santa cruz dressyrsadlar -hjälp att välja!

Jag hade en Santa Cruz Merlin förut. Sjukt skön sadel! Passar häst med mycket manke samt rak mot svängd rygg. Väldigt mjuk djup sits och stora knästöd som håller benen på plats.

Numera har jag en Santa Cruz Roxette och jag älskar den! Även fast den är helt ny så är sitsen jätte mjuk. Sadeln har väldigt djup sits så jag har fått hoppa upp en storlek. Denna är rakare än Merlin sadeln och den passar häst med manke.

En före detta stallkamrat hade en Santa Cruz Arthur de lux (stavning??) till sin förra ponny som hade en extremt rak och bred rygg. Den låg kanon :)
 
Har SC Arthur med Gentec. Den är perfekt för min kropp som är kort, har en 16,5" och upplever dem ngt små i str. jämförelsevis. Är bred i midjan och sittdelen och passar stödmässigt korta ben. Har man långa ben så behöver man gå upp en str. Den passar raka breda som smala ryggar, medellång anläggningsyta. Är mycket nöjd med den sadeln.
 
Jag hade en Santa Cruz Merlin förut. Sjukt skön sadel! Passar häst med mycket manke samt rak mot svängd rygg. Väldigt mjuk djup sits och stora knästöd som håller benen på plats.

Numera har jag en Santa Cruz Roxette och jag älskar den! Även fast den är helt ny så är sitsen jätte mjuk. Sadeln har väldigt djup sits så jag har fått hoppa upp en storlek. Denna är rakare än Merlin sadeln och den passar häst med manke.

En före detta stallkamrat hade en Santa Cruz Arthur de lux (stavning??) till sin förra ponny som hade en extremt rak och bred rygg. Den låg kanon :)

Har du någon aning om hur lång Merlin var i anläggningsyta? Jag är intresserad av en sådan, men undrar om den inte blir alltför lång för min korta, något överbyggdpålle.
 
Har du någon aning om hur lång Merlin var i anläggningsyta? Jag är intresserad av en sådan, men undrar om den inte blir alltför lång för min korta, något överbyggdpålle.
Den var väldigt lik min Roxette jag har nu så kan mäta den i morgon. Den jag har nu är 17" precis som Merlin sadeln va :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Mearas
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 180
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp