Sant eller inte - lider någon här av elöverkänslighet?

Tack för långt och fint inlägg! Läste det bara snabbt men ska läsa igen och tänka till då jag har mera tid.

Tack själv, och en sak till: Bra att du tar upp och pratar på de här sakerna. Det värsta är om man går och håller det för sig själv, tex av oro för att folk ska tycka man låter tokig. Det gäller bara att hitta personer som är mottagliga för att lyssna, många är helt enkelt inte det.

Jag undrar lite hur din fritid ser ut när du inte jobbar? Dvs nu när semestern är slut. Kommer besvären du upplever direkt när du sätter dig framför datorn på jobbet på morgonen, eller senare på dagen? Varierar? Hur är det när du kommer hem efteråt? (ursäkta om du redan svarat kring detta nånstans i tråden)
 
Tack!
På semestern körde jag båt, chillade, drack vin, fixade i trädgården osv. På jobbet stirrar jag mest på datorn...
Då kanske du behöver lägga in det i ditt dagliga liv?! Kan vara svårt att få till det exakt som på semestern såklart men att lägga in avslappning/vila/återhämtning varje dag är lika viktigt som att du går till jobbet varje jobbdag. Kanske kan du fixa en inomhusodling i vinter och greja med? Något annat du tycker är roligt och avslappnande som du kan göra? För precis som vi har många måsten vi gör just för att vi måste så ska du också göra det du mår väl av varje dag. Vår hälsa är det absolut viktigaste som finns. Den kan inte vänta till nästa semester.
 
Det är ingen här som påstår att kroppen inte kan leda ström. Det konstaterade Galvani i en publikation redan 1791 baserad på hans forskning och experiment med grodben. Inom nervcellen sker impulser med elektriska signaler, men det är natrium-, kalium- och kalciumjoner som möjliggör att detta kan ske, INTE att vattenmolekylen är en dipol. Mellan nervcellerna är det däremot kemiska signalsubstanser som agerar, exempelvis hormon.

Att levande varelser skulle kunna känna av magnetfält är inte på någotvis orimligt. Dock finns det inget bevis för att vanliga elledningar och apparatur som man har i hushåll och på kontor skulle ha negativa hälsoeffekter. Därav vore det oklokt att förklara ohälsa/sjukdoms symptom med "elallergi" och avstå från att utreda andra orsaker som exempelvis stress. Lika så kan man inte bortse från att en inbillade elallergi skulle kunna ge placeboeffekter.
Jag läste en vetenskaplig artikel om att hundar känner av magnetism för inte så länge sedan. Så att det finns biologiska varelser som känner av magnetfält får nog ses som bevisat tror jag.

Därmed inte sagt att elallergi skulle vara en grej.
 
Alltså, drev liknande det i den här tråden, där det snarast blir en tävling om vem som är bäst på att dumförklara personer som reagerar på elektriska fält, är ett av skälen till att de drabbade inte orkar prata om det. För det spelar ju liksom ingen roll vad de har för argument.
 
Alltså, drev liknande det i den här tråden, där det snarast blir en tävling om vem som är bäst på att dumförklara personer som reagerar på elektriska fält, är ett av skälen till att de drabbade inte orkar prata om det. För det spelar ju liksom ingen roll vad de har för argument.
Varför tror du att det är så?
 
En liten grej ni alla kan testa på skoj - om ni hittar en köksspis med vanliga gammaldags kokplattor. Stäng ögonen och dra handen låååångsamt ca 10 cm över spisen och plattorna. Känner ni nåt? Det gör jag! Gjorde redan som barn.
Jag känner också var min batteridrivna väckarklocka är då den ringer. Vet inte varför, men jag gör det!
 
En liten grej ni alla kan testa på skoj - om ni hittar en köksspis med vanliga gammaldags kokplattor. Stäng ögonen och dra handen låååångsamt ca 10 cm över spisen och plattorna. Känner ni nåt? Det gör jag! Gjorde redan som barn.
Jag känner också var min batteridrivna väckarklocka är då den ringer. Vet inte varför, men jag gör det!
Att känna av magnetiska fält och el är ju något helt annat än att bli sjuk av dem
 
Alltså, drev liknande det i den här tråden, där det snarast blir en tävling om vem som är bäst på att dumförklara personer som reagerar på elektriska fält, är ett av skälen till att de drabbade inte orkar prata om det. För det spelar ju liksom ingen roll vad de har för argument.

På vilket sätt är det att dumförklara någon, när man berättar om ett glasklart, väl beforskat kunskapsläge? Jag skulle vilja göra likadant för den som tror att den har cancer och tänker lösa det genom att sluta gå på bio, trots att denne älskar bio. Eller den som har ont som tusan varje morgon och tänker lösa det genom att avliva hunden man älskar.

Det handlar om att inte bejaka den förklaring som är bevisat fel, för att fortsätta jaga den verkliga anledningen och möjliga lösningen och se till att en medmänniska inte begränsar sitt liv, ofrivilligt, på ett sätt som har noll koppling till det man upplever är problemet.

Jag är nog snarare inne på att det vore ett helt abnormt grymt samhälle, om vi bejakade och anpassade oss efter det eller bara lät dessa människor leva i sin smärta, oro och ångest utan ambition att ge dem hjälp.
 
Grundproblemet i många fall med "elallergi", eller liknande, är att ja, det finns faktiska symptom på något, och nej, sjukvården vet inte exakt vad det är. Då hittar man något som verkar stämma överens med ens symptom, etc. Sedan kanske man i samband med elsanering, eller vad det kan tänkas vara, även på ett eller annat sätt tar bort det som orsakade symptomen. Även om placebo säkerligen spelar en roll också.
 
Grundproblemet i många fall med "elallergi", eller liknande, är att ja, det finns faktiska symptom på något, och nej, sjukvården vet inte exakt vad det är. Då hittar man något som verkar stämma överens med ens symptom, etc. Sedan kanske man i samband med elsanering, eller vad det kan tänkas vara, även på ett eller annat sätt tar bort det som orsakade symptomen. Även om placebo säkerligen spelar en roll också.
Om man tar bort alla elektriska källor innebär det ju sannolikt också andra relativt stora livsförändringar som förmodligen leder till lite färre sensoriska intryck. Ingen tv, radio, dator, telefon. Plus förmodligen en del extra pyssel med belysning och värme. Och kanske att man bosätter sig lite avsides för att komma bort också från andras elkällor.

Eller jag vet inte. Jag har inte satt mig in i vad elsanerade hem innebär mer exakt och spekulerar lite kring det.

Men det kan ju också vara ändrad livsstil som leder till förbättring.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 056
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 308
Senast: Novalisa
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
1 980
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 836
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp