Santino 1099 och Zansibar 567?

Fazeem

Trådstartare
Hej!

Jag har precis skaffat en foderhäst, en valack född 2006 e. Santino 1099 ue. Zansibar 567. Har letat efter information om hans stam, men utan några vidare resultat. Vet att Santino stod på Flyinge under betäckningssäsongen 2006 men flyttade sedan tillbaka till Holland, samt den informationen som finns på BLUP.

Någon här på buke som vet någonting om dessa hingstar? Vad har de presterat och finns det några bilder på dem?

Och finns det någon här som också har en avkomma efter Santino?

Tacksam för svar! :)

/ Fazeem :bump:
 
Sv: Santino 1099 och Zansibar 567?

Zansibar levde mellan 1974 och 1991. Han var brun med vita hår i pannan, 167-22 cm och AB-premierad. Fram till 1990 hade han betäckt 196 ston.
Han tävlades själv i lätt hoppning. På den tiden var det ovanligt att hingstar tävlade så att han inte kom högre behöver inte betyda att han inte hade kapacitet för mer.
Han kommer från ett möderne som gett flera hopphästar, bl a mammas helbror var placerad i msv hoppning, hans mormor även mormor till Corrogan som var placerad i svår hoppning med Rolf-Göran Bengtsson. Fadern Cyrano hade flera avkommor i svår hoppning och även Bernadino i fälttävlan som gick högsta internationella klass. Morfar Orkan dog redan som nioåring men hann få flera avkommor i svår hoppning och även i fälttävlan.

Bilden av Zansibar från stamboken

Zansibar.jpg
 
Sv: Santino 1099 och Zansibar 567?

Oj, tack för all information! :) Min hästs mamma är ju då e. Zansibar, och hon är nog en av de trevligaste hästarna jag har träffat. Exteriören är inte på hennes sida, men hoppa, det kan hon! Roligt med en bild också :D
 
Sv: Santino 1099 och Zansibar 567?

Vad menar du med att exteriören inte är på hennes sida?
 
Sv: Santino 1099 och Zansibar 567?

Att hon inte har en optimal exteriör ur ridsynpunkt.
 
Sv: Santino 1099 och Zansibar 567?

Fast det sa ingenting...jag bara undrar vad du menar med det...har hon 3 ben eller felbyggd eller något annat som du tycker är fel förutom storleken då förstås :)
 
Sv: Santino 1099 och Zansibar 567?

Hon är helt enkelt lite felbyggd och liten enligt rasstandarden :) Men trots det så rör hon sig korrekt och bär ryttaren bra.
 
Sv: Santino 1099 och Zansibar 567?

Ja liten sänker ju rastypen...men igen vad är det som är felbyggt och fel i exteriören. Kan du inte förklara dig.....om du säger att det är så så måste du väl veta vad som är fel......
 
Sv: Santino 1099 och Zansibar 567?

Då det inte är min egen häst vill jag inte uttrycka mig för mkt. Jag bad om information om hingstarna i stammen och inte om frågor angående stoets exteriör, men jag förstår din fråga. Hon är till exempel lågställd, korta framben, svag överlinje och lågt ansatt hals. Hon är inte ett typiskt Svenskt Halvblod helt enkelt, om man tittar på beskrivningen för rasen :)
 
Sv: Santino 1099 och Zansibar 567?

:confused: Det var du själv som tog upp om stoet....så jag tyckte bara det var intressant att höra din åsikt....
 

Liknande trådar

Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 065
Senast: rostad
·
Avel I mitt stall finns en jättefin valack, av halvblodstyp, som lite skämtsamt brukar kallas "Dressyrkungen" för att han, trotts att han är...
Svar
8
· Visningar
3 586
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
3 996
Trav Jag sitter och funderar på vad det är egentligen som sätter priset på en travare. Senaste prestationer? Stam? Prispengar? Rekord? Antal...
2
Svar
26
· Visningar
4 556
Senast: Giantchill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp