Bukefalos 28 år!

Sår i magen

Fraggel_Tess

Trådstartare
Igår var det dags för gastroskopi. Det visade sig att jag har sår i magsäcken. Är väl inte förvånad med tanke på hur jag har mått. Antagligen magsår, men man tog vävnadsprover och det såg inte ut som cancer. Gissa vad min hjärna tänker....I alla fall jag anar att det finns en del kunskap kring magsår här. Har ni några bra tips på att skapa ännu bättre förutsättningar för läkning? Jag får äta 80 mg Esomeprazol nu och återbesök om 6-8 veckor. Men jag tänkte om ngn med erfarenhet vet om kost som gynnar maglivet. Eller andra tips rent allmänt på hur man kan må bättre och få magen glad.
 
Igår var det dags för gastroskopi. Det visade sig att jag har sår i magsäcken. Är väl inte förvånad med tanke på hur jag har mått. Antagligen magsår, men man tog vävnadsprover och det såg inte ut som cancer. Gissa vad min hjärna tänker....I alla fall jag anar att det finns en del kunskap kring magsår här. Har ni några bra tips på att skapa ännu bättre förutsättningar för läkning? Jag får äta 80 mg Esomeprazol nu och återbesök om 6-8 veckor. Men jag tänkte om ngn med erfarenhet vet om kost som gynnar maglivet. Eller andra tips rent allmänt på hur man kan må bättre och få magen glad.
Testade de för Helicobacter pylori?
 
Testade de för Helicobacter pylori?

Jag har gjort prov innan men ej fått svar. Dock tror jag de tog prov på det igår. Hehe jag sov sött av lugnandet så jag har inte så stor koll på vad som hände ;) Dock skulle det inte förvåna mig om min tidigare magkatarr har skapat såren till slut.
 
Inget kaffe, te, juice, kolsyrade drycker mer än vatten möjligtvis (för endel fungerar kolsyrat vatten och då gärna rumstempererat bättre än kallt kranvatten), ingen alkohol, inget nikotin är en bra början. Snäll mat, kokt istället för stekt eller grillad. Inga kryddstarka rätter men gärna smaksatt med diverse örter istället. Ät lite men ofta och skippa fet mat.

Man får ofta prova sig fram men det ovan är något att börja med iallafall.
 
Inget kaffe, te, juice, kolsyrade drycker mer än vatten möjligtvis (för endel fungerar kolsyrat vatten och då gärna rumstempererat bättre än kallt kranvatten), ingen alkohol, inget nikotin är en bra början. Snäll mat, kokt istället för stekt eller grillad. Inga kryddstarka rätter men gärna smaksatt med diverse örter istället. Ät lite men ofta och skippa fet mat.

Man får ofta prova sig fram men det ovan är något att börja med iallafall.


Känns som det mesta är lugnt. Nyttjar inget kaffe, te, juice, alkohol och tobak, Pepsi Max är väl kanske inte det bästa får minska den
 
Inte tugga tuggummi, paprika är hårdsmält så det kan du behöva undvika. Annars får man ofta prova sig fram och se vad som fungerar för en själv. Jag har iofs inte magsår utan reflux men det gäller fortfarande att vara snäll mot magen.
 
Haft blödande magsår *2 (och även utvidgning av nedre magnum pga ärrvävnad och totalt stopp).

Jag fick testa lite själv och reflektera över mina kostvanor och livsstil. För mig blir det problem av många bäckar små. Typ tuggummi, stress, kaffe och godis är komponenter så ställer min mage på tvär.

Sen att äta Omeprazol direkt när man börjar få känningar (vilket jag är en extremt dålig på).

Även att äta på regelbundna tider, inte ha magen tom för länge.
 
Igår var det dags för gastroskopi. Det visade sig att jag har sår i magsäcken. Är väl inte förvånad med tanke på hur jag har mått. Antagligen magsår, men man tog vävnadsprover och det såg inte ut som cancer. Gissa vad min hjärna tänker....I alla fall jag anar att det finns en del kunskap kring magsår här. Har ni några bra tips på att skapa ännu bättre förutsättningar för läkning? Jag får äta 80 mg Esomeprazol nu och återbesök om 6-8 veckor. Men jag tänkte om ngn med erfarenhet vet om kost som gynnar maglivet. Eller andra tips rent allmänt på hur man kan må bättre och få magen glad.
❤ Vad skönt att de inte såg någon cancer. När jag hade magsår så var det i samband med cancer och de visste inte vad som var hönan eller ägget så att säga. Jag fick en dunderdos penicillin eftersom det kunde vara bakterier och de ville vara på säkra sidan. Jag fick även kortison omgående men det var nog pga cancern. Jag blev bättre i magen så fort penicillin kuren var över och kunde äta och dricka som vanligt. Men yoghurt var min räddning innan.
 
Det @Nepenthe skriver.
Har själv haft långvariga besvär med gastrit, dock inte fullt utvecklat sår. I mitt fall, och de allra flesta bekanta med liknande besvär, är/var det direkt stressrelaterat. Rent konkret betyder det att jag egentligen inte kan få magen att må bra (utom helt tillfälligt, med Yalla drickyoghurt) med någon särskild diet. Äta litet och ofta har dock visat sig välgörande.
 
❤ Vad skönt att de inte såg någon cancer. När jag hade magsår så var det i samband med cancer och de visste inte vad som var hönan eller ägget så att säga. Jag fick en dunderdos penicillin eftersom det kunde vara bakterier och de ville vara på säkra sidan. Jag fick även kortison omgående men det var nog pga cancern. Jag blev bättre i magen så fort penicillin kuren var över och kunde äta och dricka som vanligt. Men yoghurt var min räddning innan.

Skönt att du blev bättre :)
 
Det @Nepenthe skriver.
Har själv haft långvariga besvär med gastrit, dock inte fullt utvecklat sår. I mitt fall, och de allra flesta bekanta med liknande besvär, är/var det direkt stressrelaterat. Rent konkret betyder det att jag egentligen inte kan få magen att må bra (utom helt tillfälligt, med Yalla drickyoghurt) med någon särskild diet. Äta litet och ofta har dock visat sig välgörande.


Jag vet ju när det började barka åt skogen i september när vi fick besked på arbetet som resulterade i sömnproblem och stressmage så jag anar att det kanske öppnade upp för det jag har nu.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 190
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
1 861
Senast: Luktpion
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
1 911
Senast: Deluxe
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 560
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp