanzeichen Mitte Juli stundenlang zum Piaffieren gezwungen. Der Wallach erkrankte an Rehe und wurde wenige Tage später in einer Tierklinik euthanisiert. Angezeigt wurde Christine W. vor allem von ehemaligen Angestellten, die heute ausführlich schilderten, wie die Pferde Tag für Tag trainiert wurden: Eng ausgebunden, in die Ecke gestellt habe Christine W. auf die Pferde wahllos eingeschlagen. Die Rede ist von blutenden Flanken, eingerissenen Ohren, von Schwellungen und blutverschmierten Kandarengebissen. Christine W. selbst hatte eingehends erklärt, sie liebe ihre Pferde und alle Anschuldigungen weit von sich gewiesen. Vertreten wird sie von mehreren Anwälten. Die Argumentationskette der Verteidigung: Wimbledon sei für 20.000 Euro gekauft, dann "ausgebildet" worden und kurz vor seinem Tod für 100.000 Euro angeboten worden. Einfache Rechnung: 80.000 Euro Unterschied. Und diese 80.000 Euro würde ja kein vernünftiger Mensch so stark prügeln, dass "die Inverstition" in ihrer Not Wände hinaufklettert und sich dabei an Kopf und Vorderbeinen verletzt – genau das hatten übereinstimmend mehrere Zeugen als tägliche Trainingsmethoden geschildert. Längst sind nicht alle Zeugen gehört, ein weiterer Termin wurde für übernächste Woche anberaumt.
Wann die Vorfälle in Norderstedt vor Gericht verhandelt werden, steht noch nicht fest.
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Män som slår sina fruar och barn säger också att dem älskar...

CW blev ju tack och lov dömd, men det hjälpte ju inte då hon enl en svensk tidning instruerade sina anställda via mobiltelefon när de red på ridbanan.

Hur man får stopp på detta?
Jag tror i ärlighetens namn att det inte går, hur ska vi kunna protestera när många namnkunniga ser genom fingrarna?

Anmäla och få en dom, är nog det bästa.
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Finns videon att se någonstans?
Vad är det hon gör under "träningen"? Det bör ju vara rätt allvarliga saker om hästen får avlivas efter det..

Skulle någon som kan tyska kunna översätta texten?
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Det är inte normalt av en människa att bete sig på det sättet. Både människor som misshandlar djur och som misshandlar andra människor, har allvarliga psykiska problem.

Det allvarligaste är att det kan fortsätta så länge många gånger utan att människor anmäler.

Jag har själv träffat på en hoppryttare som på sin tid behandlade hästar på liknande sätt. Hästar som vägrade på tävling sadlades inte av, de ställdes i stallgången utan mat och vatten, (medan ryttaren o stalltjejerna åt)sen piskades de över hinder....osv.

Många såg och få anmälde, vissa tyckte t o m det var helt rätt.....

Den här personen hade allvarliga personlighetsstörningar som märktes på flera sätt, bla en total oförmåga att behärska sitt humör, samt total emapibrist, en mycket farlig kombination.

Ingen normalt fungerande person misshandlar andra på det sättet, djur eller människor. Det är fruktansvärt när de som är försvarslösa är utlämnade till den sortens personer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sankt Georg och dressyren

Låter hemskt.. Men svårt när man inte förstår Tyska, och inte heller ser var videon ligger.... nån som kan hjälpa?

Sprida och Anmäla, mer än så finns det väl tyvärr inte man kan göra. Med Sprida menar jag att göra folk medvetna om vad vissa gör mot sina hästar....
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Jag har bara hunnit läsa snabbt och kan inte översätta nu, men kort:

Hon fortsatte träna trots att den visade tydlig sjukdomstecken och bla tvingat den att piafffera en timme. hon har också bundit upp och grovt misshandlat hästar som piskats blodiga och stucikts med sporrar mm., mm.

Det låter på detta som totalt brist på empati och att kunna behärska sej. Psykiskt sjukt rent ut sagt.

Någon annan kanske kan översätta hela texten (måste tyvärr jobba som vanligt:angel:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sankt Georg och dressyren

I senaste ridsport hade de tagit bild från reportaget i tidningen. Man ser där hur hon brutalt böjer hästens hals (nosen vid stigbygeln), hästen stegrar sig på nån bild och hon slår då enl artikeln spöt över huvudet på hästen. De andra bilderna ser också riktigt brutala ut.

Enligt artikeln har hon djurförbud och enligt det förbudet får hon inte heller lov att rida. Det värsta är dock att hon har ett antal hästägare som ställer sig bakom henne och tycker att hennes metoder är rätt.

Om folk blev upprörda över hela rollkursdebatten är det inget mot hur man bör reagera på detta. Detta är tydligt (och dömt) djurplågeri!
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Jag mår illa av att läsa det du skrev. :crazy:

Jag kan inte komma med några vidare kontruktiva inlägg kring hur man skulle kunna stoppa detta men det gör mig åtminstone ruskigt upprörd. Vad är det för slags människor som kan leva med sig själva när de gör så mot djur..?
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Jag tror att precis som de som misshandlar nära och kära så saknar de känslomässiga delar, vilket gör dem olämpliga att ha djur öht.

Det handlar om djupa störningar och kanske mår de dåligt efteråt, men de kan trots det inte stoppa sig själva nästa gång de blir så frustrerade att de bara slår urskillningslöst:crazy:

Ofta handlar det om människor som egentligen känner sej små och som lätt blir kränkta av både människor och djur. Hur konstigt det än kan låta att man blir kränkt av ett djur. Sen finns det nog en sida av sadism, dvs att faktiskt njuta av att få "avreagera" sej genom att slå:crazy:

Tror jag.
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Ja är det någon som kan översätta eller länka till den där filmen?
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Jo. Jag är inte så påläst inom det psykologiska men det är kul att spekulera och fundera. :D

Personligen tror jag att människor som gör sånt här saknar de psykologiska spärrar "normala människor" har eller så spränger de dem helt enkelt när de råkar ut för vissa, för dem, provocerande/påfrestande situationer.

Jag tror att människor som är väldigt lättkränkta egentligen reagerar på något någon gör/säger/annat för att det är något de själva ser ner på hos sin egen person. Människor med lågt egenvärde eller mycket dåligt självförtroende. De ser ner på sig själva så mkt (alltid eller i vissa situationer) att de inte pallar när andra människor också råkar eller med vilja påpekar dem/det.
Jag tror ärligt att det är rätt vanligt att sådana människor, när de råkar ut för ett problem de inte kan lösa pga okunskap eller annat, i sin fruktansvärda frustration sas överför sitt självförakt på personen/djuret/objektet som problemet innefattar. Djur är ju väldigt "tacksamma" slagpåsar för sådant. :crazy: Det blir lite "här får du för att du gör så att jag inte kan". Säkert måste man vara rätt aggressivt lagt för detta också.

Sen ingår säkert ett visst sadistiskt drag, antingen så att personen gillar det den gör eller på det viset som jag skrev högre upp - det blir en slags tillfredställelse kopplad med det att personen vet att den inte kan pga någon orsak men inte kan lösa det och blir jätte frustrerad och sedan tar ut detta över djuret/personen/saken för att känna "rättvisa". Som när man går in i en tjock gren i skogen och det gör jätteont och "fan nu ska grenen få vad den tål". Fast det var en lite dålig jämförelse, men åt det hållet.

Ärligt talat tror jag det är rätt vanligt att människor som är benägna till den här typen av beteende söker sig till aktiviter/annat som har med djur att göra.. Djur kan liksom inte försvara sig, dock inte heller förklara - de kanske just därför lätt "provocerar fram" beteenden hos människor som beror på frustration. Har stött på ett par om vi säger så, som gärna tar till nävarna när det inte går som de vill.


Lite så tänker jag.
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Själva artikeln finns på sid 2, i mitten utan bild. Kolla datumet (gjorde jag 17.08.2007). Hittar dock ingen video. Kan inte Tyska så det är svårt att leta.
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Översättning till svenska. Reserverar mig för vissa mindre fel ;)

I tingsrätten i Plön, Holstein, är i dag den första rättegångsdagen mot Christine W till ända. Dressyrryttarinnan har flera anmälningar på sig, då hon ska ha misshandlat dressyrhästar. För ST. GEORG-redaktionen visades en 53 minuter lång video där den tidigare värdscup-ryttarinnan misshandlar en extremt kort inspänd häst med sporrstick och spöslag. Denna video filmades dock i Norderstedt, där C.W bodde mellan hösten 2006 och sommaren 2007.

Rättegången idag har dock ingenting med filmen att göra, utan handlar om anmälningar som gjorts mot henne tidigare då hon hade sina hästar på Gut Nehmten (före hennes tid i Norderstedt). I medelpunkt står anklagelsen att hon i mitten av juni ska ha tvingat vallacken Wimbeldon att piaffera flera timmar, trots att denna uppvisat sjukdomstecken. Vallacken insjuknade i fång och avlivades ett par dagar senare på djurkliniken.

Det är framför allt tidigare anställda som har anmält Christine W. Dessa skildrade idag utförligt hur hästarna tränades varje dag: Hästarna spändes in håst och ställdes i ett hörn där Christina W sedan spöade upp dem. Det vittnades om blödande flanker, såriga öron, svullnader och kandar som var nersmetade med blod. Christine W. förklarade sjäv att hon älskar sina hästar och sköt anklagelserna ifrån sig.

Hon företräds av flera advokater. Argumetationkedjan från försvararna: Wimbeldon köptes för 20.000 euro, "utbildades" och det fanns ett bud på 100.000 euro på hästen strax innan den dog. Enkel uträkning: 80.000 euro skillnad. Och dessa 80.000 euro skulle ju ingen vettig människa prygla så mycket att "investeringen" i sin nöd klättrade på väggarna och då fick skador på huvud och framben - precis så hade flera samstämmiga vittnen skildrat de dagliga träningsmetoderna. alla vittnen är ännu inte hörda och en ny tid om två veckor bestämdes. När händelserna i Norderstedt kommer att behandlas i rätten är ännu inte bestämt.
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Jag har hört lite om det är och jag håller verkligen med om att det är fruktansvärt. Jag förstår inte vad man tänker med när man gör så. Det är så man mår illa!!!:mad:
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

*KL*

Tror inte att videon finns på internet och tur är väl det. Det är ju inte direkt så att man vill se den:crazy:

Jag blev illa berörd bara av de små bilderna som fanns i ridsport, för mig är det obegripligt att vissa hästägare fortfarande står bakom henne.

Visst fanns det en tråd i detta ämne nyligen? Togs den bort eller?
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Ja fy f-n, jag läste artikeln och såg bilderna i senaste Ridsport.
Man mår illa bara av att läsa.
Jag skulle vilja prygla henne....men då är jag väl inte bättre själv:angel:;)
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

:eek: :eek: Fasansfullt! Idiot människa... hur hon sedan kan förneka att hästen pryglats..... arhrgghh..... hur kan den då blivit såp skadad?? :confused:

spöstraff borde de få :devil:
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Det är för jäkligt. :cry:

Dock förekommer djurmisshandel överallt, och det är inte värre eller bättre för att det är en häst än en katt......

Jag tycker inte detta handlar om träning öht. Det handlar om vissa människors sjuka maktbehov och trång till att dominera och härska över djuren. Hon skulle säkerligen behandlad sin hund precis lika dåligt. Det är ren misshandel, ingen udda träningsmetod.

Det är en stor framgång att hon iaf blivit dömd!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är i kontakt me en tysk hanhunds ägare, och med hjälp av översättninsprogramet får jag mkt hjälp men detta blev för snurrigt, vad...
2
Svar
33
· Visningar
2 697
Senast: Casper
·
L
Utrustning nu har jag varit inne och kikat på grandeur.de igen. på den tyska sidan hittade jag följande text: Das Pad ist beidseitig mit dem...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: skuggi
·
Ridning German judges have discussed and taken a stand: (from www.chronofhorse.com bulletin board) //In German and English// Stellungnahme...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Noir3
·
P
Hästmänniskan Ska köpa häst, enligt ägaren är det toppstam på hästen. Enligt stamboken saknar hästen stam på faderns sida!! Det förklarar ägaren...
Svar
12
· Visningar
1 804
Senast: portos
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp