Bukefalos 28 år!

Sår i hasvecket

Alexandra_W

Trådstartare
Ponnyskrället har på okänd vis lyckats haka fast sitt eksemtäcke i stängseltråden inatt, och slitit sönder magplattan på det. Han rörde sig som han skulle på väg in, och jag såg då inga skador/svullnader (jag vet inte när skadan hände, mellan sent igårkväll och i förmiddags). Jag kollade dock inte mer än just kolla, och att jag som vanligt strök med händerna över benen.

Det visade sig vara lite för bra för att vara sant dock, för 5 h senare hade han en rejält svullen hasled. Närmare granskning (dum färg för att se sår) visade ett typ 'skrapsår' modell lite rejälare i hasvecket. Det är inte djupt, men gått genom huden, mitt på framsidan av hasen. Ser ut som djupare skrubbsår snarare än skärsår, det finns dock sten uppe vid stängslet där han hakat i täcket, är uppe i skogen, så han kan ha gått omkull t ex. Lite ytliga skrubbsår på framsidan av skenbenet med.

Han har lindrigt förhöjd temp (38.6) men det är hett som i en bastu ute, och ganska varmt i stallet med. Han har legat och vilat samtliga gånger jag kikat till dem inne under dagen btw.

Han är inte halt, men det stramar i såret så ffa i vändningar rör han sig lite knackigt, på rakt spår i skritt knallar han på som vanligt.
Fick utan problem lyfta upp bakbenet hovslagarhögt, när jag böjde ihop tyckte han jag var en aning elak, men det spänner nog i svullnaden.
Han är tvärsvullen av förståeliga skäl, svullnaden är inte varm, mer än precis runt såret.

Äter, dricker osv som vanligt.

DV är upptagen och svarar inte. Efter lite bryderi så sprayade jag sårplast över det, och släppte ut för att dels se bättre hur han rörde sig (obehindrat rakt fram i skritt) och se om svullnaden ändras av rörelse (tyvärr ingen historik ang om han har lätt att svullna av sår, vi har varit ganska förskonade). Han la sig utan problem och rullade två ggr direkt när han kom ut.

Står på båda bak, stod och vilade motstående bakben ett tag när jag höll på och glodde och pysslade.

Men jag är livrädd för lednära sår, samtidigt så det här är ju ingen fara för leden nu, men jag vet inte hur stor risken är om det blir infekterat/inflammerat?
 
Sv: Sår i hasvecket

För att det ska vara nån fara för ledinfektion så måste ju ledkapseln skadats. Det är väl inte troligt att den blivit om det bara är ett skrapsår. Men man ska väl aldrig säga aldrig...

Risken för infektion kan man inte säga nåt om, men att det är en inflammation det lovar jag dig. (men då pratar jag om huden, inte leden.)
 
Sv: Sår i hasvecket

Fast min förra dam fick ett lednära sår (kotleden). Såret gick nästan till benhinnan, men INTE ledperforation. Dock fanns det fickor där huden släppt nedåt och uppåt.

Henne sög de in på klinik kvickt som attans, just för att kunna hålla koll och pga infektionsrisken, då det var risk det fäste i benhinnan och därefter leden om det blev infekterat.

Så där var det stora pådraget (och bekymrade miner) även fast ledkapseln var helt oskadd. Utan det var lednära, och infektionsrisk, och det 'räckte'. Hon var svullen (mindre än den här), hade aningens temphöjning (mindre än den här) och hade en lindrig hälta (1 grad) i trav.

Nu var hennes sår av lite annan typ (spark). Själva sårdelen (öppna delen sas) var mindre än för den här herrn, hennes hade ju dock de där fickorna (inte INÅT, utan nedåt, precis innanför huden), men själva såret såg harmlöst ut så det förslog, då ser det här 'värre' ut rent 'men oj, vad har du gjort'.

Därav funderingen. Så länge det här inte blir infekterat så är jag inte orolig för mer än möjligen att/om han skadat något annat (jag tycker han är vääl svullen, men han rör sig ju okej), men om det blir infekterat är ju frågan om det är som vilket annat sår som helst, eller tillräckligt lednära för det ska vara vanskligt. Det ligger ju inte direkt jättemycket mellan huden och leden just där så att säga (jämfört med där de har mer muskler osv emellan)
 
Sv: Sår i hasvecket

Skulle inte oroa mig. Ledperforation där är osannolikt och skulle såret mot förmodan ha nått en ledstruktur så blir hästen ganska omgående ordentligt halt och får feber (riktig feber, inte några tiondelar upp). Jag tror inte att du behöwer oroa dig alls och sårspray werkar wäl wara en bra behandling. Kanske något mjukgörande när det börjar läka.

Min grabb fastnade i eltråden och skar upp huden. Snyggt wärre, man kunde räkna senorna. (Allt stämde med anatomiboken).
 
Sv: Sår i hasvecket

Urk, otäckt där med trådfastningen. Herrn här har snarast skrubbat sig mot något, ev att maglappen på täcket på något vis skurit, men jag kan nästan ta gift att han skrubbat sig mot en vass stenkant. Såret är förresten lodrätt. Men tack och lov inte fastnat i tråden.

Jo jag tänkte ha på procell-salva sen, när det är lite 'torrare'. Det är en del sekret nu (eller var innan sprayplåstret med tjära), men varar/soppar inte. Dock är han även efter att ha lallat ute i några timmar fortfarande BRUTALT svullen, något så överdjävligt. Dock inte direkt varm mer än vid såret. Tempade inte om, han stod på benen, gick de få steg jag såg honom gå normalt osv. Så endera har han sårsvullnad (kom på att han haft sår en gång tidigare, då fastnade han i tråd och fick rejäla fula brännsår i karlederna - ingen svullnad alls..), eller så har han drämt i hasen och hittat på något mer jävelskap och det är därför han är svullen, men det är ju knappast något urakut direkt om det skulle vara så utan det kan säkerligen vänta några dagar och se vad som händer när såret blir lite bättre.

Och jo jag vet de får HÖG feber, och rejält hälta om det blir infektion i leden, var mest fundering för var går gränsen för när det är risk för leden och man vill förebygga med antibiotika osv - som de gjorde på Kele.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 688
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 782
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 113
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp