Sant eller inte - lider någon här av elöverkänslighet?

tott

Trådstartare
Jag funderar mycket på mina eländiga kroppssymptom; spänningar i kroppen (främst nacke/axlar), yrsel, smärtor i muskler, lite stickningar/värme i ansiktet (bara då jag är på jobb), oro och ångestkänslor. Yrseln, stickningarna och oron är främst då jag är på jobb. Hemma mår jag i regel bättre.

Läste om elöverkänslighet och det är mycket som stämmer in.
Har någon av er erfarenhet av det?
 
Jag funderar mycket på mina eländiga kroppssymptom; spänningar i kroppen (främst nacke/axlar), yrsel, smärtor i muskler, lite stickningar/värme i ansiktet (bara då jag är på jobb), oro och ångestkänslor. Yrseln, stickningarna och oron är främst då jag är på jobb. Hemma mår jag i regel bättre.

Läste om elöverkänslighet och det är mycket som stämmer in.
Har någon av er erfarenhet av det?

Jag tycker att det låter som stress och muskelspänningar. Det där med värme och stickningar i ansiktet känner jag igen och relaterar till stress. Att du mår bättre hemma kan ju i sin tur bero på att du känner dig mer avslappnad och mindre spänd i din hemmiljö (vilket i så fall är bra eftersom det indikerar att du inte tar med dig stressen hem).

Hur är arbetssituationen på jobbet?
 
Jag tycker att det låter som stress och muskelspänningar. Det där med värme och stickningar i ansiktet känner jag igen och relaterar till stress. Att du mår bättre hemma kan ju i sin tur bero på att du känner dig mer avslappnad och mindre spänd i din hemmiljö (vilket i så fall är bra eftersom det indikerar att du inte tar med dig stressen hem).

Hur är arbetssituationen på jobbet?
I våras var det stressigt på jobbet (hade samma symptom då), men nu tycker jag att det är helt ok. Trivs med människorna också, så det finns inget jag VET att triggar igång min stress/mitt dåliga mående.
 
Jag fick en tankeställare när jag bytte tjänst på samma arbetsplats. Hade innan haft ont i axlar, händer, rygg, fick ofta huvudvärk och frös. Sen en dag kom jag på att allt det där var borta. Insåg att i min nya tjänst så satt jag inte lika mycket vid skrivbordet, befann mig i ett tystare hörn på kontoret och dessutom var den kontinuerliga stressen borta av att inte längre behöva hinna med ett oändligt berg av jobb. Utöver det så hade jag inte längre heller ett "utblås av luft" aka ventilation rakt över nacken.
 
Jag funderar mycket på mina eländiga kroppssymptom; spänningar i kroppen (främst nacke/axlar), yrsel, smärtor i muskler, lite stickningar/värme i ansiktet (bara då jag är på jobb), oro och ångestkänslor. Yrseln, stickningarna och oron är främst då jag är på jobb. Hemma mår jag i regel bättre.

Läste om elöverkänslighet och det är mycket som stämmer in.
Har någon av er erfarenhet av det?
Tror att det är något annat, stress, arbetsställning och såna saker.
 
I våras var det stressigt på jobbet (hade samma symptom då), men nu tycker jag att det är helt ok. Trivs med människorna också, så det finns inget jag VET att triggar igång min stress/mitt dåliga mående.

Det kan ju vara subtila saker som triggar. Jag har t.ex. drabbats av någon slags distansmötesutmattning som gör att jag bara efter en timmes möte via Zoom (för att inte tala om undervisning) är helt utmattad - och varm och stickig i ansiktet. Jag tror att det är sviter efter den jobbiga och stressiga våren med distansundervisning och distansmöten som gör att jag reagerar på den specifika situationen snarare än på jobbsituationen i helhet.
 
Jag funderar mycket på mina eländiga kroppssymptom; spänningar i kroppen (främst nacke/axlar), yrsel, smärtor i muskler, lite stickningar/värme i ansiktet (bara då jag är på jobb), oro och ångestkänslor. Yrseln, stickningarna och oron är främst då jag är på jobb. Hemma mår jag i regel bättre.

Läste om elöverkänslighet och det är mycket som stämmer in.
Har någon av er erfarenhet av det?
Dom jag känner med elöverkänslighet och är "allergiska" mot el är väldigt selektiva när allergin kommer, dom kan göra vissa saker men inte andra, mycket psykiskt hos dom iallafall verkar det som.
 
En bekant till mig har en person i sin närhet som anser sig ha just elallergi sedan många år tillbaka. Det här är problematiskt av många anledningar, men den främsta: elallergi är överhuvudtaget inte vetenskapligt belagt och det i sig pekar på att många går med annan typ av ohälsa som ju då inte behandlas.
För min bekants närstående var det symtom som dök upp efter en stressreaktion som satte igång hens tankar på elallergi. Hen diagnosticerades också med bipolär sjukdom (som även funnits hos ena föräldern) men hade själv bestämt sig för att allt berodde på el.

Stress är enormt komplext, symtomen kan variera stort och de individuella skillnaderna på hur ens hjärna hanterar stress likaså. Man kan gå länge efter en stressig period, och inte längre känna sig stressad, men ändå uppleva stressymtom. Symtomen kan också ändra karaktär eller upplevas starkare efter att stressnivån gått ner, vilket gör att det kan vara svårt att koppla ihop.

Jag vet inte vilken kompetens du besökt inom vården för dina symtom, men skulle föreslå att du söker efter en sjukgymnast inriktad mot psykosomatik för att se om det kan vara till hjälp för dig.
 
Jag har en person i min närhet som är elöverkänslig. Den är inte känslig mot el i kontakterna i huset, men för strålning, tex mobiler. Personen ber alltid att man ska stänga av mobilen i dens närhet, men ibland fuskar jag och stänger av en stund och sedan sätter på utan att personen vet, men då kommer personen efter typ en halvtimme-timme och frågar om jag satt på telefonen eftersom personen känner det.

Jag har ett helt gäng exempel på när personen inte vet att jag ens har mobilen på mig, men personen vet att den är på.

En annan grej är att denna personen har en avjoniseringsmatta, och min förra chihuahua som aldrig skulle förnedra sig med att lägga sig på någonting på golvet la sig mycket gärna på den där mattan. Den hunden jag har nu är ett stressmongo (Jack Russell Terrier) men hon lägger sig också på den där mattan och sover som en stock i en timme innan hon tycker att hon är klar och igång igen. Så någonting är det ju med den där mattan.
 
Dom jag känner med elöverkänslighet och är "allergiska" mot el är väldigt selektiva när allergin kommer, dom kan göra vissa saker men inte andra, mycket psykiskt hos dom iallafall verkar det som.

Jag minns en gång då jag satt i väntrummet hos kiropraktorn och in kommer en kvinna som surt säger åt mig att stänga av min mobiltelefon eftersom att hon minsann var elallergiker och jag var ensam i väntrummet så det kunde inte vara någon annans fel. Kruxet var bara det att min mobil var avstängd sedan länge. :angel:
 
Jag har träffat otaliga. Samtliga var intagna på akutpsyk av olika anledningar.

Eller nej, en annan har jag träffat. Hennes dotter hade väldens problem med inomhusluften. Överallt. Sjukskrev sig i en vecka om någon haft för stark deodorant på sig. Men loppis, parfym och hårfärg gick bra!
 
Jag har träffat otaliga. Samtliga var intagna på akutpsyk av olika anledningar.

Eller nej, en annan har jag träffat. Hennes dotter hade väldens problem med inomhusluften. Överallt. Sjukskrev sig i en vecka om någon haft för stark deodorant på sig. Men loppis, parfym och hårfärg gick bra!
@em-pirre Kan du utveckla lite hur och vad du menar menar med ditt inlägg?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 042
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 273
Senast: Novalisa
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
1 970
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp