Såpan med unghästen fortsätter, klinikbesök igen

Alexandra_W

Trådstartare
Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del trehundrafyrtiosex i evighetssåpan 'Waikele och hennes leder'. Klippt in från min träningsdagbok (eller var det sjukjournal? :devil: ) så ni får stå ut med 'kringbabblet')

Klinikbesök *långt*
2005-08-30 15:57:00 av Alexandra_W

IDAG var det dags för ÅB med Kele, vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på. För mig var det en väldigt avgörande dag då jag var fast besluten om att - oavsett status på hästen - få SVAR med mig hem. Sen kunde det ju vara domedagen med..

Började fint med att försova mig, var dock bara en anings en när jag skulle lasta. Och lugn, tyckte jag. Kele VÄGRAR gå in (!?!). Gick upp på rampen, stannade till och kastade sig. vafan? På't igen, hon går in med huvudet i släpet och kastar sig. Vad i h*lvete??? Jag tog tre djupa andetag, började om och hon stannar på rampen, jag satte press och hon kastade sig ut. DÄR insåg jag dock vad det var som hände, och att det INTE var hästens fel ALLS. Utan MITT och bara mitt.. Det som hände första gången var att Kele snällt knallad epå, och beslöt sig att ta sin treskundersfunderare över läget i världen. Hon gör så ibland och det händer inte mer än att hon går på sekunden senare, eller att jag ber henne gå på direkt och hon gör det. Observera frasen jag BER i meningen. Idag så bad jag inte, utan hon knallade på, tar sin tresekundersfunderande och stressad matte sa åt henne att 'men gå på nu!'. Kele, som ju är sto, konstaterade med all rätt att 'dra åt helvete, jag ställer gärna upp för dig om DU ställer upp för mig'. Andra gången räknade jag med bråk och beordrade hela vägen och Kele reagerade med att tycka 'nej!'. Tredje gången gick hon till exakt samma ställe som första gången och stannade och kollade vad JAG tänkte göra. Jag beordarde henne att gå på och hon sa 'glöm det'

Så, vi gjorde om det, Kele stannar på rampen och verkligen kollar vad jag tänkte göra, jag bad henne gå på och hon gick på och stod där. Det kan tyckas konstigt med be kontra beorda, och skillnaden är egentligen enbart MIN INSTÄLLNING. Men Kele gav mig en rejäl känga ang hur man egentligen ska bete sig och hon hade ALL rätt att göra det. Lyssnar inte jag på henne så kan jag inte kräva hon lyssnar på mig heller!

Åkte iaf och sen var det milt sagt kaos i trafiken ner till MK, varningsbilar med blinkande lju, extrembredlastade lastbilar som promt skulle om osv. Och en jävla lastbilsjävel som tyckte jag skulle ut på vägrenen fast sikten var skymd och helt sonika prejade ut mig ochd essutom hade mage att TUTA när han körde om. Tur man har en cool häst. Kom fram i itd men fick parkera i periferin då det var SMOCKAT med folk på MK idag och det var bådde dubbel och trippelparkerat kors och tvärs på parkeringen och inte en ledig yta att klämma in ett släp.

Vägde Kele, 406 kilo. Finfint! Sen roade jag mig med att studera andra besökare medan jag väntade. Sju veterinärer och dubbla löpargångar gav ju en del att titta på. Mest roande var det att se travgubbarna löpstilar när de skulle springa med sina vbl dock ;)

Sen var det vår tur och veterinären bara skakade på huvudet när hon fick uppdateringen om vad som hänt under hennes semester. Vi sprang med henne, longerade i alla gångarter i båda varven och böjde runtom. Och så pepprade jag vet med mitt frågeformulär, fick PRESSA på end el punkter då vet har en tendens att bli vag och 'lallig' när det handlar om dåliga probnoser och så.

Böjprovsreaktioner kotleder BF, BÖJÖM, böjprovsreaktion kotled VB. Initialt ohalt skritt och trav rakt fram. Ohalt även vid longering, men ett frågetecken för HB. Hon är inte halt, men hon använder det inte fullt ut, hon går och sparar det hela tiden.

En av grejerna jag hade föresatt mig innan var att få ny och kompleterande rtg på framkotor och benbiten VB. Och nog fick jag plåtar alltid, totalt 12 st nya. Ingen förändring av bendrepssion BF (bra), benbiten VB ligger still (bra) och ligger förvisso på ett ovanligt ställe men den ligger sas väldigt bra där den ligger. Jag tvingade Roneus att kolla på bilderna med (besvärlig kunde idag jag). Diskuterade återigen om benbiten KAN vara det som spökar men ingen tror på attd et är lösningen, men det finns ju en möjlighet. Så jag pressade lite ang åsikter om OP (a sa nä, A sa nä, Roneus sa nä men samtliga sa 'men vill du så gör vi det såklart, vi kan ju inte säga att det INTE är den som är roten till allt ont). Dock hade vet ett väldigt bra argument att inte göra en ev op nu iaf - Kele är INTE hjälpt av att vi skapar en situation där hon kraftigt avlastar ett opererat ben. Och det är ju en väldigt bra poäng där.

Sen, vi hittade lite mer godbitar på röntgen med iom att vi tog projektioner ur alla vinklar. En pyttepytte (knappnålsstor) lös benbit i en framkota, helt betydelselös. Förkalkningar gaffelbandsfästena (där de fäster mot kotsenben) BF, mer markerat på utsidan. Och så en liten förkalkning på 'baksidan' av ena framkotan, minns inte vilken mjukdel som var inblandad dock.

S´å, Kele drygar på röntgenfyndsavdelningen, men med ännu mer LUDD.

Så summa summarum: Vi har tragglat i snart nio månader, det går downhill med besked för var gång och den här gången svarade hon inte fullt ut på behandling heller (vilket hon alltid gjort tidigare).

Och frågan som infann sig var ju rent naturligt 'Och vad fan gör vi nu då?'. Vi diskuterade en hel del olika alternativ. Inkl det slutgiltiga. Vet var först inne på att ge henne några månaders vila, men insåg ju sen att det hästen gjort de senaste två månaderna är - just det - vilat. Jag hade en teori jag vill testa på vet som gick ut på att behandla, dvs ge henne en kickstart, ge henne någon form av antiinflammatoriskt/smärtstillande/dyl under en längre period och sätt igång henne. Se om det kan hjälpa iom att hon stärker sig, eller omd et stjälper hela korthuset över ända, elelr om det som allt annat gör nada skillnad. Och efter en lång stunds allmänt spånande och funderande och diskuterande kom vet fram till att jag ju är riktigt smart ju, det var en riktigt bra ide ;)

Så hon är sprutad med tuppkam i blodet, och ska sen ha pronaxen två ggr/dag i en månad. Ska sättas igång nu direkt, och så ÅB om 2-3 månader. Och BLUNDA för hur hon ser ut, sålänge hn inte börjar bli läbbigt initialhalt eller nåt.
Fungerar inte det så.. tja.. =/

Djursjukv som var med vid rtg tjatade om avel hon, och jag vet inte vad det är med folk men alla hakar upp sig på att hon är så fin... Och visst, det är en rasande grann häst men vad hjälper det? =/ Men det tycks göra folk (inklusive mig själv, det ska inte förnekas) extremt angelägna om att kämpa för henne lite till, lite mer..

Citat veterinären som väl i sig inte är så kul, men ändå värmer hjärtat: *jag förstår inte, hon har ju en jättefin benställning, jättefina vinklar och hela exteriören skriker ju HÅLLBARHET.. så VARFÖR?'

Sen ska vet ha en GULDSTJÄRNA då hon tyckte och rekommenderade att någon alternativmänniska går igenom Kele igen. För NÅGOT gör ju att hon inte använder HB som hon ska, och både jag och vet anser ju att detta 'något' borde sitta högt HB, men vi hittar det inte. Men vet ville att jag skulle kolla igen så det verkligen inte finns någon 'skelettsnedhet'. Så nu måste jag jaga rätt på en equi-människa också. Och jag vet inte vilk som finns här förutom B liksom *sucka*

Gjorde hostprovokation på henne med, negativ *phu*

Inga problem att lasta hem, åkte kanon, står still vid rödljusen och står numera helt lugnt när man lastat på men innan man kör iväg. Stod i 20 minuter imorse när jag bråkade med blinkersen på släpet. Duktig kicka!

Säkert glömt sjuttiofjorton saker, men de får komma sen.

Och frågorna jag fårr svar på, svaren får jag ta sen någon gång tror jag, annars blir det alldeles för långt.
 
Sv: Såpan med unghästen fortsätter, klinikbesök igen

Tråkigt att prognosen inte var bättre, men jag håller tummarna att sista halmstrået ska fungera! :idea:
 
Sv: Såpan med unghästen fortsätter, klinikbesök igen

Ja ingen kan ju säga att du inte gett henne en rejäl chans och du har ju själv sagt att du vill ha en fullt fungerande ridhäst och då gör du ju rätt.
Du har ju redan Vision som skrutthäst och ingen kan väl säga något om du ger upp sen. hon har ju verkligen fått alla chanser.
Gud vad avundshjuk jag är på att ridhästar får såntpå försäkring.
JAg strular ju med vårt travartreåring och det får vi at ur egen ficka.
räknas som förslitning hmmm
Nåja hon har bar 1grads reaktion vbknä och det ska sprutas nu så är hon ok efter en ordentlig vila .
Problemet är att hon är såå ambitiös finns ingen hejd.
 
Sv: Såpan med unghästen fortsätter, klinikbesök igen

Jag har lite svårt att förstå folk som tycker att du ska avla på henne, oavsett hur fin hon ser ut... Hon har ju en hel del problem som inte kan komma av förslitningar... Är det en bra ide att skicka det vidare i avel??!!

Jag tycker att du e stark som orkar fortsätta kämpa, jag tyckte att det var jobbigt att åka med min häst i knappt ett år...

Kämpa på!

Jag håller tummarna för er!

/Linda
 
Sv: Såpan med unghästen fortsätter, klinikbesök igen

peperoni2 skrev:
Jag har lite svårt att förstå folk som tycker att du ska avla på henne, oavsett hur fin hon ser ut... Hon har ju en hel del problem som inte kan komma av förslitningar... Är det en bra ide att skicka det vidare i avel??!!

Jag tycker att du e stark som orkar fortsätta kämpa, jag tyckte att det var jobbigt att åka med min häst i knappt ett år...

Kämpa på!

Jag håller tummarna för er!

/Linda

Jag vet dock inte hur insatt djursjukvårdaren var i Keles förändringar, vilket ju kan förklara att hon tyckte att hon ju kunde bli avelssto. Sen vet jag inte hur insatt hon var i avel heller iosf ;) Men det visar ganska bra på 'problemet' med Kele, hon är för vacker att titta på och på något vänster får folk med det i bedömningen när man ska ge upp, vad alternativen är etc *s*

Men jag kan lugna dig med att OM Kele någonsin ska ha något föl, så kommer det vara en väldigt kalkylerad risk JAG tar för MIN egen skull. Hon kommer alltså aldrig bli 'avelssto' såtillvida att hon kommer producera ett enda föl för 'öppna marknaden', och får hon övht något föl så kommer det vara tll mig (som i så fall valt att ta risken, dvs ingen annan människa 'drabbas' om det skiter sig).
 
Sv: Såpan med unghästen fortsätter, klinikbesök igen

Sputnik skrev:
Ja ingen kan ju säga att du inte gett henne en rejäl chans och du har ju själv sagt att du vill ha en fullt fungerande ridhäst och då gör du ju rätt.
Du har ju redan Vision som skrutthäst och ingen kan väl säga något om du ger upp sen. hon har ju verkligen fått alla chanser.
Gud vad avundshjuk jag är på att ridhästar får såntpå försäkring.
JAg strular ju med vårt travartreåring och det får vi at ur egen ficka.
räknas som förslitning hmmm
Nåja hon har bar 1grads reaktion vbknä och det ska sprutas nu så är hon ok efter en ordentlig vila .
Problemet är att hon är såå ambitiös finns ingen hejd.

Fast även om jag skulle tycka hon kunde bli gräsklippare, så fungerar det ju ändå inte, hon kan ju inte gå och ha ont som sällskap heller liksom. Men nej, sällskapshäst är inte ett alternativ för mig, eller HENNE heller för den delen. Vi talar hästen som av 7 veckor hagvila blev så uttråkad att hon smet in i transporten när den stod öppen på stallplanen, och VÄGRADE kliva ur förrän jag kört runt byn med den (och var skitsur när hon insåg hon inte kommit en meter :devil: )

Mm, helt ärligt så är försäkringen en nödvändighet för att jag skulle kunnat ge henne alla de här chanserna, jag hade INTE haft råd annars! Å andra sidan är jag muttrig att de inte ersatte cartophenet, klart bortskämt i jämförelse med hur ni trav/galopphästägare har det..
 
Sv: Såpan med unghästen fortsätter, klinikbesök igen

Inte klokt... kan något mer hända er egentligen? fast det vart ju inte nattsvart ändå, alltid nåt.
Beundrar som vanligt dig och dina hästar som vanligt för eran envishet, och fortsätter hålla tummar och tår... ;)
 
Sv: Såpan med unghästen fortsätter, klinikbesök igen

Fy fan vad tråkigt!

Men tycker ditt förslag som vet är med på är bra - dvs att turbo starta henne med behandling och sen testa att köra igång. Vila hjälper ju tydligen inte. Och ibland känns det bättre när man får "göra något" än att bara gå och vänta....... :crazy:
 
Sv: Såpan med unghästen fortsätter, klinikbesök igen

mackan skrev:
Fy fan vad tråkigt!

Men tycker ditt förslag som vet är med på är bra - dvs att turbo starta henne med behandling och sen testa att köra igång. Vila hjälper ju tydligen inte. Och ibland känns det bättre när man får "göra något" än att bara gå och vänta....... :crazy:


Vi har provat att behandla och sätta igång förr, med nada bättre resultat. Men kanske Naproxenet gör skillnaden? Sådär äverdrivet hoppfull är väl varken jag eller vet, men provar man inte så har man ju absolut ingen chans.

Jag frågade om prognos som ridhäst jag, men vet svarade bara att 'först ska vi få henne frisk, om det går, sen från frisk till ridhäst är en annan resa'.. =/

Men att helvila henne mer hade jag inte accepterat, hon måste minst få gå promenader eller något, det kryyyper i henne
 

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 063
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
18 702
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
6 901
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 934
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp