Sant eller inte - lider någon här av elöverkänslighet?

Trots ganska omfattande forskning har inga belägg kunnat hittas för att elallergi existerar eller att en elallergiker kan känna av elektriska fält bättre än en icke elallergiker. Alla resultat hittills pekar på att förklaringsmodellen för symptomen är helt fel. Det betyder inte att symptomen därmed inte existerar. Kopplingen till elektriska fält och apparater går inte att urskilja från nocebo.

Det som blir struligt med den här typen av absoluta uppfattningar hos patienter, är att de inte alltid vill veta att de har fel förklaring till sina symptom. Och läkarna och forskarna har inte några riktigt bra metoder för att nå fram till individer som ”vet”. Det gäller inte bara elallergi, men det blir nog extra tydligt där, eftersom forskningen är så entydig gällande existensen av de faktiska sambanden.
 
Jag funderar mycket på mina eländiga kroppssymptom; spänningar i kroppen (främst nacke/axlar), yrsel, smärtor i muskler, lite stickningar/värme i ansiktet (bara då jag är på jobb), oro och ångestkänslor. Yrseln, stickningarna och oron är främst då jag är på jobb. Hemma mår jag i regel bättre.

Läste om elöverkänslighet och det är mycket som stämmer in.
Har någon av er erfarenhet av det?
Det du beskriver låter som en reaktion av långvarig stress. Efter långvarig stress blir det inte som med nytillkommen stress, kroppen signalerar inte stress längre på ett sådant sätt vi är vana vid utan övergår ofta till diverse kroppsliga symptom. Du kan såklart ha någon annan typ av sjukdom men att få en diagnos som inte stämmer hjälper inte. Det bara stjälper eftersom behandlingen då blir fel.

Man kan reagera på starkt ljus från t ex. lysrör och endel tror då att det handlar om elöverkänslighet när det i själva verket handlar om ljusöverkänslighet. Slutsatsen att det handlar om elöverkänslighet blir som att dra slutsatsen att när det säljs mycket glass drunknar fler människor. Att ta bort glassförsäljningen skulle inte minska antalet olyckor precis som det inte skulle hjälpa att ta bort elen för någon som har en stressreaktion efter långvarig stress.

Jag är själv både ljus och ljudkänslig och att gå in på lampavdelningen skapar omgående en extrem huvudvärk som gör att jag helst vill ducka men någon elöverkänslighet handlar det inte om utan det är just ljuset som skapar det här. Riktigt starkt solljus skapar exakt samma reaktion för mig och sämre dagar räcker det med vanligt solljus. Många lampor, framförallt halogenlampor och lysrör låter också, ibland är det inte ens hörbart för människan men kan ändå skapa ett obehag och obehaget blir stort när både ljus och ljud är jobbigt. Att ljud man inte hör kan skapa obehag är ett välkänt fenomen inom hörselvården. Men, någon elöverkänslighet handlade det inte om utan ljus och ljudöverkänslighet och det kan ibland bero på skador, lokalt eller i hjärnan och ibland på en stressreaktion. Hjärnan orkar efter långvarig stress inte längre sortera intrycken utan det blir helt enkelt för mycket. Hjärntrötthet är en inte helt ovanlig åkomma i det läget.

Våra kroppar är inte gjorda för att kunna hantera långvarig stress och vi kan bli stressade av enormt många saker och långvarig stress stannar lätt i kroppen även när stressmomentet har upphört. Men, elöverkänslighet har bevisats om och om igen att det inte finns på det sätt som endel hävdar utan det är stress det handlar om och att då sätta sig i en stuga långt ute i skogen utan el hjälper inte för de problem som faktiskt finns. Att endel upplever sig hjälpta av det är dock inte så konstigt. Där ute i skogen kanske de hittar sätt att hantera och kunna släppa stressen men det beror inte på frånvaron av el utan på frånvaron av stress och möjligheten att hitta sätt att släppa stressen isåfall. Dessutom skapar frånvaron av el nya stressmoment som inte heller gör någon nytta i försöken att bli frisk igen.

En felaktig diagnos hjälper inte. Bättre att ta tag i det som faktiskt kan göra att man mår bättre igen. Det är inte alltid helt enkelt och ofta behöver man prova många olika saker innan man hittar det som fungerar för en själv.
 
Det beror nog på var man letar. De jag har träffat på har inte haft några psykiska sjukdomar utan det har handlat om svår långvarig stress.

Jag klassar svår långvarig stress som psykiska problem, men som psykolog är nog min uppfattning av begreppet väldigt bred också. Dvs, allt som belastar psyket på ett problematiskt sätt = psykiska problem. Men sjukdomar är ju något annat såklart.

(bara en nyansering eftersom em_pirre skrev problem och du sjukdomar :))
 
Stress kan ge många märkliga symptom
Jag var för ett par år sen så stressad att jag var bara ett par steg från den berömda väggen.

Var helt övertygad om att jag hade fått hypotyreos.
Frusen (satt på jobbet med element på för fullt och tjocktröja när det var 25 grader ute, folk höll på dö när de kom in på mitt rum)
Trött som en gnu och gick upp i vikt vad jag än gjorde.

Ett blodprov som inte visade hypotyreos och semester löste det.
Tog 3 dagar där jag mest sov sen var jag tillbaka som vanligt.
 
Det du beskriver låter som en reaktion av långvarig stress. Efter långvarig stress blir det inte som med nytillkommen stress, kroppen signalerar inte stress längre på ett sådant sätt vi är vana vid utan övergår ofta till diverse kroppsliga symptom. Du kan såklart ha någon annan typ av sjukdom men att få en diagnos som inte stämmer hjälper inte. Det bara stjälper eftersom behandlingen då blir fel.

Man kan reagera på starkt ljus från t ex. lysrör och endel tror då att det handlar om elöverkänslighet när det i själva verket handlar om ljusöverkänslighet. Slutsatsen att det handlar om elöverkänslighet blir som att dra slutsatsen att när det säljs mycket glass drunknar fler människor. Att ta bort glassförsäljningen skulle inte minska antalet olyckor precis som det inte skulle hjälpa att ta bort elen för någon som har en stressreaktion efter långvarig stress.

Jag är själv både ljus och ljudkänslig och att gå in på lampavdelningen skapar omgående en extrem huvudvärk som gör att jag helst vill ducka men någon elöverkänslighet handlar det inte om utan det är just ljuset som skapar det här. Riktigt starkt solljus skapar exakt samma reaktion för mig och sämre dagar räcker det med vanligt solljus. Många lampor, framförallt halogenlampor och lysrör låter också, ibland är det inte ens hörbart för människan men kan ändå skapa ett obehag och obehaget blir stort när både ljus och ljud är jobbigt. Att ljud man inte hör kan skapa obehag är ett välkänt fenomen inom hörselvården. Men, någon elöverkänslighet handlade det inte om utan ljus och ljudöverkänslighet och det kan ibland bero på skador, lokalt eller i hjärnan och ibland på en stressreaktion. Hjärnan orkar efter långvarig stress inte längre sortera intrycken utan det blir helt enkelt för mycket. Hjärntrötthet är en inte helt ovanlig åkomma i det läget.

Våra kroppar är inte gjorda för att kunna hantera långvarig stress och vi kan bli stressade av enormt många saker och långvarig stress stannar lätt i kroppen även när stressmomentet har upphört. Men, elöverkänslighet har bevisats om och om igen att det inte finns på det sätt som endel hävdar utan det är stress det handlar om och att då sätta sig i en stuga långt ute i skogen utan el hjälper inte för de problem som faktiskt finns. Att endel upplever sig hjälpta av det är dock inte så konstigt. Där ute i skogen kanske de hittar sätt att hantera och kunna släppa stressen men det beror inte på frånvaron av el utan på frånvaron av stress och möjligheten att hitta sätt att släppa stressen isåfall. Dessutom skapar frånvaron av el nya stressmoment som inte heller gör någon nytta i försöken att bli frisk igen.

En felaktig diagnos hjälper inte. Bättre att ta tag i det som faktiskt kan göra att man mår bättre igen. Det är inte alltid helt enkelt och ofta behöver man prova många olika saker innan man hittar det som fungerar för en själv.
Tack för ett bra svar! Hur kommer man ifrån långvarig stress, som inte längre är aktiv stress?

Kan hända att din "diagnos" är mitt i prick.
 
Apropå elallergi måste jag berätta två sanna historier som bägge talar för att det sitter i huvudet på den som är drabbad.
1. Jag var på en arbetsmiljöutbildning där en av föreläsarna var en forskare som verkligen seriöst ägnat sig åt att studera just överkänslighet mot el och strålning.
I en del av forskningen hade man skaffat två arbetsbodar där man bjöd in personer med elallergi. Boden man tog emot dom i var helt utan el vilket alla var medvetna om. Alla kände sig helt besvärsfria vid besöken i boden. I början av projektet var forskarna inne på att det var på riktigt. Ända tills man kom på att den andra boden som stod vägg i vägg med den utan el och användes som kontor för forskarna var fullt utrustad med el och kontorsutrustning. Bland annat hade man en stor kopiator som stod upp till den väggen som var där de med allergi satt i den elfria boden. Om det är något på ett kontor som strålar elenergi är det kopiatorer. Trots detta mådde alla alltid väldigt bra när dom satt just där och var ovetande.
2. En f d kollega fick för sig att hen var elallergiker och av den anledningen kunde hen bara sitta i ett visst hörn i fika rummet. Inte helt förvånande var det den hörnan där det fanns några synliga elledningar. Just där mådde hen väldigt bra och fick inte symptom förrän hen gick igenom rummet.
Vad hen inte visste var att bakom den väggen hen satt och lutade sig mot, fanns husets stora elcentral.
 
Jag funderar mycket på mina eländiga kroppssymptom; spänningar i kroppen (främst nacke/axlar), yrsel, smärtor i muskler, lite stickningar/värme i ansiktet (bara då jag är på jobb), oro och ångestkänslor. Yrseln, stickningarna och oron är främst då jag är på jobb. Hemma mår jag i regel bättre.

Läste om elöverkänslighet och det är mycket som stämmer in.
Har någon av er erfarenhet av det?

Problem runt nacke/axlar samt stress i allmänhet kan ge alla möjliga symptom och känningar i kroppen. Haft en massa problem med min nacke själv, när det var som värst kunde jag inte hantera mus+tangentbord alls, utan att få en sjujäkla värk så jag behövde vila hela kvällen sen.

Jag skulle råda dig att se över möjligheter för sjukskrivning och aktiv rehab. Dvs, försöka kämpa med sjukgymnast (gäller att hitta en vettig), komma bort så mycket som möjligt från statiskt datorarbete (på jobb och fritid).

Jag önskar verkligen att jag sjukskrivit mig tidigt med min problematik, då hade jag varit tillbaka på banan mycket fortare. Det funkar inte att jobba 8-9h statiskt vid en dator och samtidigt försöka laga kroppen om den är tillräckligt skadad. Oavsett hur bra arbetsställning man lyckas fundera ut.

Simning och bastu hjälpte mig mycket, jag tror just för att få spänningar att släppa. Om jag gjorde det innan datorarbete på morgonen så tog det lite längre tid för värkproblemen att bli seriösa när jag väl satte igång sen.
 
Problem runt nacke/axlar samt stress i allmänhet kan ge alla möjliga symptom och känningar i kroppen. Haft en massa problem med min nacke själv, när det var som värst kunde jag inte hantera mus+tangentbord alls, utan att få en sjujäkla värk så jag behövde vila hela kvällen sen.

Jag skulle råda dig att se över möjligheter för sjukskrivning och aktiv rehab. Dvs, försöka kämpa med sjukgymnast (gäller att hitta en vettig), komma bort så mycket som möjligt från statiskt datorarbete (på jobb och fritid).

Jag önskar verkligen att jag sjukskrivit mig tidigt med min problematik, då hade jag varit tillbaka på banan mycket fortare. Det funkar inte att jobba 8-9h statiskt vid en dator och samtidigt försöka laga kroppen om den är tillräckligt skadad. Oavsett hur bra arbetsställning man lyckas fundera ut.

Simning och bastu hjälpte mig mycket, jag tror just för att få spänningar att släppa. Om jag gjorde det innan datorarbete på morgonen så tog det lite längre tid för värkproblemen att bli seriösa när jag väl satte igång sen.
Tack för tipsen!
 
Tack för ett bra svar! Hur kommer man ifrån långvarig stress, som inte längre är aktiv stress?

Kan hända att din "diagnos" är mitt i prick.
Bra fråga. Det finns nog inget entydigt svar och det beror ju på vad stressen beror på och hur man själv är. Många gånger behöver man angripa det hela från flera håll. Kanske behöver man hjälp från sjukgymnast med övningar, från läkare om det handlar om en sjukdom som kan behandlas eller iallafall lindra symptomen på, från psykolog med samtal. Kanske behöver man förändra sitt sätt att tänka genom mental träning, kanske hittar man lugnet i meditation eller yoga eller kanske behöver man få till rutiner som gör att livet flyter bättre i vardagen. Kanske behöver man hjälp av en arbetsterapeut som kan se livet utifrån och hjälpa till med rutiner och scheman. Beror stressen på ett trauma, på att man har låg självkänsla eller ser ner på, prioriterar ner sig själv behöver man ju hjälp med det.
 
Bra fråga. Det finns nog inget entydigt svar och det beror ju på vad stressen beror på och hur man själv är. Många gånger behöver man angripa det hela från flera håll. Kanske behöver man hjälp från sjukgymnast med övningar, från läkare om det handlar om en sjukdom som kan behandlas eller iallafall lindra symptomen på, från psykolog med samtal. Kanske behöver man förändra sitt sätt att tänka genom mental träning, kanske hittar man lugnet i meditation eller yoga eller kanske behöver man få till rutiner som gör att livet flyter bättre i vardagen. Kanske behöver man hjälp av en arbetsterapeut som kan se livet utifrån och hjälpa till med rutiner och scheman. Beror stressen på ett trauma, på att man har låg självkänsla eller ser ner på, prioriterar ner sig själv behöver man ju hjälp med det.
Glömde ju skriva vad jag själv tycker är absolut viktigast. Promenader i skogen. Läkande för både kropp och själ.
 
Jag tycker att gerellt ska man vara försiktig med kategoriseringar. Försiktighetsprincipen råder.

Rent fysiskt består kroppen av en stor mängd vatten. Fysikaliskt är vatten en dipol, h2o. En dipol har en nordlig pol och en sydlig pol. En dipol som befinner sig i ett magnetfält Vänder sig åt det hållet nord-sydlig riktning precis som vilken magnet som helst. Även kompasser är dipoler som har syd-nordligriktning. Ni har nog alla en kompass på er mobiltelefon. Allt detta innebär att vid roterande magnetfält Så kommer en dipoler att rotera. Roterande magnetfält har man vid t ex kraftledningar. De högfrekventa magnetfälten når inte lika långt som de lågfrekventa.

Känsliga biologiska kroppsdelar som t ex kanske njure, lever kanske hjärta eller någon annan kroppsdel har mycket vatten i sig, dvs dipoler, och vad roterande kraftfält i kroppen på lång sikt kan åstadkomma i dessa känsliga kroppsdelar vet ingen. Ingen. Ingen alls.
 
Varför i hela friden tror folk att man bara måste skydda elektroniska maskiner från magnetfält för elektromagnetiska störningar. Det är bara fysiskt och fysikaliskt logiskt att även biologiska kroppar kan få problem i elektromagnetiska fält. Biologiska kroppar består av mycket vatten , dvs dipoler. Det går att räkna och göra modeller av ledningsförmågan i kroppen och el används för att Hjärtåterstartare etc.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 057
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 313
Senast: Novalisa
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
1 983
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp