Sanningen om "invandrarna"

golit

Trådstartare
golit tycker att det är dags att bemöta SD-s bild av "invandraren". Dvs personer som flyttat till Sverige, flytt till Sverige, deras barn födda i Sverige osv...

Jag mötte en muslim idag: Han lämnade över arbetsmaterialet som vi kommit överens om. Vi tog en kopp kaffe, sen fortsatte vi arbeta.
 
Jag hade ett jobb för 20 år sedan när jag jobbade med en muslim från forna Jugoslavien. Han hade lärt sig bra svenska på kort tid och lärde mig en del bosniska ord, bl.a. en sång jag minns än. Undrar vad det blev av honom?
 
Vad menar du med sanningen? Har jobbat, pluggat och haft en chef med invandrar bakgrunden inget fel på någon av dom men inga jag har blivit polare med heller = vettiga men med olika intressen.

Har även jobbat i Bergsjön och aldrig mer blir hellre arbets och bodstadslös än sätter min fot där igen.
 
Växte upp i en förort, ett sånt där "hemskt ställe". Har varken blivit rånad, våldtagen eller mördad (uppenbarligen).
Hos min ena muslimska kompis fick man sitta på mattan och käka nötter efter skolan, min andra muslimska kompis bjöd på Oboy och mackor.

Fanns en hel del stökiga killar. De kom från olika världsdelar, många från Sverige. Det som utmärkte de var svaga sociala förhållanden och icke närvarande föräldrar. De med högutbildade föräldrar eller engagerade föräldrar hängde inte i centrum utan var hemma eller på diverse aktiviteter.

jag hade ingen aning om att det fanns nån som kallade chokladbollar för nåt annat eller att Nogger hette andra saker på andra skolor. Vi fick sylt på pannkakorna och firade både lucia och skolavslutningen. Visste inte heller att det fanns ett dem och ett oss. Vi var vi.
 
Min pappa flyttade hit från Finland när han var tonåring. Han har jobbat sen dess och är idag chef, fast stavar inte superbra eftersom han inte ens gått ut högstadiet.
Mormor och morfar flydde hit under 2:a världskriget. De jobbade hela livet. De gynnade även turitsnäringen genom att hyra ut stugor till Tyskar.
Jag och min syster är alltså av finskt/tyskt ursprung. Ingen av oss är kriminell.

Eller tänkte du på andra invandrare nu?
 
Vad menar du med sanningen? Har jobbat, pluggat och haft en chef med invandrar bakgrunden inget fel på någon av dom men inga jag har blivit polare med heller = vettiga men med olika intressen.

Har även jobbat i Bergsjön och aldrig mer blir hellre arbets och bodstadslös än sätter min fot där igen.
Vilka invandrare menas? Alla sorter eller bara muslimer med utländskt utseende?

Vilka du vill, även om golit främst tänkte sig de som SD sprider vanföreställningar om
 
Jag är själv invandrare. Mina föräldrar flydde hit från forna Tjeckislovakien i början på 80-talet.

Jag var alltså 4 år när vi kom hit.
Inga problem att få uppehållstillstånd. Gick väldigt fort av någon anledning. Vet att flera av dom som varit på flyktingförläggningen innan oss fortfarande var kvar när vi flyttade ut.

Mamma och pappa fick fort jobb. De gick runt och frågade på företagen. Första jobbet var som städare.

Pappa avancerade snabbt till elektriker genom att jobba sig upp (det var vad han var utbildad till).

Mamma bytte bana flera gånger. Bla sekreterare, kock, vårdbiträde mm.

Först hamnade vi i Uppsala men flyttade snabbt därifrån till Göteborg (Bergsjön) då pappa tyckte det fanns för många från Tjeckien där. Svårt att lära sig svenska och komma in i det Svenska samhället om man bara umgås med landsmän. Vi bytte även namn till något mer svenskt (men det fungerar faktiskt även i Tjeckien) för mina föräldrar ville inte att vi skulle bli dömda utifrån våra namn.

Tanken har hela tiden varit att man skall anpassa sig till sitt nya hemland.

Först efter Berlinmurens fall kunde vi åka och hälsa på i Tjeckien (hade den inte fallit så hade vi aldrig kunnat åka och hälsa på).

Bodde några år i Bergsjön innan mina föräldrar köpte hus i en by söder om Kungsbacka.

Min bror är advokat och delägare i en av Göteborgs största advokatbyråer. Jag själv jobbar med kollektivtrafik.

Både jag och min bror är gifta med svenskar.

Ingen av oss har någonsin haft några problem med polisen.

Det enda då är möjligtvis att jag har fyra barn så enligt SD så planerar jag att ta över Sverige genom att föda många barn ;)
 
golit tycker att det är dags att bemöta SD-s bild av "invandraren". Dvs personer som flyttat till Sverige, flytt till Sverige, deras barn födda i Sverige osv...

Jag mötte en muslim idag: Han lämnade över arbetsmaterialet som vi kommit överens om. Vi tog en kopp kaffe, sen fortsatte vi arbeta.
Ska du bemöta den med fakta och statistik eller med personliga individuella erfarenheter?
Tar du det sistnämnda så blir det ungefär som att säga, rökning är inte farligt, min granna har rökt sedan han var 13, nu är han 92.

Men jag väntar med spänning.
 
Vilka du vill, även om golit främst tänkte sig de som SD sprider vanföreställningar om

Jag håller inte riktigt med här va. Innan SD blev stora var den såkallade rasismen nästan lika stor som nu, det som gör att rasismen växer är sveriges sjuka antal såkallade flyktingar som kommer hit.
 
Jag håller inte riktigt med här va. Innan SD blev stora var den såkallade rasismen nästan lika stor som nu, det som gör att rasismen växer är sveriges sjuka antal såkallade flyktingar som kommer hit.
Jag fattar inte riktigt det argumentet. Varför blir man mer rasistisk av fler invandrare?

Jag bor i ett superinvandrartätt område (seriöst - när jag hoppade på t-banan häromdagen i rusningstrafik och tittade mig omkring i den fulla vagnen var jag den enda som såg ut att vara etnisk svensk), men jag kan inte säga att jag känner mig mer rasistisk idag än för 10 år sedan.

Lite vardagsrasism försöker ibland smyga sig på mig, men oftast hinner förnuftet ikapp och jag inser att jag tänker helt knasigt. Då får jag tänka om, och så var det bra med det.
 
Exact Stereo, de som är rasistiska är de som inte lever med invandrare nära sig. mao, de som har noll koll utan läser på Fb och tror på vad sjutton som helst.

Det finns heller inga "sjuka antal" flyktingar. Lilltess, vet du ens vart flyktingarna kommer ifrån? deras utbildningsnivå eller kultur?
 
Jag håller inte riktigt med här va. Innan SD blev stora var den såkallade rasismen nästan lika stor som nu, det som gör att rasismen växer är sveriges sjuka antal såkallade flyktingar som kommer hit.
"
Tage Erlander iValfrihetens samhälle(Tiden 1962), s. 82
Jag är övertygad om att den amerikanska regeringens svårigheter i stor utsträckning beror på det faktum att det i Amerika finns en massarbetslöshet, som gör det naturligt för många vita att försöka vältra över fattigdomen och arbetslösheten på de svarta i den tron att de därmed slipper att drabbas själva. Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden. Därför kan vi angripa arbetslöshetsproblemen på ett helt annat sätt, i medvetande om att det vi gör är en sak som i varje fall inte influeras av skiljaktigheter i hudfärg eller religion utan att våra insatser får sin motivering uteslutande med tanke på arbetslöshetsfrågan själv. Därför bör vi måhända vara litet mera ödmjuka när vi nalkas det här problemet än vad vi många gånger kanske är.- Tage Erlander 1965
"
är det en rasist eller realist som talar ?
 
Jag håller inte riktigt med här va. Innan SD blev stora var den såkallade rasismen nästan lika stor som nu, det som gör att rasismen växer är sveriges sjuka antal såkallade flyktingar som kommer hit.

Att det kommer ett "sjukt" antal flyktingar beror bl a på att det är krig i Syrien, krig skapar flyktingar. Och "så kallade"?? Det räcker ju att öppna en dagstidning för att förstå varför folk flyr från Syrien, senast häromdagen larmade FNs flyktingghjälp om att maten håller på att ta slut, det har kommit hur många larm som helst om att det råder misär i Syrien.

Man hoppas ju att vi lever i ett samhälle där vi inte blir främlingsfientliga av att skåda nöden i vitögat och träffa människor som flytt från krig och umbäranden, det vore ju hemskt. Visserligen har Sverige varit förskonat från krig länge, så få svenskar har kanske egen erfarenhet av vad krig innebär i termer av mänskligt lidande, men det finns ju böcker, filmer och tidningar, om man vill informera sig.
 
Lite rörigt att försöka hänga med, handlar tråden om invandrare eller om flyktingar? Det är två olika saker.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 890
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 829
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp