Sant eller inte - lider någon här av elöverkänslighet?

Uppenbarligen har du inte satt din fot på ett sjukhus de senaste 10 åren.
Delvis KL
Det är absolut fortfarande problematiskt med mobiltelefoner i många - om än inte alla - vårdmiljöer, därom skall inte råda någon tvekan alls, men det handlar inte om direkta hälsoeffekter utan om störproblematik gentemot andra apparater. När man mäter mycket svaga elektriska signaler (som vid EKG, EEG, MR mm) eller överför mätvärden via radio (telemetri; trådlös patientövervakning) kan även den relativt svaga effekten från en mobiltelefon störa resultatet. Ibland så påtagligt att det blir uppenbart att en störning har skett, varpå undersökningen kan göras om, men störning kan även vara mindre uppenbar och i förlängningen leda till felaktiga beslut och en sämre vård. Det finns även dokumenterade händelser där mobiltelefoner påverkat funktionen hos livsviktiga apparater som narkosapparater och sprutpumpar.
(Andra aspekter är elsäkerhet och brandrisk när patienter använder skadade eller felkonstruerade mobilladdare och laddkablar, där finns gott om dokumenterade tillbud och skador, liksom integritetsproblem när patienter fotograferar i vårdmiljöer. Fast det är ju litet OT här.)
 
Det har jag absolut gjort, vad som hjälper är inte att greppa efter halmstrån. Det viktiga är att man kommer på vad roten till det onda är. Att lägga pengar och bli lurad av en kvacksalvare kommer inte att bota, men det kommer att göra någon glad. Gissa vem?

Hur länge har du känt såhär? Har det kommit nyligen? Om det är fallet, kan du dra dig till minnes att något förändrats på din arbetsplats? Har du bytt skrivbord/stol? Bytt arbetsverktyg? Har det varit en renovering på din arbetsplats? Har ni fått nya växter?
Jag har mått såhär länge, med paus under semestern. Min arbetsplats är kollad av en fysioterapeut. Ingen renovering, inga nya växter.
 
Dricker bara kaffe på jobbet - samma mängd som jag "alltid" har gjort. Dricker ungefär samma mängd hemma på helgerna. OM jag dricker mycket kaffe så kan jag också få liknande symptom; darrig och obehagskänsla, svårt att prata osv, men det här känns inte riktigt lika.
Jag reagerar mer på kaffe om jag druckit för lite vatten och jag dricker oftast mindre vatten på jobbet än hemma. Kan vara något sådant. Sedan reagerar jag också olika för kaffe om jag är stressad eller inte osv.
 
Jag reagerar mer på kaffe om jag druckit för lite vatten och jag dricker oftast mindre vatten på jobbet än hemma. Kan vara något sådant. Sedan reagerar jag också olika för kaffe om jag är stressad eller inte osv.
...och jag dricker mycket mera vatten på jobbet än hemma.
 
Jag har mått såhär länge, med paus under semestern. Min arbetsplats är kollad av en fysioterapeut. Ingen renovering, inga nya växter.
Vad är det du egentligen vill att vi ska diskutera? Du hjälper ju själv inte till utan är otrevlig mot de som inte tror på denna ovetenskapliga elallergi. Om du vill kultivera ditt konfirmeringsbias så finns det nog andra forum eller grupper att söka stöd hos.
 
Vad är det du egentligen vill att vi ska diskutera? Du hjälper ju själv inte till utan är otrevlig mot de som inte tror på denna ovetenskapliga elallergi. Om du vill kultivera ditt konfirmeringsbias så finns det nog andra forum eller grupper att söka stöd hos.
I inlägget du citerar svarar jag ju på dina frågor.

Jag har inte nämnt ordet elallergi någonstans - det ordet har ni andra dragit in i tråden .
Det jag vill diskutera står klart och tydligt i mitt första inlägg. Rubriken torde också ge en hint om huruvida jag tror på elöverkänslighet eller inte. Sen har många tipsat om andra orsaker till mitt mående, och sådant tar jag tacksamt emot. Det jag inte gillar är inlägg där jag, med mina symptom och mina funderingar, i princip blir stämplad allvarligt psyksjuk eller annars dum i huvudet.
 
Jag har mått såhär länge, med paus under semestern. Min arbetsplats är kollad av en fysioterapeut. Ingen renovering, inga nya växter.
Om du mådde helt bra under semestern så har du nog din lösning där. Fundera på vad du gjorde då, vad som fanns där och vad som inte fanns där och försök få in det du mådde bra av i ditt vardagsliv och försök få bort det du inte mår bra utav.

Ibland blir omställningen vardag/semester så stor att det kan vara svårt att veta vad som gör vad och då får man prova sig fram. Kanske sov du middag? Ta en powernap på lunchen och se om det gör skillnad. Kanske rörde du dig mer? Prova att öka på antalet rörelsetimmar. Kanske var du mer "ta dagen som den kommer"? Testa att få in rutiner så att du slipper lägga energi på sådant du gör varje dag. Mycket är lättare sagt än gjort men detektivarbetet är ett måste för att hitta vad man behöver för att må bra.
 
Vad är det du egentligen vill att vi ska diskutera? Du hjälper ju själv inte till utan är otrevlig mot de som inte tror på denna ovetenskapliga elallergi. Om du vill kultivera ditt konfirmeringsbias så finns det nog andra forum eller grupper att söka stöd hos.

Håller inte med, jag sa helt andra saker än elallergi (som jag är mycket tveksam till såsom det brukar beskrivas) och blev bemött väldigt väl av TS. Däremot är ditt inlägg här väldigt otrevligt.
 
I inlägget du citerar svarar jag ju på dina frågor.

Jag har inte nämnt ordet elallergi någonstans - det ordet har ni andra dragit in i tråden .
Det jag vill diskutera står klart och tydligt i mitt första inlägg. Rubriken torde också ge en hint om huruvida jag tror på elöverkänslighet eller inte. Sen har många tipsat om andra orsaker till mitt mående, och sådant tar jag tacksamt emot. Det jag inte gillar är inlägg där jag, med mina symptom och mina funderingar, i princip blir stämplad allvarligt psyksjuk eller annars dum i huvudet.

Tro mig, dina symtom är inte så ovanliga eller konstiga.

Däremot är det svårt att beskriva symptom / hur man känner sig ibland. Speciellt när man sitter och försöker få ut hur det känns, när, varför. Det kan då låta för andra lite som att "allt är fel", särskilt folk som inte är öppna för att riktigt lyssna. Jag talar av erfarenhet.

Stress är en härva. Det kan ge upphov till en rad olika, diffusa, svåra-att-förklara-problem. Jag brukar säga lite såhär.. när det bara känns som man får fler och fler saker fel eller alla möjliga knepiga värker eller symptom, då är det nog snarare ofta nått centralt, nån form av stress som skapar både värkar och oro, som i sin tur kan ge upphov till symptom. Detta med att "inbilla sig" är missförstått. Man kan "inbilla sig" nånting, men ändå få problem av det. Annars skulle heller inte depressioner vara ett reellt problem.

Man är inte dum i huvudet för att man har dina funderingar du beskriver i tråden. Jag har haft konstigare funderingar än så när jag led av stress/depression/ångest/värk-problem. Det är tvärtom faktiskt ganska naturligt.

INGEN FUNDERING ÄR FÖR KONSTIG. Den kanske är fel, eller låter koko, men man måste alltid kunna prata öppet om sina funderingar med nån!

Frågan är vad man gör åt saken, man vill ju förbättra sin situation, eller hur? Därför är det smart att både fundera kring problemen, men samtidigt försöka hitta metoder för att koppla bort det ur huvudet IMO. Jag fick extremt mycket hjälp på bara några tillfällen av KBT, samt genom min egna bearbetning av hur jag kände mig och hur jag ville må, egentligen. Men de värkar och sånt du beskriver är ofta också förvärrade av just datorarbetet, oavsett om nån nu kollat din arbetsplats eller ej. För mig gjorde de också det, men då var det för sent för mig att åtgärda problemen genom att bara sitta korrekt vid skrivbordet.

Men, jag säger också detta:

När man lider av sån problematik du beskriver så kommer du få ett knepigt bemötande av en hel del människor du pratar med om det. Försök att inte låta det göra dig upprörd, utan försök strunta i dem och gå vidare till de som är öppna för att prata med dig på riktigt med en välvillig inställning och öppenhet. Det är så du har en chans att må bättre, inte genom att försöka överbevisa de andra som vill skratta och förlöjliga. Världen är såhär, dessvärre, men försök fokusera på vad som gör saker och ting bättre för dig själv istället för att fixa alla andras inställning just nu.

Om du pratar med en läkare som skrattar bort dina problem, haka inte upp dig på det. Boka en tid med en annan läkare. Acceptera inte "testa X värktablett, se hur det funkar". Det finns läkare/psykologer som är duktiga inom sånt här och verkligen kan och vill hjälpa, men du kan få vada igenom ett par tre stycken först som vill skicka hem dig med nån tablett att testa.
 
Om du mådde helt bra under semestern så har du nog din lösning där. Fundera på vad du gjorde då, vad som fanns där och vad som inte fanns där och försök få in det du mådde bra av i ditt vardagsliv och försök få bort det du inte mår bra utav.

Ibland blir omställningen vardag/semester så stor att det kan vara svårt att veta vad som gör vad och då får man prova sig fram. Kanske sov du middag? Ta en powernap på lunchen och se om det gör skillnad. Kanske rörde du dig mer? Prova att öka på antalet rörelsetimmar. Kanske var du mer "ta dagen som den kommer"? Testa att få in rutiner så att du slipper lägga energi på sådant du gör varje dag. Mycket är lättare sagt än gjort men detektivarbetet är ett måste för att hitta vad man behöver för att må bra.
Tack!
På semestern körde jag båt, chillade, drack vin, fixade i trädgården osv. På jobbet stirrar jag mest på datorn...
 
I inlägget du citerar svarar jag ju på dina frågor.

Jag har inte nämnt ordet elallergi någonstans - det ordet har ni andra dragit in i tråden .
Det jag vill diskutera står klart och tydligt i mitt första inlägg. Rubriken torde också ge en hint om huruvida jag tror på elöverkänslighet eller inte. Sen har många tipsat om andra orsaker till mitt mående, och sådant tar jag tacksamt emot. Det jag inte gillar är inlägg där jag, med mina symptom och mina funderingar, i princip blir stämplad allvarligt psyksjuk eller annars dum i huvudet.
I vilka inlägg har du blivit stämplad som allvarligt psyksjuk eller dum i huvudet?

Är det skillnad på elallergi eller elöverkänslighet? Jag trodde det var det vi diskuterade.

Om du mår bra hemma men dåligt på jobbet hade jag helt enkelt tänkt att du får se över sin jobbsituation (byta jobb eller uppgift)
 
Den biologiska Kroppen påverkas av elektromagnetiska fält. Högfrekventa fält, dvs en radar eller mikrovågorna i en värmer. Det är en biologisk påverkan. Mikrovågsugnen är ordentligt ”shielded”, dvs avskärmade så var inte rädd att använda den.

Kroppens signalsystems kopplingar består bla av synapser , läs mer på https://www.1177.se/Orebrolan/liv--halsa/sa-fungerar-kroppen/hjarna-ryggmarg-och-nerver/

EEG används regelbundet på sjukhus https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektroencefalografi

Teslas elon Musk gör tydligen djurförsök med riktiga biologiska grisar. Superhett alltså. https://www.nyteknik.se/digitalisering/elon-musk-gris-har-neuralinks-implantat-i-hjarnan-7000160

Inget av detta skulle fungera om det inte fanns en förmåga att leda ström i den biologiska kroppen. Alltså finns det effekter av ström i den biologiska kroppen och att vissa personer, kanske med nedsatt immunförsvar?, skulle kunna känna av det är väl inte omöjligt??

Angående försiktighetsprincipen när det gäller samhället så bygger man helst inte typ förskolor under en kraftledning och i stadsmiljö skärmas kraftledningar av, lagkrav. Det finns lagstadgade byggkrav på diverse olika ledningar och maskiner, lagkraven är nivåer på magnetfält. På sjukhuset ombedds du ofta att stänga av din mobiltelefon.

Visst det är bara maskiner men att påstå att inga biologiska varelser skulle kunna känna av magnetfält kan vara kaxigt. Ingen vet faktiskt. Magnetfälten kan mätas upp. Reaktionen hos försökspersonerna är inte entydiga. Visst. Däremot kanske känsliga personer kan bli mindre känsliga om de mår bättre. Generellt är det väl bättre om folk mår bättre och blir respekterade och lyssnade på. Det finns biologiska effekter av elektromagnetiska fält och att vissa kan i vissa situationer känna av det tycker jag personligen inte är orimligt även om inte forskningen är entydig.

Nu leker jag att jag är FHM, folkhälsomyndigheten, fattar ni effekten av extremt hårda regleringar inom området? Kan skapa mer ohälsa när effekten upplevs bara är för vissa sköra individer och de personernas problem förminskas. Låt folk bo i skogen utan uppkoppling mot nät om de vill och mår bra av det.

Det är ingen här som påstår att kroppen inte kan leda ström. Det konstaterade Galvani i en publikation redan 1791 baserad på hans forskning och experiment med grodben. Inom nervcellen sker impulser med elektriska signaler, men det är natrium-, kalium- och kalciumjoner som möjliggör att detta kan ske, INTE att vattenmolekylen är en dipol. Mellan nervcellerna är det däremot kemiska signalsubstanser som agerar, exempelvis hormon.

Att levande varelser skulle kunna känna av magnetfält är inte på någotvis orimligt. Dock finns det inget bevis för att vanliga elledningar och apparatur som man har i hushåll och på kontor skulle ha negativa hälsoeffekter. Därav vore det oklokt att förklara ohälsa/sjukdoms symptom med "elallergi" och avstå från att utreda andra orsaker som exempelvis stress. Lika så kan man inte bortse från att en inbillade elallergi skulle kunna ge placeboeffekter.
 
Tro mig, dina symtom är inte så ovanliga eller konstiga.

Däremot är det svårt att beskriva symptom / hur man känner sig ibland. Speciellt när man sitter och försöker få ut hur det känns, när, varför. Det kan då låta för andra lite som att "allt är fel", särskilt folk som inte är öppna för att riktigt lyssna. Jag talar av erfarenhet.

Stress är en härva. Det kan ge upphov till en rad olika, diffusa, svåra-att-förklara-problem. Jag brukar säga lite såhär.. när det bara känns som man får fler och fler saker fel eller alla möjliga knepiga värker eller symptom, då är det nog snarare ofta nått centralt, nån form av stress som skapar både värkar och oro, som i sin tur kan ge upphov till symptom. Detta med att "inbilla sig" är missförstått. Man kan "inbilla sig" nånting, men ändå få problem av det. Annars skulle heller inte depressioner vara ett reellt problem.

Man är inte dum i huvudet för att man har dina funderingar du beskriver i tråden. Jag har haft konstigare funderingar än så när jag led av stress/depression/ångest/värk-problem. Det är tvärtom faktiskt ganska naturligt.

INGEN FUNDERING ÄR FÖR KONSTIG. Den kanske är fel, eller låter koko, men man måste alltid kunna prata öppet om sina funderingar med nån!

Frågan är vad man gör åt saken, man vill ju förbättra sin situation, eller hur? Därför är det smart att både fundera kring problemen, men samtidigt försöka hitta metoder för att koppla bort det ur huvudet IMO. Jag fick extremt mycket hjälp på bara några tillfällen av KBT, samt genom min egna bearbetning av hur jag kände mig och hur jag ville må, egentligen. Men de värkar och sånt du beskriver är ofta också förvärrade av just datorarbetet, oavsett om nån nu kollat din arbetsplats eller ej. För mig gjorde de också det, men då var det för sent för mig att åtgärda problemen genom att bara sitta korrekt vid skrivbordet.

Men, jag säger också detta:

När man lider av sån problematik du beskriver så kommer du få ett knepigt bemötande av en hel del människor du pratar med om det. Försök att inte låta det göra dig upprörd, utan försök strunta i dem och gå vidare till de som är öppna för att prata med dig på riktigt med en välvillig inställning och öppenhet. Det är så du har en chans att må bättre, inte genom att försöka överbevisa de andra som vill skratta och förlöjliga. Världen är såhär, dessvärre, men försök fokusera på vad som gör saker och ting bättre för dig själv istället för att fixa alla andras inställning just nu.

Om du pratar med en läkare som skrattar bort dina problem, haka inte upp dig på det. Boka en tid med en annan läkare. Acceptera inte "testa X värktablett, se hur det funkar". Det finns läkare/psykologer som är duktiga inom sånt här och verkligen kan och vill hjälpa, men du kan få vada igenom ett par tre stycken först som vill skicka hem dig med nån tablett att testa.
Tack för långt och fint inlägg! Läste det bara snabbt men ska läsa igen och tänka till då jag har mera tid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 063
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 322
Senast: Novalisa
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
1 984
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 842
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp