”Sår” i hoven

Ida94

Trådstartare
Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i det som ni ser på bilden, att hon trampade på något hårt och fick som ett litet ”sår” eller hål i sulan. Inte djupt, men blödde litegrann. Tvättade rent och lade om ett våtvarmt omslag + sjukhage de närmsta 4-5 dagarna (luftade vissa timmar) i väntan på hovslagare som var bortrest över sportlovet. Lite puls, men inte halt i skritt eller allmänpåverkad. Dock öm vid ridning i skritt och trav (detta skedde givetvis först efter ett par dagar).

Hovslagaren kom ut efter en vecka (i förrgår), tyckte inte att något behövde göras, inte heller omslag. Släpptes ut i vanliga, tyvärr väldigt leriga hagen igår. Nojig som jag är så har jag lagt våtvarmt omslag på natten ändå, och i morse när jag skulle ta ut var hon ganska varm i båda hovarna (fram), samt hade puls i båda fram. Vad kan det bero på? Är det normalt att känna puls på morgonen? Ingen av de andra hästarna känner man pulsen på efter natten.

Kan det vara så att en hovböld är på gång trots att jag lagt om hoven noggrant? Eller borde det ha läkt så pass mycket på en vecka att jag inte borde oroa mig? Hur lång tid tar det för skador i sulan att läka? Hovslagaren pratade även om att lägga på sulor, någon som ha erfarenhet av det?

Hovslagare kommer på fredag, så ska givetvis rådfråga honom, men vill bara ha tips och råd fram tills dess vad ni hade gjort.
 

Bifogade filer

  • 984A39FC-C6E2-442E-AF16-D9813F7AA5F9.png
    984A39FC-C6E2-442E-AF16-D9813F7AA5F9.png
    270,8 KB · Visningar: 443
Jag hade undvikit lerig hage, hellre valt sjukhage och eventuellt lagt alsolomslag i väntan på hovis om jag var osäker.

Hovböld kan det ju bli i efterhand när såret börjat läka, såvitt jag vet. Tar ju ett tag för en inflammation att uppstå.
 
Jag hade undvikit lerig hage, hellre valt sjukhage och eventuellt lagt alsolomslag i väntan på hovis om jag var osäker.

Hovböld kan det ju bli i efterhand när såret börjat läka, såvitt jag vet. Tar ju ett tag för en inflammation att uppstå.

Ja precis, det är det som är min tanke att jag ska göra. sjukhagen är inte helt torr den heller tyvärr men åtminstone bättre. Det jag blev fundersam över var att det var puls i båda fram imorse.Jag har dessvärre varit dålig på att känna på benen i vanliga fall, så jag vet inte ifall det är normalt eller inte? Det är ju inte så att det pulserar supermycket utan man får känna efter ett tag, men ändå mer än de andra i stallet.
 
oj, det där hade jag nog åkt till kliniken med och fått det rengjort och gipsat. Absoblut inte släppt ut i blöt hage. Sula under skon kommer den behöva men först måste sulan läka och det måste hållas väldigt rent.
 
oj, det där hade jag nog åkt till kliniken med och fått det rengjort och gipsat. Absoblut inte släppt ut i blöt hage. Sula under skon kommer den behöva men först måste sulan läka och det måste hållas väldigt rent.
Ja, kanske får göra det. Nu är bilden ju dock från tidpunkten för händelsen, dvs är det bara ett litet märke där hon inte är öm förutom vid ganska hårt tryck. Rengjort är det. Men vad vet jag, kanske får åka in med henne då. Hon verkar inte ha ont så som av en hovböld heller men är ju rädd att det kan bli en.
 
Ja, kanske får göra det. Nu är bilden ju dock från tidpunkten för händelsen, dvs är det bara ett litet märke där hon inte är öm förutom vid ganska hårt tryck. Rengjort är det. Men vad vet jag, kanske får åka in med henne då. Hon verkar inte ha ont så som av en hovböld heller men är ju rädd att det kan bli en.
Ett hål i sulan behöver ha mottryck av vanligtvis gips, och man vill inte ha in bakterier där när det läker ihop då får du infektioner inne i hovkapseln, så det behöver säkert skäras upp och rengöras. Ring o prata med veterinär och vänta inte längre
 
Ja idag kan jag hur som helst inte åka in. Bifogar en bild på hur det såg ut idag. Ej halt, varm eller puls. Ej heller öm vid tryck där. Hovslagaren kommer i övermorgon, skära upp är inget som han gör eller?
 

Bifogade filer

  • 022F2F32-2014-42B9-B3D4-003A9497AC98.jpeg
    022F2F32-2014-42B9-B3D4-003A9497AC98.jpeg
    318,2 KB · Visningar: 408
Ja idag kan jag hur som helst inte åka in. Bifogar en bild på hur det såg ut idag. Ej halt, varm eller puls. Ej heller öm vid tryck där. Hovslagaren kommer i övermorgon, skära upp är inget som han gör eller?
Bara en hovslagare godkänd av Jordbruksverket får skära i hoven, förutom veterinärer.
 
Jag litar fullt på min hovslagare så jag hade gjort som han sa. Min veterinär säger att det är bättre att hovslagare skär i hovar än veterinärer för de är bättre på det.
 
Hade liknade symptom på min häst, med ett litet sår och lite halt. Hovslagare rensade så långt den vågade, men åkte ändå in till klinik. Visade sig vara ett spiktramp ca 5 cm ljupt och precis missat hovleden (tror jag det var) . Gips och box 4 veckor. Hade inte varit kul att få in skit i det såret. Åk in och kolla försäkerhets skull säger jag!
 
Låt hästen stå inne torrt och invänta din hovis.Din häst verkar ju på bättringsväg :) Hade något varit på G hade din häst blivit allt sämre eftersom
 
Tycker det är lite läskigt att hålet är så litet och runt? Det känns som det kan vara något långt som tagit hål på sulan och därmed kunnat skada mer i hoven.
Jag hade åkt till klinik.
 
Ja, jag har förstått att de flesta här hade åkt in. Men jag hade fler frågor, bla om det är normalt att ha lite puls på morgonen i boxen? Idag hittade jag enbart lite puls i det ANDRA fram. Känns långsökt att hon skulle fått in något där också eller blivit överansträngd då jag endast provat rida/longera henne två gånger?
 
Ja, jag har förstått att de flesta här hade åkt in. Men jag hade fler frågor, bla om det är normalt att ha lite puls på morgonen i boxen? Idag hittade jag enbart lite puls i det ANDRA fram. Känns långsökt att hon skulle fått in något där också eller blivit överansträngd då jag endast provat rida/longera henne två gånger?
Det kan ju vara så att hon står och avlastar den onda hoven och därmed överanstränger den friska (=puls i den).
 
Ja, jag har förstått att de flesta här hade åkt in. Men jag hade fler frågor, bla om det är normalt att ha lite puls på morgonen i boxen? Idag hittade jag enbart lite puls i det ANDRA fram. Känns långsökt att hon skulle fått in något där också eller blivit överansträngd då jag endast provat rida/longera henne två gånger?
Jag hade inte åkt till klinik som första val, men då bara för att jag har turen att anlita en klinikhovslagare. Han hade kunnat avgöra om jag hade behövt ta det vidare, eller inte. Men om jag inte hade haft det så, då hade jag också åkt till klinik för jag tycker (som andra) att det här lilla runda hålet ser lite läskigt ut.
 
Min häst hade trampat på något spetsigt som precis nått in till kötthoven. Trodde först det var en hovböld, var bara en liten knappnålsprick i sulan vid strålspetsen och var aldrig större än så på hela vägen in. Hästen var halt, han är väldigt tydlig tack och lov för vi hade aldrig sett något annars.

Min hovis är jbv godkänd och öppnade det mesta första gången men jag insåg dagen efter att det var något skit kvar. Öppnade helt någon dag senare (all smärta försvann direkt på sekunden) och då blödde det men såg ut som att allt var ute. Gipsade (viktigt!) Och fick tid för röntgen någon dag senare. Hovis ville absolut att vi skulle utesluta att inget satt kvar som inte gick att se utifrån. Vilket det inte gjorde. Gipsade om någon gång tills sulan såg stabil ut. Hålet var mindre än det på dina bilder. Här är innan det öppnades helt.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200220-095952_Instagram.jpg
    Screenshot_20200220-095952_Instagram.jpg
    188,3 KB · Visningar: 280
Oj, från era svar att döma så är det nog ganska allvarligt då.. Såg ut som på bilden idag, fortfarande inte öm vid tryck eller puls idag. Håller rent och står i sjukhage så länge, alldeles för stressad för att stå inne själv i dagsläget. Dock lite puls i andra benet🤔
 

Bifogade filer

  • 2E7A5D6F-D8C3-4AC6-8BE9-A3055249E642.jpeg
    2E7A5D6F-D8C3-4AC6-8BE9-A3055249E642.jpeg
    365,5 KB · Visningar: 281
Oj, från era svar att döma så är det nog ganska allvarligt då.. Såg ut som på bilden idag, fortfarande inte öm vid tryck eller puls idag. Håller rent och står i sjukhage så länge, alldeles för stressad för att stå inne själv i dagsläget. Dock lite puls i andra benet🤔
Det är ju ingen här som kommer kunna ge dig definitiva besked. Bättre om en veterinär eller duktig hovslagare tittar på det. Det brukar vara smidigt att köra till klinik där det även finns hovslagare på plats så kan man få allt fixat och genomgånget.

Jag hade inte litat på en hovslagare som tycker att man bara kan släppa ut en häst i hage när den haft blödande sår i hoven.. Känns väldigt oseriöst!
 
Oj, från era svar att döma så är det nog ganska allvarligt då.. Såg ut som på bilden idag, fortfarande inte öm vid tryck eller puls idag. Håller rent och står i sjukhage så länge, alldeles för stressad för att stå inne själv i dagsläget. Dock lite puls i andra benet🤔

Min hovis är inte den nojiga typen och jag hade dålig koll innan, har aldrig ens haft en hovböld som behövt öppnas tex. Men jag förstod det som att det var alvarligt om det var öppet in/ngt penetrerat sula eller liknande dels pga stor risk att saker kapslas in och kan skapa problem senare och dels om det är öppet att typ kötthoven saknar mottryck. Jag fick mycket mer respekt för den typen av hovskador efter denna grejen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 777
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp