Bukefalos 28 år!

Santa Cruz Celine

feel

Trådstartare
Hur är de att rida i? Är de mjuka i sitsen, bra grepp i lädret? Är de ullstoppade? Kvalité?
 
Sv: Santa Cruz Celine

Jag tycker om den sadeln. Väldigt bekväm att sitta i enligt min åsikt. Tycker den är ganska så lik min prestige golden star som jag har nu.

Jag hade inte min så länge visserligen men har inget att klaga på.
 
Sv: Santa Cruz Celine

Jag har haft två medryttarhästar med Celine, det enda jag minns var att de var stenhårda och hade för bred midja för mina höfter. Men det är en populär sadel så jag antar att det är ett gott betyg ;)
 
Sv: Santa Cruz Celine

Stenhård låter inte bra :meh:
Det är ju billiga sadlar så misstänkte att komforten kanske inte är den bästa.
 
Sv: Santa Cruz Celine

Jag tycker inte den var stenhård men jag hade en Zaldi innan dess och DEN var stenhård så min rumpa kanske var härdad :p
 
Sv: Santa Cruz Celine

Ja, båda var stenhårda plankor. Men det är ju min smak. Jag hade en SC Jean Luc när min häst var ung, den var mjuk och skön med bra grepp. Tyvärr växte hon ur den relativt snabbt :(
 
Sv: Santa Cruz Celine

jag hade tidigare en celine till min nuvarande häst. Det är inte en sadel jag skulle köpa gen. Jag upplevde den som lite "plastig" (dock var den nog bland de första som kom ut i det utförande den har just nu, så kanske att det ändrat sig, en god vän har en till sin som bara är ett par år gammal och den är en helt annan känsla att ta i) och klumpig. Kändes inte som att jag kom så nära som jag önskade.

Vet inte om det är ull eller semiull, men mig veterligen ska den i alla fall vara omstoppningsbar.
 
Sv: Santa Cruz Celine

Jag har haft en Celine. Tycker att det är en trevlig sadel; inte hård men heller inte för mjuk. Som många sadlar med utrymme i bommen för en bredare rygg (min valack är bred som en soffa bakom manken, dvs vid sadelns midja) kan den upplevas som bred av vissa, men jag upplevde inte att den är bredare att sitta i än andra sadlar som passar min häst. En trevlig sadel för sin prisklass. Jag hade dock behövt betydligt mer framskurna kåpor för hoppningen. Den är stoppad med en sorts syntetull (innehåller vad jag förstått latex. Santa Cruz kallar sin ullstoppning STP), som jag bytte ut till riktig ull av bra kvalitet eftersom stoppningen hunnit bli ganska stum då jag stoppade om den (köpt begagnad).
 
Sv: Santa Cruz Celine

Knapplån!
Jag har en Celine som jag verkligen gillar att rida i. Någon jämförde med Prestige Golden Star och en sådan har jag också, men rider hellre i Celinen, tycker att Prestigen är hal och hård.. Men min Celine är ett par år och av den nyare modellen, jag tror dom äldre inte är lika bekväma.
 
Sv: Santa Cruz Celine

Jag GILLAR verkligen min Celine.

Men är man inte som jag (lång och "stor" ;) ) utan liten å nätt så tycker man tydligen den är för bred i sitsen.
Nu är min sadel XXW så den måste ju då såklart även bli lite bredare (tänker jag) Men jag tycker den är riktigt bekväm =)

Ligger dock dåligt på hästar med mkt manke så jag har vart tvungen att köpa en till hoppsadel pga det.

Har för övrigt även Santa Cruz i min dressyrsadel som ingen klagat på hitintills =)
 
Sv: Santa Cruz Celine

*delvis kl*
Att den är bred gör inte så mkt, mer orolig för att den ska kännas stum och hård, typ Globus (de ligger ju i ungefär samma prisklass). Någon som ridit i både Globus och Celine och kan jämföra?
 
Sv: Santa Cruz Celine

Vilken Globus modell tänker du på? Jag har haft Celine, inte så förtjust i den. Håller med om hård och bred. Har erfarenhet av Globus Clic (hopp och dressyr), turner och Esperanza. Och Jag tycker Globus är mycket skönare, kanske med undantag för Esperanzan för den tycker jag är rätt hård.
 
Sv: Santa Cruz Celine

Celine hamnar nog på min lista med mindre sköna sadlar, av den anledningen att jag upplevde att sadeln jobbade lite emot mig, med sin något hårda sits, breda midja, och halkiga grepp. Kändes som att man inte fick varken bra sits eller bra grepp riktigt.

Finns flera olika stoppningar att välja mellan, som ger något olika passform, men samtliga är åt det normalsvängda hållet.

Globus Esperanza som någon mer nämnt är ännu värre, med sämre läder, riktigt bred midja, och konstiga knästöd. Det är tyvärr en sadel jag inte klarar att hitta balans i överhuvudtaget, hur länge och väl jag än försöker.
 
Sv: Santa Cruz Celine

Jag har ridit i Globus Clic dressyr, den var fruktansvärd samt en hoppsadel som jag inte vet vilken modell det är men den var också hemsk.

Jag vill ju ha bra grepp i sadeln samt sitta hyfsat komfortabelt. Men vill ju komma billigt undan såklart ;) Verkar dock som att dessa billiga sadlar inte är någon höjdare...
 
Sv: Santa Cruz Celine

Jag är nöjd med min Celine. Den är väl inte den mjukaste och mest stöttande hoppsadel jag ridit i, men den duger alldeles utmärkt åt mig. Jag har ridit i några riktigt obekväma sadlar och några vansinnigt bekväma (och dyra). Celine ligger över medel i komfort och under medel i pris - så en bra kompromiss för mig som inte är gjord av pengar.
 
Sv: Santa Cruz Celine

Kl
Min Celine var för bred för mig och gav inte mig ngn vidare bra hoppsits, men trevlig i övrigt bra för markarbete. Skulle dock beskriva den som en allround sadel och inte hopp.
 
Sv: Santa Cruz Celine

Jag hoppar inte så den ska användas till uteritt (men där behöver jag bra stöd och grepp) samt till en del dressyr.
 
Sv: Santa Cruz Celine

Mmm tycker också så, lite hal, lite för bred, lite för hård. Bra passform till hästen dock.
 
Sv: Santa Cruz Celine

Min passade inte till långa uteritter :p, red en hubertus jakt en gång och red då 1h till jaktstarten, 2h jakt och 1h hem igen. Jag hade ont redan innan vi var framme vid jaktstarten :p.
 

Liknande trådar

Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 040
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 346
Senast: Thera
·
Utrustning Har just nu en santa cruz Merlin på min häst ( den gamla modellen som är minst 15 år) och både jag och hon trivs i den. Problemet är att...
Svar
0
· Visningar
427
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
403
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp