Sant eller inte - lider någon här av elöverkänslighet?

Jag tror att de flesta av oss skulle må bra av att ta bort elektriska prylar ur våra liv och sätta oss i en stuga i skogen.. Nutidens stress är rätt påfrestande för oss, utan att vi egentligen tänker på att det är det. Det är liksom så det är, normalt så att säga, men jag tror inte kroppen egentligen mår bra av det.
Är det så konstigt att så många människor upplever att de mår bättre när de tar bort alla de konstanta intryck och påfrestningar från allt runt om oss i dag?
 
Alltså, drev liknande det i den här tråden, där det snarast blir en tävling om vem som är bäst på att dumförklara personer som reagerar på elektriska fält, är ett av skälen till att de drabbade inte orkar prata om det. För det spelar ju liksom ingen roll vad de har för argument.

På vilket sätt är det att dumförklara någon när man håller sig till fakta med naturvetenskaplig grund och bevisat korrekt?
 
Jag tror att de flesta av oss skulle må bra av att ta bort elektriska prylar ur våra liv och sätta oss i en stuga i skogen.. Nutidens stress är rätt påfrestande för oss, utan att vi egentligen tänker på att det är det. Det är liksom så det är, normalt så att säga, men jag tror inte kroppen egentligen mår bra av det.
Är det så konstigt att så många människor upplever att de mår bättre när de tar bort alla de konstanta intryck och påfrestningar från allt runt om oss i dag?
Inte helt otroligt att det är sant, men då är det ju ändå egentligen inte relaterat till el, även om prylarna vi är "beroende" av drivs på el.
 
Jag läste en vetenskaplig artikel om att hundar känner av magnetism för inte så länge sedan. Så att det finns biologiska varelser som känner av magnetfält får nog ses som bevisat tror jag.

Därmed inte sagt att elallergi skulle vara en grej.

Fåglar och delfiner navigerar med hjälp av magnetfält. Dock innebär det inte att det idagsläget är bevisat att alla levande organismer känner av magnetfält även om det inte är orimligt.
 
Inte helt otroligt att det är sant, men då är det ju ändå egentligen inte relaterat till el, även om prylarna vi är "beroende" av drivs på el.
Nej det är inte relaterat till el och det är väl min poäng. Att elöverkänsliga personer mår bra utan el är ju inte konstigt eftersom de då tar bort sådant som är rätt bra på att stressa oss alla, vilket vi alla mer eller mindre skulle må bra av att ta bort från våra liv, i varierande grad.
 
Jag tror att de flesta av oss skulle må bra av att ta bort elektriska prylar ur våra liv och sätta oss i en stuga i skogen.. Nutidens stress är rätt påfrestande för oss, utan att vi egentligen tänker på att det är det. Det är liksom så det är, normalt så att säga, men jag tror inte kroppen egentligen mår bra av det.
Är det så konstigt att så många människor upplever att de mår bättre när de tar bort alla de konstanta intryck och påfrestningar från allt runt om oss i dag?

Nej, det är väl inte ett dugg konstigt och det pågår sån forskning i ganska stor mängd - tyvärr är tidsperioden då vi haft så mycket skärmar lite kort för att man ska ha hunnit dra några väldigt säkra slutsatser. Men man kan se ganska stora och grundläggande beteendeförändringar hos möss som blir utsatta för den typen av intryck och uppmärksamhetskrävande konstant.

Det vore superbra att ha den kunskapen så kan ”elöverkänsliga” dissa smarta mobilen, datorn och teveapparaterna och ffa social media och slippa spendera pengar på elsanering, låta bli att undvika att besöka vården och ta del av moderna bekvämligheter som de gärna vill ha, men avstår för att de fått för sig att det skadar dem. Jag tänker att behandling mot skärmberoende kommer att bli en ganska vanlig företeelse framöver.

Det är just det jag vill åt, att vi söker kunskapen, så att vi kan hjälpa varandra att må bra.
 
Det finns noll och ingen forskning som stödjer att det skulle finnas elöverkänslighet eller elallergi. Däremot så spelar det egentligen ingen roll om det faktiskt är någonting som människor reagerar på eller om de inbillar sig att de reagerar på det till den grad att de faktiskt blir sjuka. Placebo/Nocebo i sig ger uppmätbara effekter på signal och smärtsystemen i kroppen så att folk upplever faktiska sjukdomssymtom tror jag fullt på. Sen är det nog snarare ett psykiskt problem/någon form av utbrändhet/överstimulering/annat i miljön man reagerar på än elallergi men att ta bort intryck orsakade av digitala apparater kan säkert vara en del i en bra behandling mot det.
 
Du har nog inte läst hela tråden.
Jag har läst hela tråden och håller med @Fruentimber om att vetenskaplig fakta och åsikt inte är samma sak. De flesta här som är skeptiska till om elallergi finns framför ju inte det som en åsikt, utan hänvisar till att det efter åtminstone 20-30 års forskning på området inte finns några som helst belägg för att elallergi skulle existera. Det är något annat än att tycka att det finns eller inte finns, och också något helt annat än anekdotisk bevisföring av typen "jag känner minsann en som..."
 
Jag har läst hela tråden och håller med @Fruentimber om att vetenskaplig fakta och åsikt inte är samma sak. De flesta här som är skeptiska till om elallergi finns framför ju inte det som en åsikt, utan hänvisar till att det efter åtminstone 20-30 års forskning på området inte finns några som helst belägg för att elallergi skulle existera. Det är något annat än att tycka att det finns eller inte finns, och också något helt annat än anekdotisk bevisföring av typen "jag känner minsann en som..."
Jag håller också med om att vetenskaplig fakta och åsikt inte är samma sak, men...som jag skrev - det finns väldigt många sätt att framföra sin åsikt och föra en diskussion.
 
Alltså, drev liknande det i den här tråden, där det snarast blir en tävling om vem som är bäst på att dumförklara personer som reagerar på elektriska fält, är ett av skälen till att de drabbade inte orkar prata om det. För det spelar ju liksom ingen roll vad de har för argument.

Jag tycker verkligen tvärtom, flera har presenterat sympatiska alternativa förklaringar som TS tackat för och så gott som alla har sakligt diskuterat varför elallergi inte kan vara TS problem.
Men OM det nu blir drev kring en sådan här fråga, där absolut alla slår ner ursprungsfrågan och absolut ALLA presenterar motbevis och argument mot - vad tror du det kan bero på? Kanske att ursprungsfrågan är så absurd ur ett rent vetenskapligt perspektiv att det faktiskt bara finns en enda sak att göra; presentera fakta?
 
Precis, det är något väldigt skevt med debattklimatet när presentation av fakta tolkas som "ett otrevligt sätt att föra fram sin åsikt på".

Det här är INTE det jag menar som otrevligt i sig, så din kommentar har egentligen ingenting att göra med diskussionen i den här tråden. Det är sättet som en del uttrycker sig med som inte är trevligt.
...men nu hoppas jag att tråden kan återgå till sak, eller självdö
 
Jag tycker verkligen tvärtom, flera har presenterat sympatiska alternativa förklaringar som TS tackat för och så gott som alla har sakligt diskuterat varför elallergi inte kan vara TS problem.
Men OM det nu blir drev kring en sådan här fråga, där absolut alla slår ner ursprungsfrågan och absolut ALLA presenterar motbevis och argument mot - vad tror du det kan bero på? Kanske att ursprungsfrågan är så absurd ur ett rent vetenskapligt perspektiv att det faktiskt bara finns en enda sak att göra; presentera fakta?

Drev uppstår vanligen inte pga att alla bara har sån bra vetenskaplig fakta de bara vill dela med sig av på ett schysst sätt, direkt.

Är faktiskt lite less på hur så många slänger sig med orden "vetenskap" och "fakta" för att "vinna" i diskussioner, dessutom. För mig blir det rätt tydligt vilka som inte förstår varken den vetenskapliga metoden eller hur vetenskap utövas. Det används bara som ett slagträ för att sen kunna säga om svaret: "vadå, tror du inte på vetenskapliga fakta?".

Ingenstans i tråden kan jag se att TS försöker bevisa för nån av oss att elallergi/elöverkänslighet är ett "vetenskapligt bevisat faktum", tvärtom snarare. Det blir för mig även tydligt att många inte kan ha mått dåligt med värk/psykologiska besvär till den grad att man börjar fundera kring allt möjligt. Det är normalt, och turligt nog inte nått som drabbar alla. De som inte har upplevt det kan oftast inte riktigt förstå hur tankegångarna går, och faller lätt in i att försöka överbevisa/dumförklara/minsann-säga-hur-det-är. Det är en slags brist på social kompetens. Man vill bevisa sig kunnig och smart istället för att enbart tänka på "hur hjälps personen bäst?".

@tott : du kommer inte lyckas få de som inte förstår att förstå här. Det bästa du gör är att släppa den biten och försöka fokusera på konkreta åtgärder du kan testa som kan förbättra din situation. Den som förstår, förstår och den som kan lyssna, lyssnar. När du mår bättre om X veckor/månader/år så är det kanske en intressant diskussion att ta (jag tycker det själv), men det är inget som kommer hjälpa dig alls nu.

Jag gissar på att det inte har nånting att göra med reaktioner på elektricitet, dock, för att vara ärlig. Men jag råder oavsett fortfarande dig att ta kontakt med en bra psykolog (där du känner personkemin funkar) och ser över möjligheter till nån form av sjukskrivning. Skulle även kräva av din läkare att du får bli skickad till sjukgymnast som kan börja bearbeta din problematik. Vänta inte med detta, gör det nu.

Mitt sista direkta råd är att du hittar närmaste simhall och testar börja simträna+badar bastu efter. (Sålänge det inte direkt gör värken betydligt värre, förstås, lite försiktig måste man vara). Lär dig att andas ut under ytan så du inte måste spänna nacken hela tiden också, om du bröstsimmar. Detta råd ger jag bara för att det hjälpte mig en massa med mina nack/axelbesvär som var diffusa och inte hjälptes av sjukgymnastiken särskilt mycket. Det fick mig att slappna av där. Det kanske inte hjälper dig, men det lär inte göra nån skada direkt. Och det är bra, rent mentalt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 273
Senast: Novalisa
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
1 970
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp