Sår hos föl.

Summerwind

Trådstartare
Mitt 3-månaders föl rev sig på insidan av skenan vänster fram för ett par veckor sedan. Såret är ca 2x2 cm, inte djupt, inte infekterat. Först hade vi kompress med salva och vetrap runt. Det var rent och fint men läkte inte för att det kom inte luft till. Sedan provade jag med att ta Lotagen på själva såret och tjärsalva runt men inget bandage. Det gick en halvtimme, sedan satt flugorna i klasar i såret och bara åt.... Efter det så har vi provat med Rheva plåster på själva såret med Snögg runtomkring och vetrap för att fästa uppe och nere. Flugorna har inte kommit åt såret och det har suttit några dagar. Föl står ju inte precis stilla så det är lite jobbigt att byta bandage på honom. Någon som har tips om något enklare sätt? Det är mest att flugorna inte ska kunna komma åt såret.
 
Sår läker bäst fuktigt täckta av en kompress. Tvätta såret med koksalt, lägg på en steril kompress som inte fastnar, linda på ett bandage med vaddlinda (cellona/soffban el likn) och därefter vetrap, tejpa i över- och underkant (tensoplast/optiplast el likn). Om sitter bra kan det sitta i 5-7 dgr åt gången. Man kan också göra ett stadigare bandage med bomull och gasbinda innan vetrap läggs på.
Lotagen är toxiskt för hudens celler så det hjälper inte läkningen öht.
Brems brukar kunna fungera bra på föl om man inte har möjlighet att sedera.
 
Sår läker bäst fuktigt täckta av en kompress. Tvätta såret med koksalt, lägg på en steril kompress som inte fastnar, linda på ett bandage med vaddlinda (cellona/soffban el likn) och därefter vetrap, tejpa i över- och underkant (tensoplast/optiplast el likn). Om sitter bra kan det sitta i 5-7 dgr åt gången. Man kan också göra ett stadigare bandage med bomull och gasbinda innan vetrap läggs på.
Lotagen är toxiskt för hudens celler så det hjälper inte läkningen öht.
Brems brukar kunna fungera bra på föl om man inte har möjlighet att sedera.
Jag hade för mig att det läker bäst om det får luft. Men jag provar att göra så som du skriver. Jag har ju förstås tvättat såret med koksalt varje gång men det såg ut att bli lite svallkött så det är därför jag har använt lotagen några gånger (enbart i såret och inte på kanterna). Ordnar Soffban och Tensoplast nu. Tack för tipset!
 
Jag hade för mig att det läker bäst om det får luft. Men jag provar att göra så som du skriver. Jag har ju förstås tvättat såret med koksalt varje gång men det såg ut att bli lite svallkött så det är därför jag har använt lotagen några gånger (enbart i såret och inte på kanterna). Ordnar Soffban och Tensoplast nu. Tack för tipset!

Det gamla var att de läkte bäst med luft. Modernare råd är dock fuktigt/instängt är bättre (så länge det är rent)
 
Jag arbetar inom vården och har fått lära mig att alla sår ska läggas om.

Men på hästarna låter jag dem vara öppna i största möjliga mån. Jag får dem inte att läka bra omlagda. Om såret är ytligt har jag på zinkpasta för det skyddar bra mot flugor och torkar ut. Återigen helt tvärt emot vad man ska göra. Sår ska inte torkas, de ska vara lagom fuktiga.
Aja, på mina hästar har såren läkt snabbast öppna med zinkpasta. Men som sagt, då är de ytliga och inte heller specielt stora.
 
Hästar är ju inte alltid så lätta att hålla bandagerade så med ytliga sår (typ, skrap/skrubbsår som inte går helt genom huden) håller jag med om att zinksalva ibland fungerar bättre än diverse bdg som hästarna snabbt gör sig av med ändå (otacksamma djur :p)
 
Jag hade för mig att det läker bäst om det får luft. Men jag provar att göra så som du skriver. Jag har ju förstås tvättat såret med koksalt varje gång men det såg ut att bli lite svallkött så det är därför jag har använt lotagen några gånger (enbart i såret och inte på kanterna). Ordnar Soffban och Tensoplast nu. Tack för tipset!
Det där med att sår ska luftas är gammalt och förlegat.
Om det bildas mkt svallkött bör man ställa sig frågan varför - är såret skitigt, infekterat, finns det ngn främmande kropp, rör det sig för mkt eller är det ngt annat som stör läkningen? Och sen skärs svallköttet med fördel ned med skalpell (anlita vet för detta), mkt vänligare mot vävnaden än lotagen o dyl.
 

Liknande trådar

Hästvård :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Hjälp! Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod! Har ni nåt bra tips på...
Svar
13
· Visningar
696
Senast: Elo
·
Hästvård Min lilla shettis har en rätt stor sårskada på insidan av hasen, ganska långt ner på hasen. Den är ett par veckor gammal, hon har varit...
Svar
19
· Visningar
3 013
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 582
Senast: höstmåne
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp